The unstoppable Mart, Marijn, Thijs en Bram TechVT jaar 1 - Januari 2010
1.Demografie 2.Geografie 3.Hoe is het huidige systeem tot stand gekomen 4.Problemen transport 5.Het nieuwe systeem 6.Techniek 7.Consequenties Nederland Inhoudsopgave
1,3 Miljard inwoners Helft van het land onbewoonbaar 2,5 Miljard inwoners in 2040? Baby stop? Demografie
Helft van het land onbewoonbaar 100 graden verschil Noordelijkste punt staat gelijk met breedtegraad Polen Zuidelijkste punt staat gelijk met Soedan Geografie
Nederland: Oppervlakte: km² 409 per km2 China: Oppervlakte: km² 135 per km2 Amsterdam: Oppervlakte: 219 km² 3505 per km2 Shanghai: Oppervlakte: km² 2997 per km2 Bewoners per km2
Communisme Wegennet Spoorwegen Totstandkoming huidig transportsysteem
Communisme Mindset Besluitvoering Communistische bouwwerken Totstandkoming huidig transportsysteem
Mindset Communisme Socialisme met Chinese karakteristieken Moet indruk maken Technisch vooruitstrevend Mooi Groot Uniek Totstandkoming huidig transportsysteem
Besluitvoering Communisme President Premier Nationaal Volkscongres (3000 gekozen leden) Permanente Comité van de Chinese Communistische Partij Machtsorgaan van China Wekelijks bijeen 150 leden Bevoegdheid tot wetswijziging Totstandkoming huidig transportsysteem
Communisme en Communistische bouwwerken Verleden Totstandkoming huidig transportsysteem Standbeeld Mao Tse-tung in Chengdu
Communisme en Communistische bouwwerken Verleden Totstandkoming huidig transportsysteem Mausoleum Mao Tse-Tun
Communisme en Communistische bouwwerken Heden Totstandkoming huidig transportsysteem Bird’s nest, Peking
Wegennet Amerikaans systeem 7 radiale snelwegen 18 horizontale snelwegen 9 verticale snelwegen Totstandkoming huidig transportsysteem
Wegennet G wegen, Guojia, Landelijk S wegen, Shengji, Provinciaal Kosten: 2005 tot 2010: 18 miljard US dollars per jaar 2010 tot 2020: 12 miljard US dollars per jaar Beheerd door bedrijven Totstandkoming huidig transportsysteem
Ontwikkelings historie snelwegen China JaarAfstand (KM) ,605 km ,314 km ,453 km ,200 km ,800 km ,300 km ,005 km ,339 km ,913 km ,436 km ,065 km ,114 km
Wegennet Doelstelling huidige regering: < inwoners… aansluiting op snelweg Totstandkoming huidig transportsysteem
Spoorwegen Aanleg Internationale verbindingen Capaciteit Totstandkoming huidig transportsysteem
Aanleg spoorwegen 1825 eerste spoorlijn in Engeland 1876 eerste spoorlijn in China km eind km eind 2009 Totstandkoming huidig transportsysteem 8000 km in 2 jaar
Aanleg spoorwegen Totstandkoming huidig transportsysteem
Aanleg spoorwegen Ji-Tong railway tot 2005 op stoom Totstandkoming huidig transportsysteem
Aanleg spoorwegen Shanghai- Shanghai airport : sinds Januari 2004, Maglev magneettrein Totstandkoming huidig transportsysteem
Internationale verbindingen spoorwegen Trans Siberië express begin dagen en 7 nachten Totstandkoming huidig transportsysteem
Capaciteit spoorwegen 2003: 2.2 triljoen ton goederen/kilometers triljoen passagiers/kilometers. Alleen India meer passagiers kilometers Alleen VS meer goederen kilometers Record aantal passagiers vervoerd op één dag: 6,54 miljoen Totstandkoming huidig transportsysteem
Personen vervoer Veel filevorming in dichtbevolkte deel Moeilijk te bereiken dunbevolkte gebieden Te veel auto’s in steden Milieu wordt zwaar belast. Problemen transport Werkt vooruitgang tegen.
Openbaar vervoer Te weinig capaciteit ov Stads vervoer gestremd Kostbare aanleg infrastructuur Slechte bereikbaarheid arme delen Problemen transport
Trein die nooit stopt AHS, Automatic Highway System Magneetzweeftrein Oplossingen
Wat is een magneetzweeftrein? Magneetzweeftrein
Geschiedenis v/d magneetzweeftrein
-Lager verbruik dan een conventionele elektrische trein - Veel hogere snelheid dan een trein op wielen -geluidsonwikkeling pas op hoge snelheid -Sneller accelereren -Minder slijtage gevoelige mechanische delen Voordelen magneetzweeftrein
-Erg duur om te ontwikkelen -Bij hoge snelheden(550km/u) een erg hoog energie verbruik Nadelen van magneetzweeftrein
-Highspeed magneetzweeftrein -Een trein die nooit stopt Ons concept
-China is toe aan snel vervoer -Wegen moet zoveel mogelijk vermeden worden -Draagt bij aan de uitstraling van het land -Transport sector zou er van kunnen profiteren Waarom?
EMS EDS Indutrack Techniek
Inductrack Voordelen inductrack: Laagste energie verbruik. Nadelen: Hoog magnetisch veld in de coupe. minder comfort bij lage snelheden.
Inductrack
Voordelen EMS -Magnetische velden binnen het voertuig zijn te verwaarlozen. -De technologie die word gebruikt kan op commercieel gebied worden gebruikt. -Er zijn geen wielen of secundaire voorstuwmechanisme nodig Nadelen EMS -De ruimte tussen de trein en de rails moet constant in de gaten worden gehouden door geavanceerde computer systemen. Dit komt omdat de magnetische aantrekking zeer onstabiel is. Bij een storing in de computer is kans op grote schade. Elektro Dynamic Suspension(EDS) EMS
Voordelen EDS: Betere schokabsorbtie door de grote spleet tussen de trein en de rails, Geen iritant gefluit bij hoge snelheden Nadelen EDS: Minder stabiel dan EMS of Indutrac, door de hogere afstand tussen rails en trein. Hoger energieverbruik doordat de treiner hoger omhoog gedient duwt te worden. Gevaarlijker bij storing door de hogere afstand. EDS
Vliegtuigen zijn meer milieu belastend dan treinen. De snelheid van treinen is verhoogd. Hoeveelheid passagiers beperkt Het luchtruim is leeg. Vliegverkeer
Economische groei China? Nederland straks een tweede wereld land? Genoeg voedsel? Kennis overbrengen? Consequenties Nederland
Eu Grootste economie* China na 2020 grootste economie Economische groei 2010: China = 9% U.S.A = 2,6% Nederland = 1,2% Economisch beeld
Verdeling van de welvaard
2050?
Vragen??? Dit was een team voltijd productie.