1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

1 Instituut voor Informatica en Informatiekunde Magneetstrip- en chipkaarten Engelbert Hubbers Erik Poll Digital Security Informatica en Informatiekunde.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Leren modelleren Johan Deprez Dag van de Wiskunde, Kortrijk, 2013
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Workshop Nieuwe begroting
BI blok 1.4 EBI SLM College 4: Service Design (vervolg) Voorbeeld tentamenvragen.
Analyse en Ontwerpen II
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Klassieke AO Leseenheid1
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
door Thom Beuker WELKOM
Ontwerpregels voor kruispunten
Blogs Annette Ficker Tim Oosterwijk Opdrachtgever: Matthieu Jonckheere
Kennisnetwerk in de procesindustrie
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Welkom bij de presentatie van het
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Gedrag in organisaties, 10e editie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Schitterende Organisaties®
Analyseren van spotprenten
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
De gezonde school en genotmiddelen
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004

2 Informatiesystemen Wat is een informatiesysteem (IS): Toepassing van ICT in en door organisaties Meer dan alleen software of hardware

3 Voorbeeld: treinkaartje van de NS Veel verschillende vormen van informatie Dienstregeling Zitplaatsen (aantal, klassen) Meerdere ingangen Kaartjesautomaten Stationsloket  Het gaat niet om de automaat, maar om het systeem erachter

4 Enkele cijfers Wereldwijde uitgave aan IT (2002): $ per jaar Slagingspercentages IS-projecten: 34% succesvol 51% niet volgens planning 15% mislukt

5 Enkele knelpunten Ontwerpen van informatiesystemen (ISD): Heeft raakvlak met zowel organisatie als techniek Informatie is een abstract begrip ICT is zeer veranderlijk

6 Traditionele systeemontwikkeling Workflow beschrijven Functionele eisen opstellen Technisch ontwerpen Ontwerp implementeren Invoeren in organisatie

7 DEMO als innovatieve oplossing Design and Engineering Methodology for Organizations: Organisatie als context voor IS Communicatie tussen mensen als uitgangspunt ICT is ‘slechts’ een hulpmiddel In ontwikkeling sinds 1992

8 Communicatie volgens DEMO Een voorbeeldconversatie tussen klant K en barman B:

9 Een bibliotheek volgens DEMO

10 Is DEMO dan de oplossing? Kan DEMO technisch en sociaal perspectief verenigen? Techniek is niet de grootste uitdaging Sociale aspecten doorslaggevend

11 Is DEMO dan de oplossing? (vervolg) Wat is de achtergrond van DEMO? Organisaties als systeem Actoren versus mensen Logische en causale samenhang DEMO-model als objectieve blauwdruk  Dit past in een technisch perspectief

12 Filosofie: klassieke tweedeling subjectobject nominalismerealisme romanticismerationalisme Kan DEMO technisch en sociaal perspectief verenigen? DEMO heft de tweedeling niet op ‘Een actor heeft niet slecht geslapen’

13 Wat dan wel? Beschouw organisaties als een uniek fenomeen Zie informatiesystemen als een formele constructie Onderken beide invalshoeken binnen een IS-project

14 Conclusie ISD vereist combinatie van meerdere invalshoeken DEMO is niet dé oplossing, maar een hulpmiddel

15 Slot Paper te vinden op markd.nlmarkd.nl Borrel uur Virgiel, 4e fase

16 -RESERVE SLIDES-

17 Abstractieconcept van DEMO essentiële niveau informationele niveau documentele niveau bedrijfsprocessen informatiesystemen infrastructuur

18 Dimensies van Habermas Object- wereld Sociale wereld Persoon -lijke wereld handelentaal emotie

19 DEMO in de praktijk Enkele tientallen gebruikers Projecten op het gebied van: Ontwerpen van informatiesystemen (ISD) (Her-)ontwerpen van bedrijfsprocessen (BPR)

20 Toepassingsgebieden van DEMO (Her-)ontwerpen van bedrijfsprocessen (BPR) 53 projecten beschreven Ontwerpen van Informatiesystemen (ISD) 38 projecten beschreven ‘Organization Engineering’ niet aangehaald

21 Onderzoeksaanpak Theoretische analyse van DEMO Filosofie Denkwijze Werkwijze Methoden en technieken Enquête Expertdiscussie (Workshop)

22 Werkwijze in de praktijk Combinatie met de facto standaarden (UML, Petri Net) DEMO als denkwijze De facto diagrammen en technieken voor weergave Deel van aspectmodellen Communicatiemodel voor BPR en ISD Procesmodel voor BPR Feitenmodel voor ISD Actiemodel niet gebruikt

23 Scope van DEMO Objectieve blauwdruk als basis voor discussie DEMO primair gericht op coördinatie Analyseren van bestaande afspraken Bieden van mogelijkheden deze te wijzigen Sociale omgangsvormen buiten oriëntatie Biedt nieuw inzicht vanwege unieke benadering