XML in de praktijk Instituut voor Interactieve media.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Samen leren werken in de cloud
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
(c) Marc de Graauw Presentatie XML Marc de Graauw 2 maart 2000.
Wat is het AnySurfer label? Een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites Bestaat uit een Basislabel en een Pluslabel Basislabel garandeert.
© Dsens Interactive Amsterdam1 DEF Dsens Educational Framework.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Werkwijze invoeren metadata in P2G volgens de standaard LOM Sylvia Moes (VU) en Chris Nieuwenhoven (UvT)
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Verzoek vorige keer - samenhang:
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Babbage Extra ICT-dag 31 maart 2005 Willem van Klinken.
Crashcursus HTML en CSS 2013
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
SQL & datamodelleren.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Joost van Dijk Web Technology
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Aan de slag met competenties beoordelen
Fontys toetsconferentie1 Aantrekkelijke toetsen als herbruikbaar studiemateriaal Fontys toetsconferentie, 17 februari 2005 Pierre Gorissen, Fontys.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Bordboeken Van .pdf naar HTML5.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Repository-demonstratie Waar doen we het allemaal voor?
Samenhang taxonomie XBRL-NL met Auditfile en Winstaangifte
ONLINE VERBONDEN EN INTELLIGENTE COMPUTERS Semantisch web Tom Schurmans Gunter Fransen Nand Truyen Nele Lieben.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
NU ENGELS.
Portfolio Judy Tienhoven
NEMO vakdidactische opdracht
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Content Management Systeem. Maart 2000Case: World Online International2 Klantprofiel I World Online International BV is een beursgenoteerde Pan-Europese.
Internet Standaarden WG5 “ Examinations are formidable even to the best prepared, for the greatest fool may ask more than the wisest man can answer. ”
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
L&M Software presentatie VGN 27 juni 2011 © L&M Software.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Kennisclip Web toepassingen
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Art & Design Grafisch vormgeven
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Transcript van de presentatie:

XML in de praktijk Instituut voor Interactieve media

Fabrique Matthé StetInstituut voor Interactieve Media Hogeschool van Amsterdam

Matthé.26 jaar.Ex student.Sinds 2005 Werkzaam bij Fabrique.Ontwerper Nieuwe Media

Fabrique.Sinds 1992.Kunstacademie / IO / CMD.80 medewerkers

Wat we doen Grafisch ontwerp.huisstijlen en identiteit, jaarverslagen, redactioneel drukwerk, campagnestijlen, cd&dvd hoes ontwerp, beveiligd drukwerk, boeken Nieuwe media.internetsites, intranetten, web-applicaties, online marketingcampagnes, screensavers, digitale huisstijluitingen, leaders en clips Industrieel ontwerp.consumentenproducten, openbaar vervoer, signing, openbare buitenruimte Ruimtelijk ontwerp.beurs/tentoonstellingen, kantoorinrichting, openbare ruimte

voor wie we (onder andere) werken

Visie op techniek Techniek moet faciliteren, niet domineren paradoxaal: internet is 80% technology push dus: techniek moet inspireren, niet dicteren. “technology is our friend.”.(leatherface in ‘texas chainsaw massacre iii’)

xml

Waarom XML?.In XML kan je eigen tags definiëren, zodat je zelf kan kiezen welke betekenis (semantiek) je toekent aan je data.

Platform- en applicatie-onafhankelijk.Vorm en inhoud wordt van elkaar gescheiden. Je kunt XML-data gebruiken voor verschillende doeleinden (web, mobiel, print)

Semantiek.XML is Leesbaar door zowel de machine als door de mens.Het semantische web: betekenisvolle informatie tussen machines uit te wisselen zonder menselijke tussenkomst.

Standaard.XML is een "recommendation".uitgevaardigd door World Wide Web Consortium.Een onafhankelijke organisatie die zich web- gerelateerde technologieen en standaarden ontwikkelt.

Voobeeld AH.nl

.Ahold CMS is in essentie een filesysteem.In dit CMS plaatst de contentmanager XML bestanden.Fabrique transformeert XML-documenten naar XHTML

Voobeeld ThiemeMeulenhoff

.ThiemeMeulenhoff is een educatieve uitgever voor onder andere het Voortgezet Onderwijs.Doel voor Fabrique: de mogelijkheden van nieuwe media en standardisatie gebruiken om leermiddelen te verbeteren

Gebruik van QTI QTI (Question and Test Interoperability) is een taal, in de vorm van XML waarmee elektronische toetsvragen en toetsen beschreven worden Door deze standaard te gebruiken kan ThiemeMeulenhoff haar content gebruiken in verschillende leeromgevingen

XML verwerking Gelukkig zal een auteur van vragen en toetsen normaal gesproken deze XML structuur nooit te zien krijgen.

Hoe werkt het?.Xopus is een vriendelijke xml editor..Xopus wordt wereldwijd gebruikt door grote en kleine bedrijven en instituten..Xopus verbergt alle complexiteit van XML om zodoende een zo aangenaam mogelijke edit- ervaring te bieden.

Samenhang overzicht StartInloggen edupoort Keuze methode Kies in studiewijzer QTI Webtoets Webschrift Webboek Webopdracht a... z Oefentoetsen met QTI oefeningen. Vorm: standaard voor methode Diagnostische toets met QTI opdrachten en advies aan het eind. Vorm: standaard voor methode Opdrachten binnen een context. Vorm: de basis is een concept dat is uitgevoerd binnen visueel concept, oefeningen waarnaar verwezen wordt in standaard vormgeving, ook speciaal ontwikkelde opdrachten mogelijk. Speciaal Standaard

ThiemeMeulenhoff Proctor

.Een QTI browser.Gemaakt in Flex builder.Interpreteerd een (serie) QTI bestand(en).Doormiddel van “skinning” kan verschil in vorm worden aangebracht

Standaardisering!.Alle voorgaande schermen werken allemaal volgens een afgesproken wijze met XML (QTI).Terwijl ze op het gebied van vorm soms totaal niet op elkaar lijken

Vragen?