Leusden Zuid.  19:30 ontvangst  Spelen in het algemeen ◦ Waarom spelen ◦ Varianten van spelen  Mogelijkheden voor locatie Zuidweide ◦ Huidige situatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Het nieuwe spelen is oud
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
Vernieuwde buitenruimte voor kinderopvang Eigenwijs te Landgraaf Tijdens het lezen van vakbladen raakte ik geïnspireerd over zorgtuinen. Zorgtuinen worden.
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Denk aan de sociale competentie
De volwassene jaar.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Eindfeestje 16 december 2011, Diepenheim. Programma •14.15 uur presentatie '4 jaar Kind in de Natuur' •14.35 uur rondleiding BinnensteBuitenBos •15.30.
Sensorische Informatie Verwerking
BattleBots The school battle.
Gebiedsplan Hillesluis
Materie Voorwerpen en stoffen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Zeven bronnen van arbeidsvreugde
De Bijbel lezen: waarom en hoe?
SPELEN RAVOTTEN & IN SPELEN RAVOTTEN & Groene speelruimte:
Kindercases.
Simone ’11Feest! Feest vieren wel…… Afscheid nemen niet! ( citaat van Simone ) Feest met Simone. Locatie : “ de Barkhoorn” Camping naast het zwembad.
Naar het Jaareinde toe
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Vormen.
Leren leren door spel en beweging Laurens Gantois.
Medmec04 les 1 Game called life. Herfst–creatieve technieken Winter–jezelf als ontwerper (identiteit) Lente–ontwerpen met jezelf en anderen (co-creatie)
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
natuur en opvoeding NATUUR=BELEVEN=LEREN VOOR HET LEVEN © de Levensboom 2008.
Harmonisatieplannen kabinet
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
SPELEN RAVOTTEN & IN SPELEN RAVOTTEN & Groene speelruimte:
Waar haal ik mijn inspiratie?
verschillen met het veld
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Voorbereiding Eerste Heilige Communie een bijzondere tijd voor u en uw kind.
Jonge kinderen zijn kostbaar in de ogen van Jezus
Engagement Creativiteit Medmec04 zomer 2010 Herfst–creatieve technieken Winter–jezelf als ontwerper (identiteit) Lente–ontwerpen met jezelf en anderen.
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Afhankelijkheid is een keuze
Belangrijke informatie voor de ouders: Om een zo leuk en uitdagend mogelijk activiteitenprogramma te maken, vragen wij ouders tijdig door te geven of.
Mediawijsheid.
‘Als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons
Aan Kinderboerderij Waspik in samenwerking met Platform Waspik.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen
Rots & Water Marien Lokerse.
Het zenuwstelsel.
Schoolkind Het kind is leergierig en prestatiegericht
De zomer komt eraan!. Hoog tijd om na te denken over wat je wil met je vakantie …
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Welkom Voorlichtingsavond ouders groep 8 Het Twickel College Borne Welkom Voorlichtingsavond ouders groep 8 Het Twickel College Borne.
Door: Datum: Locatie: G. van der Ven B.V. Aannemingsbedrijf 2 e informatieavond Martin den Otter 13 oktober 2014 Gemeentehuis Zoeterwoude Vervanging Lagerbergbrug.
Motorisch leren bij pupillen
Bijvoeglijke naamwoorden
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Speeltoestellen.
Ontwikkelingspsychologie
Workshop spelen Ankummer Es I
Het 24 spel.
3L week 16: ‘Wij kijken naar de natuur op tv’ © JL
Buitenlesdag Donderdag 25 april 2019 Met de steun van:
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Dompeldag kindgesprekken 13 april 2018.
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Transcript van de presentatie:

Leusden Zuid

 19:30 ontvangst  Spelen in het algemeen ◦ Waarom spelen ◦ Varianten van spelen  Mogelijkheden voor locatie Zuidweide ◦ Huidige situatie / locatie  21:15 – 21:30 afsluiting

 Ontspanning  Ontwikkeling van het kind ◦ Emotionele ontwikkeling  Het opdoen van verschillende ervaringen en deze verwerken.  Uithoudingsvermogen in geestelijke zin.

 Ontwikkeling van het kind ◦ Motorische ontwikkeling  Kind leert eigen lichaam te kennen, wat kan en wat kan niet.  Hand oog coördinatie neemt toe  Ontwikkelen van reflexen

 Ontwikkeling van het kind ◦ Cognitieve ontwikkeling  Het kind leert logisch en rationeel nadenken, schat risico’s in.  Focussen en concentreren

Ingericht Toestellen Geregeld Bepalend Belemmert creativiteit Materiaal Staal Plastic Verf Bewerkt hout Metaal Huisje Wip Schommel Glijbaan Beperkte doelgroep Kleinschalig

Niet ingericht Toestellen Materiaal Stoep Wat een kind tegen komt Paaltje Gras Geen Iets van thuis, Bal, springtouw e.d. Ontdekking Stimuleert creativiteit “Vrijheid”

 Kunnen deze twee varianten worden gecombineerd?  Natuurlijk spelen ◦ Avontuurlijk spelen ◦ Spelen in het groen

 Speelterrein  Ligging

 Hoe zien wij spelen op speellocatie Zuidweide

 Natuurontwikkeling en natuurlijk spelen? ◦ Plukweide

 Natuurontwikkeling en natuurlijk spelen? ◦ Spelen met water