Sport en Talentontwikkeling: Lessons Learned! Dr Cees Vervoorn Lector Topsport en Onderwijs UvA/HvA NIP congres, 29 november 2013
sport en talentontwikkeling Wie ben ik: Cees Vervoorn (1960) 1976, 1980,1984 (zwemmer) 1988, 1992 (coach) 1996, 2000 (CdM Paralympics) 2004, 2012 (bestuurder) 1980-1988 Bewegingswetenschappen 1988-1992 Vkgp Medische Fysiologie Sportgeneeskunde
sport en talentontwikkeling 1992-1999 NOC*NSF afd Topsport 1999-2010 VZ Domein BSV – HvA 2010-heden Lector Topsport en Onderwijs Topsport en Kennis delen drijfveer! Vragen stellen tijdens presentatie mag!!!
sport en talentontwikkeling Nederland top-10 ambitie (NOC*NSF, 2011) Topsportprogramma’s op orde: Kader - opleidingen/onderwijs Organisatie - verenigingen Infrastructuur - CTO’s Evenementen - platform NOC*NSF in coördinerende rol samen met overheid, bonden, verenigingen en lokale overheden (Kritische succes factor, SPLISS2013)
sport en talentontwikkeling Talent heeft gewoonte overal tevoorschijn te komen Twee punten van belang: 1) Herkenning 2) Ontwikkeling Nederland klein land, weinig verloren laten gaan! Hoge verenigingsdichtheid: 30.000, alle sporten Veel vrijwillig kader (95%)
sport en talentontwikkeling Herkenning: Talenten onderscheiden zich in resultaten Talenten zijn de motorisch vaardige pupillen Talenten moet je afremmen Vroeg- vs laatrijpers! Eerste kwartaal talenten! Voor en Na groeispurt
sport en talentontwikkeling Methoden: Onderzoek doen (RuG en VU), Topsporttopics Kennis delen: bijscholing, opleidingen (NCP, NLCoach) Onderwijs rol voor LO’ers Talentenwijzer ontwikkeld Talentendagen – laat jezelfzien! Site events bij grote toernooien Oud-sporters inzetten
sport en talentontwikkeling LTAD systematiek (Canada, 2004/Australia 2011) 1) plezier, is basis 2) leren trainen/wedstrijden 3) leren winnen 3 trainers in carrière, op elk gebied deskundig Zelfregulatie vergroot kans op ontwikkeling (RuG) Rol voor ouders, school, vereniging en bond
sport en talentontwikkeling Ouders: Geen probleem, maar mede-ontwikkelaar School: Dual career, Loot-scholen, CTO’s (gem 29jr) Vereniging en bond: Visie ontwikkelen, rol als bouwer/steuner belangrijk
sport en talentontwikkeling Per sport verschilt dit: Tweedeling te maken tussen sporten met arbeidsperspectief en zonder Eerste groep m.n.: voetbal en tennis Scouting georganiseerd (Ajax), weinig vrijwilligers, ouders stimuleren (te veel), en clubs investeren in sporters met oog op toekomst (eerste elftal/opleidingsvergoeding) Kind permanent onder druk, kans teleurstelling groot. Is probleem! (projecten met internaat slechte geschiedenis) Turnen staat op zich, slecht kader en gebaseerd op oost- europese cultuur, uitwas.
sport en talentontwikkeling Tweede groep als beschreven LATD. Begeleiding jonge sporters? Meeste bonden geen beleid Sportpsychologen wel specialisme in nederland Geen pleisters plakken! pas als het mis gaat Structureel onderdeel zijn van opleiding topsporter Komt langzaam op gang (slechte geschiedenis) Positie in Olympisch begeleidingsteam
sport en talentontwikkeling Samenvatting: Talenten zijn schaars goed! Investeren is kostbaar Samenwerking belangrijk! Uitgangspunt is: ontwikkeling van sporter centraal! Zijn meer wegen naar Rome. Wetenschap steeds belangrijker Cross sports durven kijken
sport en talentontwikkeling Slechts 1 visie op geheel, complexe uitdaging! Wij hebben niet “the Numbers” Zuinig zijn op talent. Niet verwennen. Dilemma! Afremmen is een kunst! Beste trainers op tussen groep (12-18jr) Zapp gedrag bestaat niet! VRAGEN???????