Inhoud 1.Doel 2.Wetenschap versus Marketing 3.Het ABC van de menselijke motivatie 4.De campagne (6-stappenplan) 5.Cijfers
1. Doel De droom: Beleving van verwondering, blijdschap en plezier bij de mensen brengen Commerciële doelstelling: nieuwe betalende bezoekers Focus: bereiken v/e zo breed mogelijke doelgroep (alle Belgen) Hoger doel: grenzen verleggen in de missie van natuurbehoud (missie van de KMDA) dmv het K-groeiplan (fundraisingprogramma)
Inhoud 1.Doel 2.Wetenschap versus Marketing 3.Het ABC van de menselijke motivatie 4.De campagne (6-stappenplan) 5.Cijfers
2. Wetenschap versus Marketing De Zoo: - productgeoriënteerd - wetenschappelijke benadering Marketing: - vetrekken vanuit de consumentenbeleving Uitdaging: - perceptie over marketing bijsturen - Marketing + Wetenschap = succes!
2. Wetenschap versus Marketing Hoe? - Marketing = middel om de ziel van de Zoo nieuw leven in te blazen - Creëren v/e intern draagvlak: werknemers als ambassadeur & samenstellen K-team
2. Wetenschap versus Marketing Creëren v/e intern draagvlak: De Fashion Show Presentatie v/d nieuwe uniformen v/d Zoo & Planckendael door de werknemers zelf: positieve ervaring met een commercieel initiatief
Inhoud 1.Doel 2.Wetenschap versus Marketing 3.Het ABC van de menselijke motivatie 4.De campagne (6-stappenplan) 5.Cijfers
3. Het ABC van de menselijke motivatie 3 drijfveren van onze natuur nadat de basisbehoeften zijn vervuld Deze drijfveren beïnvloeden het gedrag van elke consument Het ABC van de menselijke motivatie
3. Het ABC van de menselijke motivatie A: Authenticity Consument zoekt naar wat tastbaar, oorspronkelijk en origineel is. > Kai-Mook is LATTE (Lokaal, Authentiek, Traceerbaar, Trouwhartig en Ethisch) B: Belonging Verlangen om te behoren tot een groter geheel > Internet: ontstaan van nieuwe gemeenschapsvormen > De Zoo: ontmoetingsplaats C: Contribution Ieder mens wil zich nuttig voelen, een betekenis geven aan ons leven > De Zoo bezoeken: deel van de opbrengst naar het goede doel
Inhoud 1.Doel 2.Wetenschap versus Marketing 3.Het ABC van de menselijke motivatie 4.De campagne (6-stappenplan) 5.Cijfers
4. De campagne (6-stappenplan) Doel: Maximale betrokkenheid creëren & heel het land doen meeleven van de conceptie tot de eerste verjaardag
4. De campagne (6-stappenplan) 1)Samenstellen K-team: Het organisatieteam achter de campagne
4. De campagne (6-stappenplan) 2)Website creëren als epicentrum v/d campagne
4. De campagne (6-stappenplan) 3)Inzetten van PR om de website, offline inspanningen en beoogde hype te ondersteunen
4. De campagne (6-stappenplan) 4)De ultieme beleving scheppen, zowel binnen als buiten de muren van de Zoo communicatie, signalisatie en beleving afstemmen op de verwachtingen (gecreëerd door PR en website)
4. De campagne (6-stappenplan) 5)Partnerships om offline initiatieven in de markt te zetten doel: beleving nog meer kracht geven - De post: Versturen van 4,4 miljoen geboortekaartjes
4. De campagne (6-stappenplan) ATV: live-uitzending naamonthulling JBC: creatie en distributie Kai-Mook tshirts
4. De campagne (6-stappenplan) De Koninck: K-bier
4. De campagne (6-stappenplan) Restaurant ‘Blue Elephant’: De catering Elephant Parade: veiling
4. De campagne (6-stappenplan) 6)Campagnes linken aan de grotere, achterliggende missie van de Zoo: het K-groeiplan
Inhoud 1.Doel 2.Wetenschap versus Marketing 3.Het ABC van de menselijke motivatie 4.De campagne (6-stappenplan) 5.Cijfers
7500 suggesties voor de naam geregistreerde -adressen unieke bezoekers op de website Massale persaandacht, nationaal als mondiaal bezoekers volgden de rechtstreekse uitzending van de geboorte 1,2 miljoen mensen bezochten de website tijdens het weekend van de geboorte 6500 mensen tekenden het online geboorteregister reacties op blogs verschenen over Kai-Mook tijdens datzelfde weekend bezoekers meer dan in euro netto voor de Aziatische olifant