REFRESHER 2012 Hoogtemeterinstellingen Luchtruim België Luchtruim Frankrijk Procedures op LFAV – radiogebruik Thema LVZC 2012
Wijzigingen luchtruim België TMA Charleroi LFA G2 South
Oude toestand TMA Charleroi
Nieuwe toestand TMA Charleroi
Oude toestand LFA G2 South
Nieuwe toestand LFA G2 South
LFA G1 actief en LFA G2 niet actief
LFA G1 actief en LFA G2 actief
Niet vergeten : Florennes : EBP06A en EBR06B Uitluisteren op 126.90 Bij activatie : CTR en TMA zo snel mogelijk verlaten
Luchtruimsituatie Noord-Frankrijk Februari 2012
Rond Valenciennes Verlaging (op mooie dagen) van de basis van TMA 8 Lille: FL45 > 4500 ft amsl Dus : altijd max 1300 m AGL LFAV !! Verlaging basis TMA 13 Lille: FL55 > 5000 ft amsl Voorzien: verdwijnen van de zones van Cambrai (en van de laagvliegzone R53A en R45N1): 5 april : TMA’s verdwijnen ; activiteit CTR altijd controleren op 118.52 1 juli : CTR verdwijnt
Rond Valenciennes schepping van nieuwe zones van TMA Lille om de CTR Cambrai te vervangen en de TMA’s 13 en 14 tot één zone te maken, uitbreiding TMA 12… Implementatie?
Situatie vorig seizoen
Situatie sedert october 2011
TMA Parijs De TMA Parijs bestaat nu uit horizontale schijven die een soort trechter vormen.
Probleem: waar staat de definitie van dit luchtruim op de luchtvaartkaart? ? ? Antwoord: ergens op de kaart aan de andere kant van Parijs…
Reims en omstreken De vliegbasis van Reims is gesloten, alle luchtruim in dit verband is verdwenen Maar: het schietveld van Sissonne bestaat nog. Sedert 2011 bestaan er daar 3 ZRT’s (zones de restriction temporaire). Deze zullen waarschijnlijk permanent worden.
Reims en omstreken
Situatie zonder ZRT C
Situatie met ZRT C
Procedures op LFAV 11/29 gesloten tot minstens eind april
Procedures op LFAV 07/25 : laatste bocht bij 07 voldoende hoog !
Procedures op LFAV Gebruik radio Benamingen circuit :
Procedures op LFAV Luister ook naar andere vliegtuigen en toren ! Beantwoord de toren als die iets vraagt Courante uitdrukkingen : Quelle est votre position ? Je suis verticale terrain / dans le secteur est à 5 nautiques du terrain La piste en usage / de service est la 11 herbe Rappelez en fin de vent arrière / en base / en finale / en quittant la fréquence Approuvé (<-> Autorisé) Collationnez Répétez votre dernier message svp Comment me recevez-vous ? Confirmez … Un trafic vous dépasse Un trafic convergeant Avez-vous le trafic en visuel ? Laissez passer l’autre planeur à votre gauche L’avion se pose / il fait un toucher/ il fait un complet Continuez Je vous reçois 5 Demandons de prendre la piste 25 Demandons le vent au sol
Procedures op LFAV Voorbeeld : Valenciennes, planeur NX verticale terrain, demandons la piste en service NX, la piste en service pour vous est la 25 Piste 25, NX Valenciennes, planeur NX vent arrière pour la (piste) 25 (herbe) (main droite) NX, rappelez (en) finale Je rappelle (en) finale, NX NX position ? Fin de vent arrière 25, NX Compris NX, continuez. J’ai un autre trafic à votre gauche à mille pieds Visuel (sur le trafic), NX / Pas visuel sur le trafic, NX / Négatif visuel, NX Planeur NX en finale 25 NX le vent … rappelez piste dégagée NX (of klik-klik) Planeur NX piste 25 dégagée
Vliegvergunningen EASA Medical Klasse 2 Geldigheid : 5j (l< 40) 2j (40<l<50) 1j (l>50) Door AME of AeMC LAPL Geldigheid : 5j (l<40) 2j (l>40) Door GMP ? SPL LAPL(S)
Vliegvergunningen EASA Opleiding : identiek voor SPL en LAPL(S) In ATO (Approved Training Organisation) Instructeurs, handboeken, structuren Betalen … Voorwaarden voor zweefvliegvergunning: Min. 15u waarvan 10u dubbel, 2u solo, 45 starts, 50km solo of 100km dubbel Mag deels op TMG Startwijzen : vliegtuigsleep, lierstart, autostart, elastiekstart, zelfstart Toegang tot TMG Behoud van zweefvliegvergunning : Min. 15 st en 5u in laatste 2 j + 2 vluchten met FI Zoniet : vliegen in dubbel of solo tot minima + check met FE Instructeur (FI) – examinator (FE) – instructeur-examinator (FIE) FE ook voor praktische examens SPL en LAPL(S) FE mag geen examens afnemen van eigen leerlingen
Vliegvergunningen EASA Overgang Vanaf 8/4/2013 Alle vergunningen omgezet tegen 8/4/2014 Overgangsmodaliteiten Zweefvliegvergunning met passagier -> LAPL(S) of SPL Bevoegdheid instructeur -> ? Bevoegdheid examinator -> ? Praktische organisatie uitreiken/vernieuwen vergunning : KBAC of DGL ? Organisatie theorieexamens : KBAC of DGL ? Medical voor LAPL(S) door GMP ?