MASTER HANDELSWETENSCHAPPEN MARKETING MANAGEMENT MASTER HANDELSWETENSCHAPPEN Marketing Management
Medewerkers Prof. dr. Katia Campo dr. Wim Lagae Departementshoofd Lessius Hoogleraar KULeuven – Marketing dr. Wim Lagae Hoofddocent KULeuven - FaBer Marketing Management
Medewerkers dr. Lien Lamey dr. Wouter Vanhouche Docent & Coördinator Marketing Lessius Geaffilieerd onderzoeker KULeuven – Marketing dr. Wouter Vanhouche Docent KULeuven - Marketing Marketing Management
Medewerkers dr. Tim Smits dr. Els Breugelmans Lessius Docent Lessius KULeuven – Faculteit Communicatie dr. Els Breugelmans Docent Lessius Geaffilieerd onderzoeker KULeuven - Marketing Marketing Management
Medewerkers Gastdocenten Mark Van Aelst Jules Van Beirendonck Drs. Kristina Melis - Doctorandus Lessius & KULeuven Gastdocenten Mark Van Aelst Managing Partner Duval Guillaume Jules Van Beirendonck Aankoopdirecteur Brico / GIB groep Marketing Management
Keuzevakken andere masters Onderzoeksmethodologie Inhoud Masterjaar Masterproef Keuzevakken andere masters Keuzevak 1 Keuzevak 2 Onderzoeksmethodologie Algemeen Marketingspecifiek Kernvakken Marketing-communicatie Special topics Marketing engineering Consumer behaviour 18 SP 12 SP 6 SP 24 SP Marketing Management SP = Studiepunten
Marketingcommunicatie Docenten: Wim Lagae (6 SP) Inhoud: Geïntegreerde communicatie Strategische marketingcommunicatie Doelgroepen, segmentatie en positionering Doelstellingen Budgettering Instrumenten en mediakanalen Reclame, Sponsoring, PR, Sales promotions, Direct marketing Effectiviteit van communicatie Hoe efficiënt communiceren met je afnemers Marketing Management
Special topics in marketing (1) Vakcoördinator: Lien Lamey Inhoud: Retailing (2SP) – Jules Van Beirendonck Retaillandschap in België en de wereld Machtsverschuiving in distributiesector Succes van huismerken Opkomst hard discounters The store of the future Direct Marketing (2 SP) – Mark Van Aelst Doelen en instrumenten Klassieke en nieuwe mediakanalen Databasemarketing en CRM e-marketing Integratie off-line en onlinemarketing Marketing Management
Special topics in marketing (2) Vakcoördinator:Lien Lamey Inhoud: Informatieverzameling in Marketing (2 SP) Primaire data Ontwerp Experiment Ontwerp Survey Steekproeftrekking, vraagverwoording, responsstrategieën, … Secundaire data Consumer panel data Retailer scanner data Gastspreker Nielsen Nielsen opdracht Marketing Management
Marketing Engineering (1) Marketing Management
Marketing Engineering (2) Docent: Lien Lamey Inhoud: Focus: Oplossen van marketingvraagstukken met eenvoudige tools Link theorie (marketingconcepten) met praktijk Een overzicht van een aantal kwantitatieve technieken: Voor welke vraagstukken bruikbaar? Hoe inzetten ter ondersteuning van marketing beslissingen? Deeldomeinen Market Response Models Segmentatie & Positionering Productontwikkeling Reclame & Prijs Beslissingen Marketing Management
Consumer Behavior Docent: Wouter Vanhouche Inhoud: Factoren die consumentengedrag bepalen Psychologische factoren Socio-culturele factoren Manier van beslissingen nemen Interessant voor jou als consument, toekomstig manager, en soms zelfs student en onderzoeker Interactief: actieve medewerking van de groep groepswerk (max 6 a 7 studenten) Marketing Management
OZM Marketing Vakcoördinator: Wouter Vanhouche Inhoud: Algemeen – docent Guido Van Rompuy Clusteranalyse Factoranalyse Logistische regressie Panel data Marketing Specifiek Introductie Research topics, hoe zoek je informatie op, … Kwantitatief onderzoek –SPSS! Regressie & Logistische regressie ANOVA Kwalitatief onderzoek case studies, checklist opmaken, data-analyse, … Welke methode voor welke onderzoeksvraag Marketing Management
Praktisch Werkvormen Evaluatie Hoorcolleges Cases & gastsprekers uit de praktijk Discussieseminaries Evaluatie Permanente evaluatie Individueel Groepswerk Examens Schriftelijk Mondeling Marketing Management
Masterproef: Voorbeelden Worden de aankoopbeslissingen van ouders beïnvloed door hun kinderen? Heeft het zien van reclames met een (vol)slank model een invloed op het zelfbeeld bij tienermeisjes? Wat is het profiel van een “hard-discounter” shopper (bv. Aldi & Lidl)? Bereidheid tot meer te betalen voor Fair trade Effectiviteit van reclame Relatiemarketing in b2b-marketing What’s the deal? More quantity or lower prices? Motieven voor (sport)sponsoring Effectiviteit en communicatie van (sport)sponsoring Store lay-out Store loyalty Marketing Management
Toekomstmogelijkheden Algemeen Polyvalente management- en communicatiefuncties Marketingspecifiek Managementfuncties Product manager Brand manager Account manager Bedrijfsonderzoeksfuncties Market researcher Consultant New Market Developer Wetenschappelijk onderzoeker Overige functies marketingmanagement (DM, distributie,retail, PR …) Marketing Management
Extra info Lien.Lamey@lessius.eu Vragen Extra info Lien.Lamey@lessius.eu Marketing Management