Persoonlijkheid Wat? Instrumenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

situationeel leiderschap
Psychologie van de armoede
Taghon Geert 2011.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
De zelfbeoordelingstest
Interventie en implementatie
WORDT DEPRESSIE BIJ MANNEN OVER HET HOOFD GEZIEN?
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Posttraumatische Stress-stoornis
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Workshop Relationele en seksuele vorming
Angst en angststoornissen
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
CURSUS ONDERLUITENANT Lesgever: Lt De Groeve Luk
Arousal, angst & stress Definities
Communicatiebehoefte of ongebreidelde nieuwsgierigheid digitale snelwegen mondiaal zappen : homo zapiens wijzigende sociale patronen digitale kennissenkring.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Vragenlijstmethoden in de klinische psychologie
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Dossier Empowerment.
Model-leren.
Zorg op maat voor kankerpatiënten; het voorkomen van nadelige effecten
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Leerstijlen KOLB SJM.
Persoonlijkheid en probleemdrinken: een genetische link? Marleen H.M. de Moor Afdeling Biologische Psychologie Vrije Universiteit Amsterdam
Saskia Purmer & Ying-Ha Tang Psychosomatische fysiotherapeuten
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Psychische stoornissen
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken. Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale.
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Werken met verslavingsproblematiek. Les 3
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Duurzame verslavingszorg
5 valkuilen & Tips.

Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Persoonlijkheid Wat? Instrumenten Verschil tussen atleten en niet-atleten? Verschil tussen succesvolle en niet-succesvolle atleten? Persoonlijkheid en keuze van sport? Kritiek Situationele en interactionele visie

Persoonlijkheid = Individuele verschillen die verantwoordelijk zijn voor consistente gedragspatronen Genetische factor Vroegere leerervaringen Omgevingsfactoren Trektheorieën Persoonlijkheid bestaat uit een combinatie van trekken Trekken zijn genetisch bepaald

Meetinstrumenten Generische visies Eysenck Personality Inventory Neurotisme Extraversie (Psychoticisme) Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) Hypochondrie Depressie Hysterie Psychopathie Big Five (McCae & Costa) (NEO-FFI, 60 items)

Openheid: Fantasie, Esthetiek, Gevoelens, Veranderingen, Ideeën Big Five (NEO-FFI) Neuroticisme: Angst, ergernis, depressie, schaamte, impulsiviteit, kwetsbaarheid “Ik voel me vaak gespannen en angstig” Extraversie: Hartelijkheid, Sociabiliteit, Domminantie, Energie, Avonturisme en Vrolijkheid “Ik houd er van veel mensen om me heen te hebben” Openheid: Fantasie, Esthetiek, Gevoelens, Veranderingen, Ideeën “Ik ben geïntrigeerd door patronen die ik vind in de kunst en natuur” Altruisme: Vertrouwen, Oprechtheid, Zorgzaamheid, Inschikkelijkheid, Medeleven, Bescheidenheid “Ik werk liever met anderen samen dan met ze te wedijveren” Consciëntieusheid: Doelmatigheid, ordelijkheid, betrouwbaarheid, ambitie, zelf-discipline, bedachtzaamheid “Ik probeer alle aan mij opgedragen taken gewetensvol uit te voeren”

Specifieke instrumenten Trekangst (STAI van Spielberger ) Sensation Seeking (Zuckerman) Telic dominance

Angst (STAI, Spielberger) Trekversie en toestandversie 20 items met 4-puntenschaal “Ik voel me prettig” “Ik kan en tegenslag maar heel moeilijk verwerken” “Ik voel me nerveus en onrustig” Robuuste relatie tussen Neuroticisme en vage lichamelijke klachten Bv.

Hoe vaak u last heeft van volgende symptomen -.nooit of bijna nooit -.minder dan 3 of 4 keer per jaar -.bijna elke maand -.bijna elke week jeukende of pijnlijke ogen hijgend of piepend ademhalen duizeligheid zenuwtrekking in het ooglid stijve gewrichten ….

Sensation seeking (Zuckerman, 1979) Vier componenten Opzoeken van spannende en avontuurlijke activiteiten Neiging om impulsief te reageren Zoeken naar nieuwe ervaringen Snel verveeld raken Gecorreleerd met Inname van drugs Experimenteren met seks Openbare dronkenschap Deelname aan activiteiten met hoge risico

Atleten versus niet-atleten Geen consistente relatie tussen persoonlijkheidstrekken en al of niet atleet zijn. Succesvol vs niet-succesvol Er is enige evidentie, maar Relatie is zwak Niet alle studies hebben relatie gevonden Wellicht weinig bruikbaar in praktijk Keuze van sport Groeps- en individuele sporten Lage-risico en hoge-risico sporten

Kritiek Conceptueel probleem Methodologisch probleem vooraf geen hypothesen Methodologisch probleem Representativiteit van steekproef Representativiteit van meetinstrumenten Cross-sectioneel ipv prospectief Interpretatieprobleem Fundamentele attributiefout Oorzaak-gevolg Praktisch probleem Hoe persoonlijkheid veranderen Eerder balans van sterke en zwakke kanten Theoretisch probleem Gedrag is afhankelijk van Persoon én Omgeving

Fundamentele attributiefout behulpzaam trouw listig koppig verantwoordelijk zelfverzekerd twijfelachtig inconsistent goedgehumeurd tactvol onvoorspelbaar dominant

Oorzaak-gevolg

Kritiek Conceptueel probleem Methodologisch probleem vooraf geen hypothesen Methodologisch probleem Representativiteit van steekproef Representativiteit van meetinstrumenten Cross-sectioneel ipv prospectief Interpretatieprobleem Fundamentele attributiefout Oorzaak-gevolg Praktisch probleem Hoe persoonlijkheid veranderen Eerder balans van sterke en zwakke kanten Theoretisch probleem Gedrag is afhankelijk van Persoon én Omgeving

Theoretisch probleem Trektheorie= gedrag consistent in verscheidene situaties Situationele benadering Interactie tussen Persoon en Situatie

Interactionisme

Sociale leertheorie Individuele verschillen in gedrag veroorzaakt door verschillen in leren Klassieke conditionering Operante conditionering Observationeel leren Aandacht Onthouden Reproduceren Bekrachtiging Rolmodellen Voorkeur voor sport en fysieke activiteit is verworven