Analyse en Ontwerpen II “Het belang van onderzoek en analyse bij het ontwikkelen van ICT-projecten,” Door Michaël Peeters & Tim Robberecht
Inhoud Case 1&2 : stagebedrijf “Waarom mislukken ICT-projecten ?” Ontwikkelmethodes Vooronderzoek Analyse
Case 1 : stagebedrijf Website voor melding van ziekte Omschrijving probleem Onnodige verplaatsingen Slechte communicatie voor 10:00 Doel Voorkomen verplaatsing Communicatie via SMS
Case 2 : stagebedrijf Melding site (helpdesk) Omschrijving probleem Mondelinge communicatie Verloren informatie Doel Prioriteitenlijst kunnen opstellen Zelf behulpzaam worden
“Waarom mislukken ICT-projecten ?” Algemene context Reputatie = enorm slecht Faalfactoren Enkele statistieken Wanneer is een project mislukt Falend projectmanagement 32% Gebrekkige communicatie 20% Geen doelstellingen 17% Gebrek overzicht, inzicht 17% Verkeerde hardware/software 7% Grootte 2% Overig 5%
“Waarom (mislukken) ICT-projecten ?” Case 1 Nooit geïmplementeerd Organisatorische verandering Te duur Case 2 Onvoldoende gebruikt Slechte communicatie Geen centraal meldpunt Case : stagebedrijf
Ontwikkelmethodes Algemene context Case stagebedrijf Case 1 Case 2 Lineaire ontwikkelmethode Watervalmethode Nadeel : doorlooptijd Iteratieve methode Gemakkelijker te spelen met wijzigende eisen Evolutionaire methode Beetje bij beetje Case 1 Stage opdracht Evolutionaire methode Minder planning Case 2
Vooronderzoek Huidige en gewenste situatie Structuur Strategie Alle actoren Systemen
De Analyse
Use Case Diagram Case 1
Use Case Case 1 Use case name: Lector beheer – lector toevoegen. Actor: Admin Pre-conditie: / Post-conditie: Lector is toegevoegd Success scenario: Admin logged zich in. Login correct->home pagina. Login incorrect->probeer opnieuw. Admin klikt op ‘lector beheer’. Systeem haalt lijst van bestaande accounts op en toont deze. Admin vult lector gegevens in. Admin klikt op submit. Systeem voegt lector toe. Systeem stuurt mail naar lector met login gegevens. Afwijkend scenario: Wanneer login gegevens incorrect zijn toont foutboodschap. Indien lector gegevens fout zijn, verwijder en doe opnieuw. Gebruikt: Login.
Activiteitendiagram Case 2 Melden van Probleem Consulteren probleem Start ICT Probleem ontstaat Consulteren Probleem Database [Oplossing gevonden] [Oplossing niet gevonden] Melden probleem via HelpDesk Probleem wordt bewerkt Probleem opgelost [Oplossing gevonden] Einde Case 2 Melden van Probleem Consulteren probleem Oplossingen probleem ? Later indienen
Kwaliteitsdefinitie Effectiviteit Betrouwbaarheid Gebruiksvriendelijkheid Flexibiliteit Onderhoudbaarheid Beheerbaarheid Beveiliging Efficiency
Besluit
Vragen?
Dank u voor uw aandacht