1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder
2 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie eerste semester Economische situatie 2.De handel: resultaten 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 2.Prognose handel tweede semester De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
01/10/ De handel in België De sector vertegenwoordigt met winkels: 11,5% v/h bruto binnenlands product werknemers of 12% v/d privé werkgelegenheid Fedis vertegenwoordigt de handel: Voedingshandel Mode Electro Inrichting van het huis Entertainment Doe-het-zelf en tuin Speelgoed Horeca E-commerce
4
5 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie eerste semester Economische situatie 2.De handel: resultaten 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 2.Prognose handel tweede semester De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
6 Opportuniteiten ondanks crisis Opportuniteiten: Extreem lage intrestvoeten Risico’s: Openbare financiën en besparingsplan? Energieprijs? Inflatie voedingsprijzen door de grondstoffen Evolutie van het reële groeipercentage p2011p Spaarquote 16,60%17,00%19,90%18,8%18,6% Inflatie 1,80%4,50%-0,01%2,0%2,1% BBP 2,80%0,80%-3,00%1,3%2,0% Privé-consumptie 2,10%0,90%-1,70%0,9%1,3% Beschikbare gezinsinkomen 1,70%1,00%2,00%-0,5%1,2% Werkloosheidscijfer 7,50%7,10%8,0%8,3%8,6% Bron: IRES
7 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie eerste semester Economische situatie 2.De handel: resultaten 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 2.Prognose handel tweede semester De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
8 Herleving consumentenvertrouwen Bron: NBB Verlaging van de spaarrente en stijging van de privateconsumptie ondanks een dalend beschikbaar inkomen voor 2010.
9 De mutimedia-verkoop in opmars In Volume = Impact inflatie wordt weggenomen Evolutie van de omzet *In volume DIY+3,49%+2,2%+0,1% Electro-2,6%+1,4%+2,2% IT (multimedia,…)+2,1%+16,0% Groot electro+0,8%+3,2% Klein electro-0,3%+5,1% Foto-6,6%-1,9% Telecom+0,9-13,3% Fashion Textiel, kleding en schoenen+2,57% Bron: GfK Panel Services Benelux, FOD economie, Fedis * 1 ste semester
Voeding: stijgende verkoop na twee zwakke jaren 01/10/2009 Evolutie voedingsomzet * Lopende prijzen+4,9%+5,4%+1,9%1,6% Constante prijzen+1,3%0%-0,4%0,9% Bron: AC Nielsen, FOD Economie *1ste semester 2010
Merken meer en meer in de smaak van de consument 01/10/
12 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie eerste semester Economische situatie 2.De handel: resultaten 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 2.Prognose handel tweede semester De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
13 17% v/d handelaars heeft rendabiliteit zien stijgen in het eerste semester 2010 Bron: Fedis-enquête
14 Bron: Graydon Belgium, Fedis Zeer hoog aantal faillissementen voor eerste semester
15 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie eerste semester Economische situatie 2.De handel: resultaten 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 2.Prognose handel tweede semester De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
16 90% v/d handelaars voorziet verhoging of stabilisatie van de rendabiliteit Bron: Fedis-enquête De inspanningen om de kosten te verlagen tijdens de crisis hebben een positief effect op de rendabiliteit v/d handelaars
17 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie eerste semester Economische situatie 2.De handel: resultaten 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 2.Prognose handel tweede semester De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
18 28% v/d handelaars gaat investeringen vermeerderen Bron: Fedis-enquête
19 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie eerste semester Economische situatie 2.De handel: resultaten 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 2.Prognose handel tweede semester De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
20 95% van de handelaars stabiliseert of verhoogt hun personeel Bron: Fedis- enquête