Divigeren Convergeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Creatieve Vaardigheden
Workshop creatief brainstormen
Een moodboard?.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Medmec 1 Herfst Les 5.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Medmec04 les 3 Engagement.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit Herfst les 2.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Medmec04 – Engagement Les 5
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Ho 7: Creatief denken.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Efficiënter en effectiever 8 maart Aanleiding V >€
MedMec01-2 Les schema per week
Convergeren en selecteren
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
ABV les 3 Zomer 2009.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Creatief denken en presenteren
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Saskia van Grinsven Tijd voor creativiteit 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
What is the meaning of? Student centered learning
4 Richtlijnen ter inspiratie
Bronnen en onderzoeksvragen
Convergeren: keuzes maken
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Creatief Denken maar eerst:.
Brainstormen Uw naam.
Product van TU Delft, SEC
Naam van degene die de presentatie verzorgt
Product van TU Delft, SEC
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Transcript van de presentatie:

Divigeren Convergeren

Divergeren / Convergeren Verbreden Alternatieven zoeken Kwantiteit Oordeel uitstellen Dialoog Trial and error Loslaten Chaotisch intiuitie Convergeren Focussen Selecteren Kwaliteit Kiezen Discussie Mikken Grijpen Ordenenend Logica

Divergeren en convergeren, oftewel: generen en focussen Doel Gebruiksmogelijkheden Principes Technieken

Divergeren Zoveel mogelijk oplossingen bedenken die mogelijkerwijs tot een oplossing van het probleem of het bereiken van het gestelde doel beogen

Doel divergeren Divergeren heeft tot doel om vertrekkend vanuit één invalspunt een groot aantal elementen (feiten, problemen, symptonene, gevolgen, oorzaken, ideeen, oplossingen…etc) te generenen. Hierbij worden bewust on-orthodoxe methodieken gebruikt Uitgangspunt: ‘Bekijk het eens van de andere kant’

Gebruiksmogelijkheden divergeren Een inventaris opmaken Nieuwe en ongewone mogelijkheden bedenken Mogelijkheden of uitdagingen van verschillende invalshoeken benaderen Alternatieven en selectiecriteria bedenken

Principes divergeren Zoek zoveel mogelijk ideeen: ‘uit kwantiteit komt kwaliteit’ Sta open voor alle ideeen, vermijd discussie of ‘ja, maar...’ Houdt niet te snel op met zoeken, wees niet te snel tevreden Neem ruim de tijd om de ideeen te laten groeien Zoek naar nieuwe combinaties en probeer voort te borduren op bestaande ideeen Stel oordeel uit totdat voldoende kennis en begrip aanwezig is

Creatieve technieken divergeren Brainstorm: Zoek veel alternatieven Ga voor extreme ideeën Combineer Neem de tijd Purge techniek : schrijf alle ideeen op die je te binnen schiet Imiteren: Schrijf kernwoorden uit probleemstelling op. Bedenk synoniemen. Ga surfen op internet, doorzoek andere informatiebronnen. Combineer bevindingen met oorspronkelijke probleemstelling en bedenk 'nieuwe' ideeën. Trendanalyse: Bepaal het onderwerp voor een brainstorm, formuleer dit ruim. Scan een paar weken de media op nieuwe ontwikkelingen, verwachtingen en analyses. Bekijk alle media: van krant en reclame tot kinderbladen als de Donald Duck. Knip alle berichten uit die ook maar iets met het thema te maken hebben. Analyseer de trends en laat je inspireren. Zie trends niet als waarheden, maar als triggers, potentiële inspiratie. Vertaal trends naar concrete ideeën.

Nog meer creatieve technieken Mindmap: Morfologische anlyse :deelt een probleem in stukjes op: Formuleer de probleemstelling. Bedenk zoveel mogelijk eigenschappen. Bedenk per eigenschap zoveel mogelijk associaties. Maak willekeurige combinaties. Kijk wat dit voor nieuwe ideeën oplevert. Negatief brainstormen: Spiegel de probleemstelling. Ga negatief denken en bedenk oplossingen. Positief denken : spiegel de negatieve oplossingen tot ideeën voor de oorspronkelijke probleemstelling. Willekeurige bronnen: Schrijf kernwoorden uit de probleemstelling op. Bedenk synoniemen. Zoek een willekeurige bron Associeer vrij rondom deze bron. Bedenk vanuit deze associaties nieuwe oplossingen voor het oorspronkelijke probleem.

Convergeren Na het divergeren volgt meestal het convergeren waarbij uit de vele gegevens en/of oplossingen de beste gekozen worden = doelgericht denken

Doel convergeren Om vanuit een groot aantal elementen te focussen op één of enkele te selecteren elementen

Gebruiksmogelijkheden Convergeren Groeperen van ideeen Verschillende ideeen vergelijken en daaruit kiezen Alternatieven verneteren en verfijnen Resultaten beoordelen en daarover beslissen Aanpakken van omvangrijke thema in deelthema

Principes Convergeren Maak bewuste keuzes Maak gehanteerde criteria zichtbaar Gooi ideen niet te snel weg Wees realistisch als bepaalde ideeen ook een zeker risico inhouden Beoordeel elk nieuw idee op zijn sterke en positieve kanten

Technieken Convergeren Clusteren: Het doel is structuur, reliëf en kleur in de ideeënchaos te brengen Het handigst is om ideeën te beoordelen op twee criteria en hierna te plakken in een matrix. Op de ene as van de matrix staat de uitvoerbaarheid en op de andere as de originaliteit . Opwerken: Kerngedachte achter idee Gevoel bij idee Originaliteit Feiten Sterke en zwakke punten Kosten Publiciteitswaarde Inspirerende voorbeelden Actieplan voor komende week, maand, jaar Selecteren: Hoe breng je een groot aantal ideen terug naar een beheersbaar aantal Stickermethode: Rood voor een slecht idee Ornaje voor een twijfelgeval Groen voor een goed idee

Perfect idee! PERFect idee Potentie: Wat zijn de kansen en mogelijkheden ? Effort: Welke inspanning kost het om het concept te realiseren ? Risico: Wat kan er misgaan en wat is dan de impact ? Feeling: Voor welk concept loop je echt warm ?

Eindopdracht Bedenk een probleemstelling Formuleer hieruit een onderzoeksvraag Divergeer verschillende ideeën en oplossingen, zie creatieve technieken! Convergeer deze ideeën en oplossingen tot een product en/of conclusie Beargumenteer waarom dit de beste oplossing /conclusie is

Eind presentatie De keus is: Beoordelingscriteria: Een geschreven essay van 1500 woorden Een visueel essay Beoordelingscriteria: Aanwezigheid / deelname Probleemanalyse Onderzoeksvraag Divergeren / convergeren Conclusie / argumentatie