Zijn gezondheidsbevorderende interventies op school even effectief voor alle leerlingen? Prof. Ilse De Bourdeaudhuij Ghent University – BELGIUM Faculty.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Herstellen doe je zelf:
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Gezonde leefstijl DOiT programma DOiT op school Ouders en DOiT Inhoud presentatie.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
TIEN TIPS “An apple a day keeps the docter away, maar je moet wel goed kunnen mikken !!”
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Overgewicht en lage SES Oost-Groningen
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Gezonde voeding.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
(voordracht: Hein Raat)
Preventie via de GGD-Monitor?
<Naam spreker en school/ gemeente
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
The CAF Procedure voor externe feedback
Ontwikkeling van een leefstijlinstrument voor speciaal voortgezet onderwijs en praktijkonderwijs NCVGZ 3 april 2013 Ineke Vogel, Dick Butte, Petra.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
Gezondheid en leefstijl in krachtwijken:
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren Een onderzoek door M. Kleinjan en R. C. M. E. Engels.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Sjerp de Vries, Fransje Langers, Josine Donders & Agnes van den Berg
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Rookstopcursus voor jongeren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Aarle-Rixtel inwoners Hoe gezond zijn de Laarbeekse jongeren en waar liggen de gevaren? Aantal 12 t/m 18 jarigen: % = 21 jongeren Respons:
Vele kinderen zijn te dik. Kinderdag verbijven hebben invloed op wat de kinderen eten. De begeleiders sporen dan ook aan de ouders te stimuleren voor.
Drugpreventie bij jongeren
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
De gezonde school en genotmiddelen
De drie basis voedingsstoffen: Eiwitten Vetten
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
Uw kind roken, drinken, en blowen. U kunt er iets aan doen!
E-MOVO: Digitale monitoring van gezondheidsrisicogedragingen bij adolescenten en de toepassing hiervan binnen gezondheidsbevordering Drs. Rik Crutzen Department.
Dossier Empowerment.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Faculty name Weerhoudt geïntensiveerde handhaving gecombineerd met een alcohol stappenplan adolescenten ervan om alcohol te drinken of dronken te worden?
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
De nieuwe school Impressie.
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Waarom meer fruit, groenten en water op school?
Transcript van de presentatie:

Zijn gezondheidsbevorderende interventies op school even effectief voor alle leerlingen? Prof. Ilse De Bourdeaudhuij Ghent University – BELGIUM Faculty of Medicine and Health Sciences Department of Movement and Sport Sciences Department of Public Health Intern Seminarie VLOR– 23 september 2010

Inleiding Sociale ongelijkheid in gezondheid ook bij adolescenten Lagere sociale klasse (SES) op basis van: Opleiding moeder/ouders/adolescent Werksituatie of werkstatus ouders Inkomen Fas score meer kans op…..

… ongezond gedrag minder beweging, minder sport meer ‘zitten’ (TV-kijken, games, pc, …) meer frisdrank, meer snacks, meer vet minder fruit & groenten, minder ontbijt meer roken meer alcohol gebruik, meer dronken,  Interventies om deze gedragingen aan te pakken

DOEL van de studie Zijn deze gezondheidsbevorderende interventies ook effectief bij leerlingen met een lagere SES ?

3 mogelijkheden Effect hoge SES > lage SES ‧ versterkt de sociale ongelijkheid Effect hoge SES = lage SES ‧ houdt sociale ongelijkheid gelijk Effect hoge SES < lage SES ‧ vermindert de sociale ongelijkheid

Methode Europees project TEENAGE Bestaande effectieve interventies in Europa voorBeweging Voeding Roken Alcohol

Methode Review van alle interventies bij adolescenten in Europa

Methode Studies voor beweging (n=20), *** voeding (n=17), roken (n=21) alcohol consumptie (n=4) Meeste van deze studies op school of via de school

Resultaten

Beweging 3 interventies op school Studie 1: Multi-component Interventie BELGIË (Haerens et al. 2007a) Studie 2: Multi-component Interventie FRANKRIJK (Simon et al. 2004) Studie 3: Computer advies op maat BELGIË (Haerens et al. 2007b)

Studie 1:Studie 2:Studie 3: DUUR1 schooljaar + booster 4 schooljaren 3 maanden KLASComputer advies op maat SCHOOLbeschikbaar, toezicht, activiteiten activiteiten tijdens pauze en na school, toegankelijkheid OUDERS1 groep met extra steun ouders computer-advies nieuwsbrief familie + gemeente/stad

Studie 1: Hoog SES Laag SES **

Laag SES ** Hoog SES **

Effect op objectieve metingen (accelerometers) ENKEL Laag SES **

Studie 2: Multi-component interventie Frankrijk Hoog SESLaag SES **** **** **** **** **** ****

Studie 3: computer advies-op-maat België Hoog SESLaag SES ** **

Besluit voor Beweging Vergelijkbare effecten in hoog en laag SES  Resultaten tonen geen vergroten van de sociale ongelijkheid WAAROM ? Karakteristieken van de interventies 2 volledige-school benaderingen met  omgevingscomponent (kosten, kwaliteit, gemak, toegankelijk,..)  + educatie component (non-competitie en OP MAAT)

Voeding 3 interventies op school Studie 1: Multi-component Interventie VET BELGIË (Haerens et al & 2007) Studie 2: Pro Children Interventie FRUIT & GROENTEN NEDERLAND, NOORWEGEN, SPANJE (te Velde et al, 2008) Studie 3: Free Breakfast Initiative ONTBIJT WALES (Moore et al, 2007)

Studie 1: Vet Studie 2: Fruit en Groenten Studie 3: Ontbijt DUUR1 schooljaar + booster 1 schooljaar KLASComputer advies op maat 12 lessen SCHOOLBeschikbaarheid gezonde voeding en minder snacks Fuit aanbiedenGratis ontbijt OUDERS1 groep met extra steun ouders computer-advies nieuwsbrief ouderavonden

Vetinname na 1 jaar : effect in meisjes laag SES Vetinname na 2 jaar : effect in meisjes hoog SES Studie 1:

Studie 2: Fruit en Groenten Geen effecten in de 3 landen Geen verschillen tussen laag en hoog SES

Studie 3: Gratis Ontbijt Hoog SESLaag SES Gezonde voedingsmiddelen bij het ontbijt Hoog SESLaag SES Positieve houding t.o.v. eten van ontbijt elke dag

Geen verschillen in hoeveel keer ontbijt eten in de week thuis of op school Hoog SESLaag SES =

Besluit voor Voeding VETINNAME: kortere termijn beter laag SES langere termijn beter hoog SES FRUIT EN GROENTEN: geen verschillen GRATIS ONTBIJT:betere attitudes en voedingsmiddelen lage SES  Resultaten tonen geen vergroten van de sociale ongelijkheid eerder verkleinen WAAROM ? Karakteristieken van de interventies  omgevingscomponent (gratis, kwaliteit, gemak, toegankelijk,..)  + educatie component (advies OP MAAT)

Alcohol 3 interventies op school Studie 1: Unplugged (EUDAP study) BELGIË + 6 andere landen (Faggiano et al. 2008, 2010) Studie 2: Preventure ENGELAND (Conrod et al ) Studie 3: Aktion Glasklar DUITSLAND (Morgenstern et al )

Studie 1: Unplugged Studie 2: Preventure Studie 3: Aktion Glasklar DUUR12 weken 12 lessen2 keer 90 minuten gegeven door experten 4 units over 3 maanden KLASSociale invloed model: kritisch denken, probleem oplossen, beslissingsname, communicatie, empathy, coping met emoties en stress, groepsdruk, kennis Psycho-educatie, motivational interviewing, cognitieve- gedragscomponent Persoonlijkheid en coping sociale invloed model en motivatie, beliefs, media, coping vaardigheden SCHOOL/// OUDERS/ouderhandleiding

Studie 1: Unplugged Na 2 jaar betere effecten in voor: dronken episodes frequentie dronken zijn wekelijks drinken problemen gerelateerd aan drinken Laag SES

Studie 2: Preventure Geen effecten op hoeveelheid drinken in beide groepen Wel op dronken zijn op kortere termijn, vooral effecten Laag SES

Studie 3: Aktion Glasklar Grotere effecten op dronken episodes in Laag SES

Besluit voor Alcohol Globaal weinig effecten op frequentie drinken Duidelijk sterkere effecten op alcohol misbruik, dronken zijn voor lagere sociale klasse  Resultaten tonen geen vergroten van de sociale ongelijkheid maar geven aanwijzingen voor verkleinen van sociale ongelijkheid

Roken 3 interventies op school Studie 1: Rookvrije school NEDERLAND (Crone et al., 2003) Studie 2: ESFA studie (European Smoking prevention Framework Approach) 6 landen enkel effect in PORTUGAL (De Vries et al., 2006) Studie 3: ASSIST studie ENGELAND en WALES (Campbell et al., 2008 )

Studie 1: Rookvrije school Na 5 maand effect dus minder roken, bij jongens uit Geen effecten na 1 jaar Enkel interventie in klas en school Hoge SES

Studie 2: ESFA studie Na 30 maand effect op het starten met roken Sterkere effecten bij meisjes Interventie in community+ouders+school Hoge SESLaag SES

Studie 3: ASSIST Effecten werden gevonden bij op % rokers Verdere analyses toonden betere resultaten voor en sterker voor jongens Interventie door peers op school, adolescenten zelf Hoge SESLaag SES

Besluit voor Roken 1 studie met enkel school effect enkel in hoog SES Andere studies met ouders, community in beide en ook laag SES Sterkste effecten van sociale netwerk benadering en peers voor laag SES, zelfs voor bereiken van echte probleemgroepen  Resultaten tonen geen vergroten van de sociale ongelijkheid maar geven aanwijzingen voor verkleinen van sociale ongelijkheid indien juiste strategie wordt gebruikt

Algemeen Besluit

Bijna alle gezondheidsbevorderende interventies worden via de school aangeboden in Europa Resultaten tonen aan dat de school een goed kanaal is om dit te doen, ook voor jongeren uit lagere SES

Maar er zijn enkele VOORWAARDEN

Effect hoge SES > lage SES ‧ versterkt de sociale ongelijkheid Effect hoge SES = lage SES ‧ houdt sociale ongelijkheid gelijk Effect hoge SES < lage SES ‧ vermindert de sociale ongelijkheid

Effect hoge SES > lage SES versterkt de sociale ongelijkheid Sterk cognitief gebaseerde interventies Lessen in de klas zonder iets anders Bv. Rookvrije school

Effect hoge SES = lage SES houdt sociale ongelijkheid gelijk Effect hoge SES < lage SES vermindert de sociale ongelijkheid Beweging & Voeding -omgevingsinterventies: beschikbaarheid, lage kost, goede kwaliteit, gemak, toegankelijk, … -Advies op maat bv. via computer -Klas + school + ouders + gemeente

Roken -niet enkel in de klas, ook ruimer netwerk van jongeren, gemeente, ouders -Goede effecten van sociale netwerk approach en peer education: adolescenten die zelf hun medeleerlingen motiveren

Effect hoge SES < lage SES vermindert de sociale ongelijkheid Alcohol -Lessenreeks in de klas voor aanleren sociale vaardigheden, sociale invloed model -Vooral op dronken episodes

Verdere informatie