NLT hoe staat het ermee? Aan de orde komen De organisatiestructuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Advertisements

BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Industriële Chemie VWO 6
Taal en rekenen in het mbo
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Een “Beter Bèta School”?
Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
De nieuwe syllabus scheikunde
Wiskunde in Technologie
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Veldraadpleging Wiskunde D
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Natuur, Leven en Technologie: de actuele stand van zaken
Junior College Utrecht
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
De opleiding mechatronica
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Het (nieuwe) betavak NLT
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
EXACTE VOORBEREIDING OP DE MAATSCHAPPIJ NA SCHOOLTIJD
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
NLT HAVO.
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Concept examenprogramma
Producten van TU Delft, SEC
LEERLING ACTIVITEITEN
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Kies jij voor NLT ? vacatures NLT CSG Comenius in Leeuwarden zoekt ervaren DOCENTEN Docent SCHEIKUNDE / NLT* 1e GRAAD (* Natuur, Leven en Technologie)
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Het nieuwe bètavak: NATUUR, LEVEN en TECHNOLOGIE.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Kies jij voor NLT ? Wij zoeken een enthousiaste kandidaat met een 1e graads bevoegdheid, met eindexamenervaring en met ervaring Natuur, Leven & Technologie.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
Wie weet alles over NLT? Afsluiting Landelijke Conferentie NLT 17 maart 2011.
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Natuur Leven en Technologie
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Pré-NLT-module 3D-printen
Collegiale visitaties binnen NLT
NLT: een vak voor jou?.
Welkom NLT clustermiddag
Forensische Technieken Sportprestaties Human Technology Cares
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Vereniging NLT: groei naar volwassenheid
Werken aan vakvernieuwing in steunpunten
8 februari 2018.
Pilot maatschappijwetenschappen
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Producten van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

NLT hoe staat het ermee? Aan de orde komen De organisatiestructuur Kenmerken van NLT Doelstellingen van NLT Visiedocument Tijdpad Overzicht landelijke modules De rol van de NVON Henry van Bergen BC-NLT

De organisatiestructuur

Kenmerken van NLT Examenprogramma in domeinen; inhoud modulair; schoolexamen; mono-, multi- en interdisciplinaire modules; havo meer beroepsgericht, vwo meer onderzoeksgericht; inhouden worden steeds vernieuwd; ontwikkeling samen met het onderwijsveld en buitenschoolse instellingen.

Doelstellingen van NLT leerlingen Leerlingen ervaren in NLT: samenhang tussen vakgebieden; diversiteit aan mogelijkheden in bètagebied, zowel in studie als beroepen; actualiteit en belang van bètaonderwerpen; hoe spannend en verbeelding prikkelend het bètagebied is; samenwerking tussen docenten.

Doelstellingen van NLT modules samenhang tussen de bètadisciplines tonen en versterken; nieuwsgierig maken en de verbeelding prikkelen; flexibel zijn, opdat bij actuele ontwikkelingen aangesloten kan worden; zowel verbredend als verdiepend zijn; brug slaan tussen VO en HO bèta/technologie.

Visiedocument Inhoud De identiteit van NLT; globale opzet en inhoud van het vak NLT; de ontwikkeling van lesmateriaal; examenprogramma, toetsing en kwaliteitsborging; randvoorwaarden voor scholen; praktische zaken.

Visiedocument Inhoud De identiteit van NLT; globale opzet en inhoud van het vak NLT; de ontwikkeling van lesmateriaal; examenprogramma, toetsing en kwaliteitsborging; randvoorwaarden voor scholen; praktische zaken.

Visiedocument globale opzet en inhoud van het vak NLT; Modulair (40 slu); havo totaal 8 modules en vwo 11 modules; ten minste 75% gecertificeerde en 25% naar keuze; altijd beginnen met startmodule; er komen steeds nieuwe modules.

Visiedocument Inhoud De identiteit van NLT; globale opzet en inhoud van het vak NLT; de ontwikkeling van lesmateriaal; examenprogramma, toetsing en kwaliteitsborging; randvoorwaarden voor scholen; praktische zaken.

Visiedocument de ontwikkeling van lesmateriaal; Activerende didactiek; concepten en contexten; spreiding over mono- en interdisciplinaire inhouden. Vier ontwikkelgolven; ontwikkelscholen (in samenwerking met HO en/of bedrijfsleven; testscholen.

Visiedocument Inhoud De identiteit van NLT; globale opzet en inhoud van het vak NLT; de ontwikkeling van lesmateriaal; examenprogramma, toetsing en kwaliteitsborging; randvoorwaarden voor scholen; praktische zaken.

Visiedocument examenprogramma, toetsing en kwaliteitsborging; havo vwo Vaardigheden B Bedreiging en behoud van de leefomgeving Fundament van wetenschap en technologie C Verbetering van de kwaliteit van leven Aarde en klimaat (aardwetenschappen) D Zorgen en genezen Stellaire informatie en processen (ruimtewetenschappen) E Opsporen en beschermen Biofysica, -chemie en informatica (interdisciplinaire wetenschappen) F Grenzen verleggen Biomedische technologie en biotechnologie G Communiceren en navigeren Ontwikkeling in materialen, producten en productietechniek H Over wetenschap en technologie (Duurzaam) gebruik van grondstoffen, energie en ruimte I Gemak dient de mens

Visiedocument examenprogramma, toetsing en kwaliteitsborging; Formatief en summatief. Kwaliteitsborging; via intercollegiale consultatie; via externe visitaties en beoordeling; via regulier inspectietoezicht.

Visiedocument Inhoud De identiteit van NLT; globale opzet en inhoud van het vak NLT; de ontwikkeling van lesmateriaal; examenprogramma, toetsing en kwaliteitsborging; randvoorwaarden voor scholen; praktische zaken.

Visiedocument randvoorwaarden voor scholen; Formatief en summatief. Kwaliteitsborging; via intercollegiale consultatie; via externe visitaties en beoordeling; via regulier inspectietoezicht.

Visiedocument Inhoud De identiteit van NLT; globale opzet en inhoud van het vak NLT; de ontwikkeling van lesmateriaal; examenprogramma, toetsing en kwaliteitsborging; randvoorwaarden voor scholen; praktische zaken.

Visiedocument randvoorwaarden voor scholen; School beslist of NLT aangeboden wordt; een team van docenten met eerstegraads bevoegdheid in wiskunde, natuurkunde, scheikunde, fysische geografie en/of biologie is bevoegd; docententeam van minimaal drie verschillende leden in tenminste drie verschillende disciplines; periodisering is zeer gewenst, inroosteren bij voorkeur op dagdelen; redelijk aantal klokuren ten behoeve van ontwikkeltaken.

Tijdpad Invoering: sept. 2007: 4 havo af: 10 x havo + 5 x vwo jan. 2008: 4 vwo af: 15 x havo + 10 x vwo sept. 2008: 5 havo + 5 vwo af: 15 x havo + 15 x vwo sept. 2009: 6vwo af: 20 x havo + 30 x vwo Visiedocument december 2006 vaststellen. Examenprogramma december 2006 vaststellen Voorjaar 2007 voorbeeldexamens Voorjaar 2007 bijeenkomst invoerscholen

Overizcht landelijke NLT-modules Modules havo Omschrijving Startmodule Dynamisch modelleren M.b.v. computermodellen simuleren en analyseren van complexe situaties in natuurwetenschap en techniek. Aërosolen en UV Stofdeeltjes, elektromagnetische straling, zonkracht en satellieten. Waterstofauto Gehoor, geluid en gehoorschade Robotica Logische wiskunde, ontwerpen, elektrotechniek, programmeren. Meten is weten Nul energie woning Duurzame technologie. Communicatie Communicatie in techniek (signalen, codering, GPS, GSM, netwerken enz) en menselijk lichaam (zintuigen, immuunsysteem enz) Forensische technieken en biomedische identificatie Crime Scène Investigation. Via sporenonderzoek (DNA-fingerprinting, haar, vingerafdrukken,..) op de plaats van delict, op zoek naar de dader. Rijden onder invloed De effecten van alcohol.

Overizcht landelijke NLT-modules Modules vwo Omschrijving Startmodule Dynamisch modelleren M.b.v. computermodellen simuleren en analyseren van complexe situaties in natuurwetenschap en techniek. MP3-speler Aandrijven, overbrengen en besturen Herkennen en (zelf) gebruiken van veel voorkomende aandrijf, overbrenging- en besturingscomponenten, middels ontwerpopdracht. Rijden onder invloed De effecten van alcohol op het menselijk lichaam wetenschappelijk onderzoeken en nagaan hoe dit een rol speelt bij het besturen van voertuigen.

De rol van de NVON Initiatiefnemer docentendagen “nieuw bètavak” in Rotterdam en Amersfoort Bij ministerie aangedrongen op instelling van een stuurgroep NLT Heeft vertegenwoordigers in de stuur- en klankbordgroep Instelling bestuurscommissie NLT Wil pro-actief reageren Kritisch gevraagde en ongevraagde inbreng Leden informeren Leden helpen bij de invoering op de eigen school Scholing voor leden

Vragen? Henry van Bergen BC-NLT Jan Jaap Wietsma LOP-NLT