ONTWIKKELING COMPETENTIES Veiligheid in beeld. Een eerste stap in de doorlopende leerlijn veiligheid. Samenwerking met scholen in de regio. Samen werken aan veiligheid. Nieuwe opleidingstrajecten. Leerloopbaanadvies. Voor het lesmateriaal van “Veiligheid in Beeld” verwijzen wij naar www.toezichtenveiligheid.nl Voor eventuele aanvullende informatie kunt u contact opnemen met Irma Neijman, trajectbegeleider van Politie Haaglanden, tel. 070-4244473 of Ben Minkjan tel. 070-4244594 van Politie Haaglanden. ONTWIKKELING COMPETENTIES
Waarom? Veiligheid in Beeld. De nieuwe opleiding SD&V binnen het VMBO. HTV-Politie een tweede stap in de doorlopende leerlijn VMBO-MBO-Politieacademie. Op vmbo- en mbo-leerlingen afgestemde stageprogramma’s. ONTWIKKELING COMPETENTIES
Welke leerlingen lopen stage bij het korps? 3e jaars leerlingen uit het VMBO(SD&V). 4e jaars leerlingen uit het VMBO(SD&V). MBO(HTV) Leerlingen (ROC Veiligheid). De programma’s “Veiligheid in Beeld” en “HTV-Politie” zijn ontwikkeld voor respectievelijk VMBO- en MBO-leerlingen. ONTWIKKELING COMPETENTIES
DEELNEMERS AAN DE PILOT “VEILIGHEID IN BEELD”. ECABO PLATFORM SDV MARIS COLLEGE VARIAS COLLEGE CHR LYCEUM DELFT POLITIE HAAGLANDEN ONTWIKKELING COMPETENTIES
Kwantiteit en kwaliteit. Meer dan 60% van alle leerlingen in onze regio volgt een opleiding binnen het VMBO. Het overgrote deel van deze leerlingen is allochtoon. Veel leerlingen zijn geïnteresseerd in de beroepsrichting veiligheid. Veiligheid in Beeld helpt de leerlingen bij het maken van een verantwoorde keuze. Ondersteunende stageprogramma’s bevestigen deze keuze. ONTWIKKELING COMPETENTIES
ONTWIKKELING COMPETENTIES Instroomprognose. De instroomdoelstelling voor 2012 is vastgesteld op 1953 nieuwe operationele medewerkers. Om de operationele sterke van 49.500 medewerkers te kunnen handhaven zal de instroom in de komende jaren vermoedelijk stijgen. Het beleid is sterk gericht op toename in diversiteit. ONTWIKKELING COMPETENTIES
Aard en inhoud van de stageprogramma’s bij Politie Haaglanden. Kennismaking met de organisatie. Van oriënteren naar anticiperen. Snuffelstages in het 3e leerjaar VMBO. Uitvoeren eenvoudige werkopdrachten in het 4e leerjaar VMBO. (bv signalering foutparkeerders, fiets op slot akties e.d.) HTV-P leerlingen volgen het praktijkwerkboek HTV aangevuld met specifieke politie-elementen. ONTWIKKELING COMPETENTIES
De begeleiding en kennismaking met het politieonderwijs. Voor de begeleiding worden binnen het korps medewerkers uit de politiepraktijk vrijgemaakt. Introductielessen. Uitwisseling van lesprogramma’s tussen de Politieacademie en de ROC’s. Opbouwen portfolio. ONTWIKKELING COMPETENTIES
Doorlopende leerlijn Jongeren aan de slag bij de politie. De doorlopende leerlijn Haaglanden is door de Politieacademie aangemerkt als good practice waardoor (allochtone en autochtone) jongeren vanuit VMBO SD&V naar het MBO Veiligheid kunnen doorstromen en vervolgens naar de politieacademie. Conclusie kan zijn dat met deze aanpak een structurele instroom van agenten gegaranderd is. ONTWIKKELING COMPETENTIES
Voorbeelden uit de praktijk. Irma Neijman Trajectbegeleider Politie Haaglanden. Ozcan Ozdemir Een kersvers in Haaglanden aangestelde agent. ONTWIKKELING COMPETENTIES
Ervaringen met Veiligheid in Beeld Marit van Eyk Voorzitter Sectie SDV, Maris College ONTWIKKELING COMPETENTIES
ONTWIKKELING COMPETENTIES Uw mening Wat zijn de belangrijkste 5 leerdoelen waarmee de leerlingen op stage gaan? Hoe win je de interesse van een politiekorps om vmbo leerlingen stages aan te bieden? Hoe is de interesse (%) verdeeld tussen sport, dienstverlening en veiligheid? ONTWIKKELING COMPETENTIES