De Persoonlijke Internetpagina: ‘op weg naar … relatiebeheer voor de digitale burger’ Break Out Session GBO jaarvergadering 19 april 2007 Paul Zeef – programmamanager PIP / ICTU Martijn Hazelzet – projectleider Ontwikkeling PIP / ICTU
Agenda – relatiebeheer voor de de digitale burger… MijnOverheid.nl – recapituleren van het concept PIP Digitale burgers – soorten en maten Waar staat de PIP nu? Korte demonstratie Wat is voorzien later in 2007 – 2008? Hoe sluiten overheden hierop aan?
1. MijnOverheid.nl – het concept PIP Doel: Persoonlijk venster op je eigen diensten en informatie van de overheid Vraaggericht aanbod (profielgebaseerd), attenderend, met hergebruik van eigen gegevens, afhandeling van lopende zaken in beeld. Motto: digitaal je persoonlijke zaken doen met de overheid Want meer gemak en transparantie Burger centraal: kanteling in diensten en info – en processen … Beleid Brief Min BVK naar de TK april 2006 Generieke bouwsteen e-overheid (samenhang Bedrijvenloket e.a.)
2. Digitale burgers: soorten en maten Doelgroepen? - jongeren, werkenden, ouderen - early adapters, volgers, digibeten - woningbezitters, huurders, automobilisten … Verwacht profiel eerste PIP-gebruikers: 1. Vaker contact met overheden (erken afhankelijkheid) 2. Enig basaal vertrouwen in overheid (privacy) 3. Pragmatisch, > middelbaar “bureacratisch competent” 4. Tele-bankierend, pionierend (op uitnodiging?) Groeicurve: afhankelijk van ‘triggerdiensten’ en unieke mix PIP-functies 2008 2009 2010 2011 500.000 1,5 mln 3 mln 5 mln
Digitalisering burgercontacten Email: Zenden naar overheden… Beantwoording van email-vragen nu? (Ombudsman) Ontvangen van overheden: Zenden naar welk emailadres? (informatieplicht) Inzage eigen gegevens… Aanbod schept vraag: voorbeeld RDW Sinds maart 2006 voertuiginformatie: 25 mln/jaar raadpleging Mei 2007: DKD-werk en inkomen: inzage klantbeeld Vinden van (e-)diensten (relevant bij eigen situatie) Overzicht en filtering (vraaggericht, bijv. naar ‘life events’) Potentie tot digitalisering enorm Maar: eigen keuze van ‘kanaal’ vasthouden
3. Waar staat PIP nu? GEREED
Waar staat PIP? Een Blik op de proefversie (Release 0.7) test op afstand net afgesloten (ca. 120 gebruikers) Upgrade gaande ter verwerking ‘change requests’ o.a. verbetering interactie-ontwerp
Content & diensten bij start MijnOverheid.nl Diensten (navigeer) Profielgebaseerd zoeken in producten-catalogi van 150 overheden Diensten (navigeer) Melding openbare ruimte / inschrijving werkzoekende / parkeervergunning / doorgeven verhuizing / uittreksel B-stand / uittreksel Kadastrale kaart / aanvraag bouwvergunning / aanvraag WW of WWB / IB-groep diensten / BD-diensten Idem: in PIP Mijn gegevens Inzage persoonslijst GBA Inzage WOZ/taxatieverslag Koopsommenoverzicht Klantbeeld SUWI Lopende zaken Facultatief status afhandeling Nieuws Facultatief RSS-feeds actualiteit Facultatief Persoonlijke berichten en agendering Berichten / agenda
5.Hoe sluiten overheden aan? Van maatwerk in 2007 naar ge-olied aansluitproces in 2008 niet zonder technische assists Aansluitvoorwaarden (verwachtingen over en weer) - DigiD en eenmalig inloggen (federatieve authenticatie) - service-desk / beheerorganisatie PIP - onderhoud, beheer van instellingen (URL, contactinfo) - beveiliging, geschilbeslechting Checklist aansluiting (voorwaarden om webdiensten te koppelen) - PKI, BSN, DigiD, testen, projectorganisatie, GO/NO GO Aansluitspecificaties en koppelvlakbeschrijvingen per functie Hulpstructuren: I-teams, leveranciers, Mfgroep, egem/eprov. etc
Aansluitproces Voorbereiding Inventarisatie Ontwerp Realisatie Gebruik Aansluitspecs Lokale PL Besluit tot verkenning Voorbereiding Impactanalyse PvA realisatie GO-besluit Inventarisatie Project-organisatie Test en configuratie koppelingen Ontwerp Realisatie Acceptatie en in beheer nemen Gebruik Fasering en aanpak in liaison met I-teams (en bedrijvenloket)
Discussie, suggesties… Dank voor uw aandacht Zie ook: http://pip.overheid.nl pipservicebox@ictu.nl
Theme-based navigation (”life events”) Users can personalise/choose areas of interest Users can add municipalities of interest Goal: Accessibilty, validating HTML, ”floating” design I’ve logged in with Opera Mini ... :-)
View personal data Mypage requests and receives data via WS
[Pilot] Rendering of forms – XForms + OS engine
SAML 2.0-based federation
Noorse My Page is: Thema gebaseerde navigatie naar e-diensten Inzage in persoonlijke gegevens Tonen van formulieren voor doen van aanvragen Veilige E-mail box (met stukje archieffunctie aanvragen) Op basis van federatieve authenticatie: single Sign On Contact-info eigen gemeenten (XML-import uit algemene site) Nog zonder voorinvullen formulieren of status van afhandelingsfunctie Dus: Eén venster op diensten en eigen gegevens van burgers Voor alle overheden (> 400 gemeenten, regio’s, centrale instellingen)