Startbijeenkomst Maatschappelijke Innovatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Welvaartsverhogende Innovaties in Instituties en Bestuur Maatschappelijke Innovatie Prof Dr Erik Stam Leerstoel Economie van Ondernemerschap en.
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Ondernemen in de praktijk
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
The CAF Procedure voor externe feedback
Financiering van eHealth innovaties
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Een startersgids voor innovatie
Albert Meijer 20 mei 2014 Publieke Innovatie Albert Meijer 20 mei 2014.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
‘EVIDENCE-BASED’ WERKEN: HOE EVIDENT? Lunchen met Justitie – Leuven – 22 januari 2013.
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Ambtenaren als innovatoren
Network society Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 4: 4 maart 2011.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Introductie op innovation challenge Albert Meijer 24 april 2014.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Making the case for public engagement Ingrid Prikken/ Project Manager Forumdag Lokale Participatie en Verenigingen 22 Juni 2012.
Mark Hillen Herstel en Winst 17 mei Leden gericht op arbeidsparticipatie Brouwerij De Prael Restaurant Freud Specialisterren De Meewerkers Ctaste.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
Marketing vandaag en morgen
Deel II Samenwerking in de watersector
Duurzame oplossingen het FIETS model. Het FIETS model Een eenvoudig model dat je helpt om na te denken over duurzame oplossingen. Het gaat om deze aspecten:
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Project Proceshuis Road show
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Team management system  Advising - Gathering and reporting information  Innovating - Creating and experimenting with ideas 
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
Hanzehogeschool en ondernemerschap Positionering van de HG vanuit o.a. AvG, SP Noord en ministerie van EZ/AgNL als ‘leading’ op thema ondernemerschap.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Marcom Triple Helix FoodValley
STRATEGISCHE CONTENTMARKETING CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN Stelling CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN.
De Betekeniseconomie.
Plaatsbepaling in de gemeenschap
Dementievriendelijk Noord-Brabant
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Bureaucratisch management
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Business case voor zorg-innovatie: de theorie
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Nederland Filantropieland
Information & Knowledge Management System
Transcript van de presentatie:

Startbijeenkomst Maatschappelijke Innovatie Albert Meijer (www.albert-meijer.nl, @albertmeijer) 22 april 2014

Cases Brouwerij Maximus De Arm Restaurant ZiZo

Begripsbepaling: wat is het niet? Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen Maatschappelijke waarde geen doel maar randvoorwaarde Maatschappelijk ondernemen Winstgevende terreinen verkennen als maatschappelijke organisatie Burgerinitiatief Geen focus op creëren van financiële duurzaamheid Sociale innovatie Vernieuwing van manieren van samenwerken

Begripsbepaling: wat is het wel? ‘By social innovation we mean attempts to transform the way do societies address social problems and produce public goods and service.’ Cels, De Jong & Nauta, p. 4

Verschil/overlap met sociaal ondernemen Maatschappelijke innovatie Reikwijdte Onderneming Maatschappelijk probleem Accent Koppeling financiële en maatschappelijke waarde Innovatieve aanpak

Innovatie ‘For he who innovates will have for enemies all those who are well off under the old order of things, and only lukewarm supporters under those who might be better off under the new.’ Machiavelli Innovatie ≠ nieuw idee Idee is nieuw in de context Idee wordt ook gerealiseerd Grootste fout: ervan uitgaan dat iedereen net zo enthousiast is als jijzelf

Positionering (1) Publieke identiteit Private identiteit Publieke organisatie Defensie, politie NS, DUO Private organisatie Triodos Bank Aldi, HEMA

Positionering (2) Not-for-profit Semi-profit Profit Charities Social entrepreneurs Traditional business Impact only Impact first Finance first

Positionering (3) State Civil society Market

Positionering (4) Kansen voor de overheid Risico’s voor de overheid Minder kosten Beter afgestemd op wensen Legitimiteit Risico’s voor de overheid Kosten op termijn Ongelijkheid Ondemocratisch

Positionering (5) Paradoxaliteit Sociaal – ondernemen Koopman – dominee

Stelling Een ondernemer moet gewoon een product maken of dienst leveren waar behoefte aan is en dat blijkt uit het feit dat mensen hiervoor willen betalen. Daarin ligt de maatschappelijke waarde van ondernemen.

Succesvolle maatschappelijke innovatie Veranderende praktijk in de aanpak van maatschappelijke problemen Operationele capaciteit en duurzame steun van stakeholders

Uitdagingen Politieke uitdaging: legitimiteit Managerial uitdaging: operational capacity Visionaire uitdaging: public value proposition

Soorten van innovaties Frontline innovations Innovations in governance Innovations in process

Maatschappelijke innovatie als reis Cels et al. Reismetafoor Start We moeten hier weg! Discrediting the status quo We kunnen hier niet blijven! Leveraging evidence of success Elders is het beter Doorgaan Blijf meegaan op deze reis! Managing the leap of faith Ik zorg dat het goed komt! Finding opportunities in critical events Kijk maar wat er nu allemaal mis gaat Making progress irreversible We kunnen niet meer terug Exit plan De reisleider wordt overbodig Beklijven Maak de reis waardevol voor de deelnemers Framing conversations Geef richting aan de gesprekken Speaking with authority Spreek met gezag als reisleider Involving new stakeholders Betrek anderen tijdens de reis

Verantwoord innoveren Intellectueel verantwoord Politiek verantwoord Moreel verantwoord