Mode Fotografie 1950's Ayo Yusoff Hayo Baan Martika de Sanders
Mode Fotografie In opdracht vs. uit vrije wil Laten zien in “het beste licht” Kledingstuk “verkopen” Eigen visuele “taal” en “gramatica” – beeld-kleding (Roland Barthes, The Fashion System, 1985) Zweem van tijdelijkheid, abstractheid, denkbeeldigheid van het (vrouwlijke) lichaam
Het Prille Begin 1886: Tekst en Fotografie samen af te drukken (technische verbeteringen Frederick Eugene Ives) 1892: Gebruikt in La Mode Pratique ca. 1900: Kleur toevoegingen in Les Modes Nog steeds gekoppeld aan bestaande conventies (o.a. Carte de Visite) Verbeelding van de zoektocht naar Sociale en Psychologische identiteit Sterk gelijkend op het fotograferen van mensen (actrices) in kostuum
Stijlinvloeden door de tijd ca. 1885–1914: Pictorialisme (impressionisme, symbolisme, art nouveau) ca. 1910–1930: Modernisme ca. 1930–1945: Surrealisme ca. 1945–1960: Stereotiep vrouwbeeld ca. 1960–1970: Feminisme ca. 1970–1980: “Artistieke Zelfexpressie”
Vijftiger Jaren Na de oorlog Benadrukking van het stereotype vrouwbeeld Opmars Confectiekleding Verdwijnen verschil Haute Couture en “Social Fashion Wear” Kleding zowel “democratisch” als individualistisch.
Richard Avedon Gebruik groothoek lens Afwijkende standpunt Vaak onderbroken verlichting om de ongewone, vaak niet bij de persoon passende, gezichts- uitdrukking van zijn onderwerp te benadrukken
Onwerkelijk surrealistische beelden Vaak overbelicht/vervormd Gebruik van natte kleding om vrouwlijke vorm te benadrukken (nu nog steeds veel gebruikt door andere fotografen) Erwin Blumenfeld
Nauwgezette composities Vaak fotos tegen een sterk vergrote achter- grond om daarmee volle dramatische platen te creëeren Ook bekend om zijn perfecte belichting Horst P. Horst
William Klein Onconventioneel Vaak wazig/onscherp, overbelicht Hoog contrast, grove korrel Groothoek
Irving Penn Sobere sculpturale kenmerken Ondanks eenvoud vaak toch een innerlijk complex