Uitwisseling leerresultaten in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Digitale leermiddelen
Digitaal toetsen met de itslearning app voor Quayn
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Toegang en identiteitsmanagement
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES ? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Onderwijs Transparant
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Digitaal inschrijven VO
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Agenda Inleiding Vervolg: Drie sporen aanpak
De regeling Praktijkleren
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Een project van de Korengroep
Architectuurview op leerlinggegevens
Verlaat Uden Bouwsystemen
Onderwijs Transparant
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Visie informatievoorziening
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
Knooppunt e-boekplatform / tabletoplossing status 28/08/2012 Expertgroep e-publishing.
In vogelvlucht het wedstrijdformulier
Magister voor ouders.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
MultiChannel, Kennisnet... en onze methodesites Riny Maas Nieuwe Media en Innovatie Utrecht, Dinsdag 14 september 2004 Landdag Icatt.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Werkgroep e-health PsyDirect
Programmateam implementatie ECK
Programmateam implementatie ECK
Gewenste ECK configuratie MBO
Blik op de Toekomst – Nummervoorziening – ECK iD
Doorontwikkelen BRON vo
Basispoort en de implementatie Nummervoorziening
BDL Implementatie keten wijzigingen 2017
GEU – PO - ENTREE Edu-K H-P Köhler, domeinmanager.
ECK bij Noordhoff Uitgevers
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
Zicht op kinderen Verbeteren communicatie en betrokkenheid van ouders
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Uitwisseling leerresultaten in de praktijk Kennisnet ECK klantdag 14 mei 2013

Onderwerpen Achtergrond ‘Uitwisseling leerresultaten’ / EduStandaard In de praktijk:

Achtergrond Het ECK2-programma (2010-2012) is de broedkamer voor oa. ‘NL-QTI 1.0’ (Uitwisselen digitaal toetsmateriaal) ‘Uitwisseling leerresultaten’ Ontwikkeld samen met alle betrokken stakeholders Sinds april 2013 formeel in beheer bij EduStandaard Beide afspraken hangen samen (zie volgende cylcus slide) Uitleggen wat ‘in beheer’ betekent

Achtergrond De afspraken NL-QTI en UWLR ondersteunen de ambitie van de onderwijssector om het opbrengstgericht werken te versterken. Opbrengstgericht werken houdt in dat leraren, managers en leerlingen zich in hun werk- en leerproces laten leiden door de uitkomsten van metingen van het (eigen) kennis- en vaardigheidsniveau.

De cyclus van Opbrengstgericht werken NL-QTI 1.0 UWLR

Relevantie UWLR 1.0 Algemeen Voor onderwijsinstellingen Biedt onderwijsinstellingen, educatieve uitgeverijen, leveranciers van leer- en toetssystemen en leveranciers van leerlingadministratiesystemen de mogelijkheid leerlinggegevens en leerresultaten uit te wisselen. Voor onderwijsinstellingen Door het verbeteren van de uitwisselbaarheid van leerresultaten wordt het onderwijskundig gebruik van deze informatie vergemakkelijkt. Let op: leerling administratie systeem / leerlingvolg systeem

Relevantie UWLR 1.0 Voor marktpartijen Goed geregistreerde en toegankelijke leerresultaten faciliteren daarnaast de verantwoording en communicatie richting ouders en Onderwijsinspectie. Voor marktpartijen Door gebruik te maken van UWLR 1.0 hoeven er minder koppelingen te worden ontwikkeld en onderhouden voor de uitwisseling van leerlinggegevens en leerresultaten.

Scope en implementatie UWLR 1.0 UWLR 1.0 is een basisafspraak. Schaalbare afspraak, waarin bestaande Nederlandse initiatieven (na aanpassing) zijn geïncorporeerd. Kan snel worden geïmplementeerd. Is geïmplementeerd door de meeste educatieve uitgeverijen en aanbieders van leerlingadministratiesystemen in de PO-sector. Implementaties worden voortgezet.

Roadmap UWLR 2.0 UWLR 1.0 zal worden doorontwikkeld: Aansluiting op Basispoort en DTDL. Aansluiting op OSO. Opname extra functionaliteit n.a.v. evaluatie huidige implementaties in de PO-sector. Opname extra functionaliteit n.a.v. wensen stakeholders VO- en MBO-sector. UWLR 2.0: één standaard met verschillende conformance levels.

Werkgroep ‘ Gebruik leermateriaal’ Jim Bijlstra Erik Siegel

Uitwisseling leerresultaten in de praktijk Inhoud Kennisnet ECK klantdag - dinsdag 14 mei 2013, 12:00 – 12:45 uur Start Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool

Inhoud Inhoud Start Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool Dotcomschool en Zwijsen laten u tijdens dit seminar zien hoe de uitwisseling van leerresultaten tot stand is gekomen en hoe het in de praktijk werkt. Start O Antoinette Erdmann (Dotcomschool) O Lisette van Kemenade (Zwijsen) O Henk Nijstad (Kennisnet / EduStandaard) Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool

Inhoud Inleiding Start Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool Waarom een standaard? Start O Docenten willen graag de leerresultaten van hun leerlingen geautomatiseerd en foutloos beschikbaar hebben op een centrale plek, zodat ze van daaruit er verder mee aan de slag kunnen. In het ECK2-programma is hiervoor een afspraak ontwikkeld en inmiddels in beheer gebracht bij EduStandaard. O Leerlingvolg- en schooladministratiesysteem (LAS) Dotcomschool is één van de partijen die als eerste deze afspraak heeft geïmplementeerd. Daarmee wordt het mogelijk om leerresultaten met methodeomgevingen van diverse uitgevers uit te wisselen. In deze presentatie zal Dotcomschool samen met uitgeverij Zwijsen uit de doeken doen op welke klantvragen hiermee precies wordt ingespeeld en welke voordelen dit biedt. Vanuit EduStandaard zal de verdere doorontwikkeling met alle betrokken ketenpartijen worden gepresenteerd. Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool

Inhoud ECK2/UWLR Start Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool Koppeling: Uitwisseling Leerresultaten (UWLR) Start O De koppeling tussen Uitgeverij Zwijsen en Dotcomschool is gerealiseerd voor enerzijds het SchoolOAS en anderzijds Wizwijs, Estafette, Veilig stap voor stap en Veilig leren lezen. O Door deze koppeling krijgt u in het SchoolOAS de beschikking over alle relevante gegevens op leerlingniveau, inclusief de toetsscores en niveaus van methodegebonden toetsen van Zwijsen. Iedere toetsscore die is ingevoerd in een programma van Zwijsen wordt automatisch via de koppeling direct naar het SchoolOAS verzonden. In het SchoolOAS zijn deze resultaten zichtbaar in het onderdeel Schooljaar en het Leerlingdossier bij de leerling. O Ook houdt u via deze koppeling de administratieve basisgegevens op leerlingniveau automatisch in de Leerkrachtmodule van Zwijsen up-to-date. O De uitwisseling vindt goed beveiligd en volledig geautomatiseerd plaats via het Internet. Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool

Inhoud ECK2/UWLR Start Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool ECK2/UWLR koppeling tussen Dotcomschool en Zwijsen Twee webservices: Leerlinggegevens & Leerresultaten Start Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool

Inhoud Leerlinggegevens Vanuit het SchoolOAS worden de leerlinggegevens verzonden naar de uitgever. Start O Alle ingevoerde leerlingen die in een groep/leerjaar zitten worden verzonden naar Zwijsen met een unieke identifier. Klant meldt zowel bij Dotcomschool als bij Zwijsen dat ze gebruik willen maken van de koppeling. O Per leerling worden de volgende gegevens verzonden: Achternaam, voorvoegsel, voorletters, roepnaam, geboortedatum, geslacht, jaargroep, e-mail adres, foto URL, hoofdgroep, mutatiedatum en optioneel subgroepen. Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool

Inhoud Leerresultaten Start Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool Vanuit de programma’s van Zwijsen worden de leerresultaten verzonden naar het SchoolOAS van Dotcomschool. Start O Resultaten worden per leerling geregistreerd op toetsonderdelen. Iedere toetsonderdeel afname krijgt een eigen identifier, zodat ook mutaties (herafnames, correcties, etc.) goed verwerkt kunnen worden. O Er kunnen gegevens voor meerdere leerlingen met meerdere toetsafnames in één bericht worden opgenomen. O Per toetsafname worden de volgende gegevens verzonden: Toets onderdeel afname identifier, Toets onderdeel afname datum, Toetscode, Toetsonderdeelcode, Score of resultaat. O URL voor aanvullende informatie (toekomst) De bedoeling van deze (optionele) URL is dat deze leidt naar detail informatie over dit toetsresultaat in de EA. Het LAS kan hiermee de gebruiker de mogelijkheid bieden deze detail informatie eenvoudig toegankelijk te maken. Of hier, voor de authenticatie op de EA, al dan niet de mogelijkheid van single sign-on wordt geboden valt buiten deze afspraak. Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool

Inhoud Vragen & Opmerkingen Start Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Welke praktijkvragen heeft u? Start O Gaat u werken met de koppeling ECK2/UWLR? O Welke informatiebehoefte heeft u nog meer? O Vragen? Inleiding ECK2/UWLR Zwijsen Dotcomschool Afsluiting