‘Recept voor kwaliteit van zorg’
Om meer kwaliteit in de farmaceutische zorg te bereiken is een goede samenwerking tussen patiënten en zorgverleners noodzakelijk
Lijstjes ziekenhuizen AD Sint Franciscus Gasthuis Rotterdam Ikazia Rotterdam ZGT Almelo Elsevier Meander Medisch Centrum, Amersfoort (AD 18) Albert Schweitzer ziekenhuis, Dordrecht (AD 54) St. Antonius Ziekenhuis, Utrecht (AD 5)
Rapport zichtbare zorg farmacie 2011: Kwaliteit van zorg in domeinen: Continuïteit van Zorg Communicatie met de patiënt Medicatiebewaking Bereiding, Ter hand stellen Toediening van geneesmiddelen Monitoring van geneesmiddelengebruik, Beheer van geneesmiddelen Kwaliteits-management Ontwikkeling van zorg, Onderwijs en onderzoek
Voorbeeld indicator Communicatie met de patiënt ‘Het geprotocolleerd geven van inhalatie-instructie aan de patiënt bij een eerste uitgifte van inhalatiemedicatie’ Veel indicatoren zijn opgesteld maar hierin is de koppeling patiënt en kwaliteit van farmaceutische zorg vaak niet aanwezig.
Farmaceutische zorg: op naar optimale kwaliteit voor de patiënt
Welke kwaliteitsverbetering mag de patiënt verwachten Uiteindelijk wil iedere patiënt hetzelfde
Programma Introductie Carin Uyl-de Groot, vz Platform PI Dagvoorzitter mevrouw Violet Falkenburg Initiatieven patiëntenorganisatie Initiatieven binnen de KNMP Initiatieven binnen de eerstelijn Initiatieven binnen de tweedelijn Jacquelien Noordhoek, Ned. Cystic Fibrosis Stichting Maayke Fluitman, KNMP Leo Kliphuis, MPH, Land. Ver. Georganiseerde 1e Lijn Margriet Schneider, kwaliteitsambassadeur UMCU Pauze Rol van het Kwaliteitsinstituut Koppeling initiatieven Forumdiscussie en interactie met de zaal dmv life mindmapping Diana Delnoij, kwartiermaker kwaliteitsinstituut, Nzi Ad Antonisse, PIatform PI/Astra Zeneca Olv Dagvoorzitter Conclusie - uitleg voortgang