Screeningsprotocol psychosociale veerkracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cystinose en het opgroeiende kind Het opgroeiende kind en cystinose
Advertisements

Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Kanker gerelateerde vermoeidheid
(Kwali)tijd van leven (para)medisch centrum S e c o n d C a r e
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Keynote ter gelegenheid van 6 jaar Partnership Depressiepreventie.
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Opvoeden in de puberteit
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Ontwikkelingstraject kinderen
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Coping Vandaag gaan jullie wat leren over coping. Coping = omgaan met. Uiteraard zullen we het vandaag vooral hebben over omgaan met (chronische) ziekte.
Diseasemanagement in de praktijk
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
LEVEN MET PROSTAATKANKER
Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland”
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Schizofrenie en verwante stoornissen
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Stimuleren van zelf management bij gezinnen met NAH
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Praktijksituatie ‘SpraakMakend’ in Groningen
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Gezondheidscentrum ‘t weeshuis. Samen beter…
Ondersteuning bij leven met een beperking
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Programma Voorstellen teamleden Interview patiënten Vragen uit de zaal
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Welzijn voor kwetsbare ouderen in het ziekenhuis: een zorg
Levensloopbegeleiding bij autisme
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
30 minuten Wat is (het probleem met) CLRE?
Handelen bedrijfsarts bij rugklachten (herzien)
Presentatie Bijeenkomst 1
Handelen bedrijfsarts bij werknemers met ischemische hartziekten
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Rolinda Claassen-Janssen fysiotherapeut Rivas / Rijndam
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoedrelaties onder spanning B
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Omgaan met de gevolgen van trombose
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
S t. E l i s a b e t h Z i e k e n h u i s T i l b u r g Medisch Maatschappelijk Werk THERAPIETROUW versus ZELFMANAGEMENT WIE IS PROBLEEMEIGENAAR, WIE.
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
“Vroeg en op maat” Brechtje Jelles neuroloog VUmc.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Doelen behalen met activiteiten
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
OK-project 2006 van start. Begin jaren 2000 al toename overgewicht.
JEUGDzorg - voor wie?.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Screeningsprotocol psychosociale veerkracht Zorg op maat Screeningsprotocol psychosociale veerkracht Mw. drs. E. Ensink Gezondheidszorgpsycholoog Medische Psychologie UMC St. Radboud - Kindernefrologie

Overzicht presentatie Waarom screenen Ontwikkelingstaken en opvoedingstaken Model veerkracht - kwetsbaarheid Multidisciplinaire behandeling Screening psychosociale veerkracht

Psychosociale kwetsbaarheid Cognitief, emotioneel, sociaal functioneren Kinderen met chronische aandoening vergroot risico op psychosociale problemen: 10% → 20% Ook hun ouders: risico voor eigen welzijn en gezinsfuntioneren (o.a. Hatzmann, 2009; Wiedebusch et al., 2010) Bij terminaal nierfalen hogere percentages gevonden Ook, de laatste decennia zijn cognitieve en psychosociale problemen en beperkingen verminderd (o.a. Schröder & Hulstijn-Dirkmaat, 2004) Zorg op maat: Wie/Wanneer wel/niet?

Ontwikkelingstaken & opvoedingstaken in vogelvlucht Ontwikkelingstaken voor kinderen Opvoedingstaken voor ouders Hobbels voor kinderen met ESRD 4

Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de baby, peuter, kleuterfase Ontwikkelingstaken 5

Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de baby, peuter, kleuterfase Ontwikkelingstaken Hechting Exploratie Ontdekking ik en anderen Opvoedingstaken 6

Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de baby, peuter, kleuterfase Ontwikkelingstaken Hechting Exploratie Ontdekking ik en anderen Opvoedingstaken Bieden van basisveiligheid Stimuleren van toename onafhankelijkheid Aangeven van grenzen 7

Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de baby, peuter, kleuterfase Ontwikkelingstaken Hechting Exploratie Ontdekking ik en anderen Opvoedingstaken Bieden van basisveiligheid Stimuleren van toename onafhankelijkheid Aangeven van grenzen Hobbels Motorische ontwikkeling Voeding via sonde Hospitalisatie Motorische ontwikkeling: minder fit, minder oefening, hangt samen met ontwikkeling van het denken, emoties en sociaal functioneren. Sondevoeding: minder zelfstandig, lastiger overdragen zorg Hospitalisatie: extra zorgen,, nabijheid volwassenen, andere grenzen en eisen, overbezorgdheid, verwennen. 8

Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de schoolleeftijd Ontwikkelingstaken 9

Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de schoolleeftijd Ontwikkelingstaken Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Vrije tijd/sport Zelfredzaamheid/zelfstandigheid Opvoedingstaken 10

Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de schoolleeftijd Ontwikkelingstaken Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Vrije tijd/sport Zelfredzaamheid/zelfstandigheid Opvoedingstaken Eisen stellen Frustratietolerantie verhogen Randvoorwaarden creëren om zelfstandig problemen op te laten lossen 11

Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de schoolleeftijd Ontwikkelingstaken Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Vrije tijd/sport Zelfredzaamheid/zelfstandigheid Opvoedingstaken Eisen stellen Frustratietolerantie verhogen Randvoorwaarden creëren om zelfstandig problemen op te laten lossen Hobbels Vermoeidheid Schoolverzuim - zoeken passend onderwijs Missen sociale activiteiten Ouders vaak erg betrokken, maar kinderen kunnen ook wel wat extra steun en begeleiding gebruiken. Vermoeidheid: weer gevolgen voor cognitief, emotioneel en sociaal functioneren. 12

Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de puberteitsfase Ontwikkelingstaken 13

Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de puberteitsfase Ontwikkelingstaken Identiteitsontwikkeling Autonomie ontwikkeling Sociale relaties Lichamelijke ontwikkeling Opvoedingstaken 14

Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de puberteitsfase Ontwikkelingstaken Identiteitsontwikkeling Autonomie ontwikkeling Sociale relaties Lichamelijke ontwikkeling Opvoedingstaken Ouder meer op afstand Coachende rol 15

Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de puberteitsfase Ontwikkelingstaken Identiteitsontwikkeling Autonomie ontwikkeling Sociale relaties Lichamelijke ontwikkeling Opvoedingstaken Ouder meer op afstand Coachende rol Hobbels Toekomstperspectief Relaties en seksualiteit Passende opleiding en werk Balans autonomie – begeleiding (therapietrouw!) 16

Extra ontwikkelingstaken voor chronisch zieke kinderen Leren omgaan met beperkingen Leren omgaan met leefregels, medicatie en ziekenhuisbezoeken Leren omgaan met emoties en frustraties Leren omgaan met verschillen t.a.v. andere kinderen 17

volw 18 12 6 4 2 1

volw 18 12 6 4 2 Superviseren Managen 1 Zorgen

volw 18 12 6 4 2 1

Psychosociale veerkracht Protectieve factoren Risicofactoren Draagkracht Draaglast

Psychosociale veerkracht High risk Medium risk Not at risk

Aandoening type ernst leeftijd ontstaan Behandeling conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

Medische uitkomstmaten lichamelijke gezondheid lichamelijk functioneren zorgconsumptie Aandoening type ernst leeftijd ontstaan Sociaal emotioneel functioneren Behandeling conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Cognitief functioneren Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

Medische uitkomstmaten lichamelijke gezondheid Kind Medische uitkomstmaten lichamelijke gezondheid lichamelijk functioneren zorgconsumptie Aandoening type ernst leeftijd ontstaan Sociaal emotioneel functioneren Behandeling conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Cognitief functioneren Gezin Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

Medische uitkomstmaten lichamelijke gezondheid Kind sekse persoonlijkheid intelligentie Medische uitkomstmaten lichamelijke gezondheid lichamelijk functioneren zorgconsumptie Aandoening type ernst leeftijd ontstaan Sociaal emotioneel functioneren Behandeling conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Cognitief functioneren Wat brengt het kind en gezin met zich mee.. Screening op gericht… Gezin gezinssamenstelling SES comorbiditeit ouderlijke stress Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

Medische uitkomstmaten lichamelijke gezondheid Kind sekse persoonlijkheid intelligentie Medische uitkomstmaten lichamelijke gezondheid lichamelijk functioneren zorgconsumptie Aandoening type ernst leeftijd ontstaan Sociaal emotioneel functioneren Behandeling conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Cognitief functioneren Gezin gezinssamenstelling SES comorbiditeit ouderlijke stress Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

Medische uitkomstmaten lichamelijke gezondheid Kind sekse persoonlijkheid intelligentie ziekteverloop ontwikkelingsfase coping schoolgang therapietrouw Medische uitkomstmaten lichamelijke gezondheid lichamelijk functioneren zorgconsumptie Aandoening type ernst leeftijd ontstaan Sociaal emotioneel functioneren Behandeling conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten gezinsfunctioneren dagelijkse stress coping ouders Cognitief functioneren Hoe noem je de oranje vakken.. Gezin gezinssamenstelling SES comorbiditeit ouderlijke stress Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

Screenen voor aanvang behandeling Kind sekse persoonlijkheid intelligentie Veerkracht Uitgangpunt Screenen voor aanvang behandeling Direct zorg op maat Beloop tijdens behandeling In ontwikkeling Interactie en interventies multidisciplinair behandelteam Volgen therapietrouw ziekteverloop ontwikkelingsfase coping schoolgang Medische uitkomstmaten lichamelijke gezondheid lichamelijk functioneren zorgconsumptie Aandoening type ernst leeftijd ontstaan Sociaal emotioneel functioneren Behandeling conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten gezinsfunctioneren dagelijkse stress coping ouders Cognitief functioneren Gezin gezinssamenstelling SES comorbiditeit ouderlijke stress Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

Multidisciplinaire behandeling Kindernefrologen en verpleegkundigen Nurse practitioner Gezondheidszorgpsycholoog Medisch maatschappelijk werker Pedagogisch medewerker Consulenten Educatieve voorziening Paramedici: dietist, logopedist, fysiotherapeut De dialyseverpleegkundige is verantwoordelijk voor de uitvoering van de • hemodialyse en peritoneaal dialyse, traint ouders en assisteert de kindernefroloog bij policontroles. • De diëtist adviseert en begeleidt de ouders, het kind en andere teamleden bij vragen over voeding en dieet. • De psycholoog of orthopedagoog verricht psychodiagnostisch onderzoek naar het cognitief en sociaal-emotioneel functioneren van het kind. Hij begeleidt jonge nierpatienten niet alleen bij acceptatie en verwerking van de ziekte, maar ook bij prikangst, therapie-ontrouw, (familie)transplantatie, enzovoort. Daarnaast adviseert en coacht de psycholoog of orthopedagoog andere teamleden. • De nurse practitioner is een hooggekwalificeerde verpleegkundige die ook geprotocolliseerde medische verrichtingen kan doen. Hij speelt een coordinerende rol in de hele keten van zorgactiviteiten rond het nierzieke kind. Focus is de directe patientenzorg die de gezondheidstoestand van de patient zo goed mogelijk houdt. Doel is de gevolgen van de ziekte zoveel mogelijk te beperken of de levensduur van een donornier zo groot mogelijk te maken (bijvoorbeeld het volhouden van het strenge en vervelende medicijnregime, beheersen van de bloeddruk, het cholesterolgehalte, het zoeken naar mogelijkheden voor geschikte beweging). • De maatschappelijk werker begeleidt ouders bij de acceptatie van de ziekte van hun kind en bij familiedonatie, adviseert in praktische en financiele zaken en adviseert andere teamleden. • De pedagogisch medewerker is verantwoordelijk voor het pedagogisch klimaat op de hemodialyseafdeling, neemt het initiatief tot spelactiviteiten en bereidt kinderen voor op ingrepen. • De consulent zieke leerlingen werkt bij de Educatieve Voorziening van het universitair medisch centrum. De consulent geeft les aan kinderen die voor hemodialyse in het ziekenhuis komen, en 15 aan kinderen die langere tijd in het ziekenhuis worden opgenomen. Verder informeert en begeleidt de consulent de ouders en de school.

Screening In kaart brengen psychosociale veerkracht Bij aanvang behandeling terminaal nierfalen Middels vragenlijsten kind en ouders Terugkoppeling naar patient en gezin + MDO Snelle en gerichte interventie mogelijk

Screening Functioneren kind Sociaal – emotioneel en gedragsmatig functioneren Cognitieve problemen en schoolsfunctioneren Functioneren ouders Ouderlijke stress, draagkracht en comorbiditeit Aanwezige hulpverlening in eigen omgeving (school, revalidatiecentrum, fysiotherapie..) Zorg en hulpvraag ouders en kind

Gezondheidszorg psycholoog Kind sekse persoonlijkheid intelligentie ziekteverloop ontwikkelingsfase coping schoolgang therapietrouw Educatieve voorziening Medische uitkomstmaten lichamelijke gezondheid lichamelijk functioneren zorgconsumptie Aandoening type ernst leeftijd ontstaan Gezondheidszorg psycholoog Sociaal emotioneel functioneren Pedagogisch medewerker Nurse practitioner Behandeling conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten gezinsfunctioneren dagelijkse stress coping ouders Cognitief functioneren Hoe noem je de oranje vakken.. Medisch maatschappelijk werk Gezin gezinssamenstelling SES comorbiditeit ouderlijke stress Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

Psychosociale kwetsbaarheid en zorg High risk Medium risk Not at risk

Psychosociale kwetsbaarheid en zorg Intensive care High risk Medium care Medium risk Wat levert het op. Not at risk Monitoring

Dank voor uw aandacht