Zijn reclame en verkooppraktijken die dienen om kredietopeningen te verkopen maatschappelijk verantwoord? Juni 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
Advertisements

Budgettering voor KMO’s: Agenda
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
5 Mijn inkomen volstaat niet
Vooraf: niet doemdenken!
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
De persoonlijke beschermingsmiddelen
Risico’s en gevaren van techniek
Rondetafel schuldpreventie: schulden in cijfers
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Veranderingen & kansen Enkwest Opleiding & Advies Janthony Wielink
Business Marketing Sabine Vermuyten
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Management en Organisatie
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
De onderkant van de Belgische pensioenbescherming In welke mate lopen (rust)gepensioneerden een risico op armoede? Hanne Vandermeerschen Pensioencolloquium.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom –
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Agenda  Les 44 tm 46  wkn 04 en 05  hs 13 vreemd vermogen op korte termijn  bestuderen par 13.1 tm 13.5 maken wb vragen 13.1 tm
Dataverzamelingsmethoden
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Meten bij marktonderzoek
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Business Marketing Management
KREDIETVERLENING.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Wet op de handelspraktijken
Vergroot-je-budget quiz. Energie “Afsluiting van gas en elektriciteit gebeurt:” A Niet B Enkel in de zomer C Na het niet betalen van je leverancier, sociale.
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie “Rode Centjes”
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie ‘Rode Centjes’.
Wet op consumentenkrediet
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
§2.3 Hoe leen je? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Lenen
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
SAMENWERKING CORPORATIE EN BEWONERS INVLOED EN ZEGGENSCHAP Resultaten van onderzoek onder 6 klantenpanels (3302 deelnemers)
H8 Strategisch management hoorcollege 1
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Ondernemen moet je doen
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Vervoerskosten op de begroting van huishoudens Sanne Lamers Onderzoeker Nibud.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Nadja Jungmann Lector schulden en incasso Onoplosbare schuldsituaties.
Lenen.
Dataverzamelingsmethoden
Overzicht Bezittingen (debet =links) en Schulden (credit=rechts)
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Zijn reclame en verkooppraktijken die dienen om kredietopeningen te verkopen maatschappelijk verantwoord? Juni 2011

Inleiding Doelstellingen – Vaststellen of reclame en verkooppraktijken die dienen om kredietopeningen aan de man te brengen maatschappelijk verantwoord zijn: – Volledige info die gemakkelijk te vergelijken valt op basis van concrete elementen (aangepast krediet) – Capaciteit van de ontvanger om deze rationeel te analyseren zich specifiek richten tot mensen met een klein inkomen. Middelen – Inventaris – Kwantitatieve en kwalitatieve analyse – Aanbevelingen

Inventaris – definitie Kredietovereenkomst van onbepaalde duur Het bedrag kan in één of meerdere keren worden opgenomen Zogauw een deel is terugbetaald kan dat opnieuw worden opgenomen Het enige obstakel voor de ontlener: maandelijks een som terugbetalen (over het algemeen 5 % van het openstaande saldo)

Inventaris – cijfers Groeimarkt Weinig cijfers in België – 19 % van de Belgische gezinnen in schuldbemiddeling hebben schulden bij postorderbedrijven. – In Frankrijk hebben gezinnen die in armoede leven meer hernieuwbare kredieten dan andere. – Gezinnen die in armoede leven schrijven vaker in op kredietopeningen in winkelketens dan bij financiële organismen.

Inventaris – problemen Hoge rentevoet Aankoop losgekoppeld van kredietopening Mogelijkheid om basisgoederen op krediet te kopen (13 tot 19 %!) Slechte indruk van budgetbeheer Geen nulstellingstermijn

Inventaris – wettelijke veplichtingen Oude vs nieuwe wet op het krediet (01/12/2010) Wettelijke vermeldingen – Naam van de bemiddelaar, type krediet… – Als er een cijfer opstaat met betrekking tot de kost van het krediet Vermelding van het JKP (debetrentevoet+ kosten) + representatief voorbeeld – Anders ‘Lenen kost ook geld’ (nieuwe wet) – Prospectus Verboden vermeldingen – Krediethergroepering – Gemakkelijk, snel te verkrijgen – Uitbetaling in contanten…

Inventaris – Voorstelling Beslissing ingegeven door: – Rationele informatie – Denkfouten (maatschappelijke invloed, illusie van controle...) – Voor allen! Europees onderzoek. Kiezen moeilijk omdat: – Moeilijke info – Onzekerheid – Dubbelzinnige informatie – Complex Frans onderzoek CREDOC. Hernieuwbaar krediet bij kwetsbare groepen tegenover andere: – Kennen de rentevoet niet zo goed – Weten minder hoeveel het krediet in totaal zal kosten – Weten minder goed waar kredietopening werkelijk voor staat. Grootwarenhuizen?

Kwantitatieve analyse Verzameld tussen 01/07/2010 en 31/08/ pubs + 5 verkooppraktijken – Rechtstreekse reclame – Onrechtstreekse reclame – Direct marketing – Productenprospectus (kredieten) waaronder webpagina’s – Productcatalogus – Verkooppraktijken

Kwantitatieve analyse Slechts 1/3 = rechtstreekse reclame Media’s waarvan de belangrijkste lezers zijn: personen van boven de 65 jaar met lage scholingsgraad

Kwalitatieve analyse – schema van Jakobson Referentiële functie: welke informatie wordt er gegeven betreffende het krediet? Emotieve functie: wie zegt? Conatieve functie: tegen wie? Poëtische functie: welk beroep op de creativiteit doet men? Fatische functie: welke overtuigingsmiddelen gebruikt men? Metalinguale functie: wat zegt de reclame over zichzelf? Contact Fatische functie Bericht Poëtische functie Code Metalinguale functie Context Referentiële functie Ontvanger Conatieve functie Zender Emotieve functie

Kwalitatieve analyse Over het algemeen in overeenstemming met de wet MAAR – Zelden becijferd voorbeeld – Wanneer becijferd voorbeeld, weinig sprekend Er wordt geargumenteerd met veronderstelde eigenschappen (comfort, oplossing, winst) Verkooppraktijken: weinig of geen bijstand

Kwalitatieve analyse - conclusies Reclame voor kwetsbare groepen ? – Geen vergelijkend onderzoek – Maar veronderstelde eigenschappen (droombeelden) – Maar ingewikkelde info (nog moeilijker voor kansengroepen) – Maar keuze van de media “beperkt inkomen” + “ingewikkelde/onvolledige info” = explosieve cocktail

Aanbevelingen (1) Intrinsiek gevaar van kredietopeningen Informatie in de reclame – Moeilijk om rekening te houden met kosten en risico’s  Waarschuwing op de reclame en alle documentatie – Met concreet voorbeeld van kost en risico

Aanvebelingen (2) Link aankoop/reclame – Argumenten (soepelheid, oplossing…) vs gevaar – Ontkoppeling tussen aankoop en krediet  Verbod tot koppeling krediet aan aankoop, zowel rechtstreeks als onrechtstreeks Geen vermelding krediet op reclame voor andere goederen of diensten Geen vermelding van mogelijke aankoop op een reclame voor een kredietopening Verbod tot kredietverkoop in winkelketens

Aanvebelingen (3) Sensibilisatie en preventie – Alarmerende kost en risico  Preventiecampagne Reclame (klassieke media) Folders (risico, kost + alternatieven) Workshops  Programma voor strijd tegen overmatige schuldenlast Programma Inventaris Operator

Conclusies Strijd tegen de (overmatige) schuldenlast van de kansengroepen door kredietopening = – De risico’s door positieve connotatie zoveel mogelijk afbouwen – De kans geven om de kosten en de risico’s in te schatten  Niet compatibel met een gebrek aan bijstand  + nood tot financiële educatie op grote schaal en in overeenstemming