De Persoonlijke Internetpagina: ‘op weg naar … relatiebeheer voor de digitale burger’ Break Out Session GBO jaarvergadering 19 april 2007 Paul Zeef.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geo-informatie: bestuurlijke ‘tom-tom’ voor gemeentebestuurders
Advertisements

Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Inleiding instructie MijnSmile
Agenda Terugblik al doende leren met life-events Waar staan we nu
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
MT Zuid André Plat.
Samen leren samen werken in de cloud
Digitale dienstverlening
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Ervaring implementatie aanpak
Zaakgericht Werken.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening De burger CENTRAAL Interactieve verwijzingen Toegankelijkheid Ranking Sep 2009 Vergeleken Gemeenten.
E-Team 2003 E-Government II Project GIS Projectaanpak Arjan Kloosterboer Projectleider 10 januari 2003.
Zaakgericht werken in samenhang
Kennis Sessie PSO 2013.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Het Europees Sociaal Fonds
Adobe formulieren : stand van zaken.
BKWI en Suwi-net 24 mei 2007 Alexander Hielkema en Jan Jongenelen
Jos Herkelman Teamleider Trainers & Consultants
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Breedband op Dordtse Kil I+II en Amstelwijck west Een collectief aanbod van KPN Max Schreuder Dordrecht, 30 augustus 2005.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Elektronische dienstverlening in de lift
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Commercieel Manager totaljobs.nl
De nieuwe wet Inburgering en de IB-Groep
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Uitrol van Regelhulp start op 19 juni 2007
Breda MENSEN Organisatie Gemeente GEBRUIKER Portal Bezoeker STAD Ondernemers.
Digitaal mei 2014.
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
Transitie Afnemers Tanja Mundt Coördinator Implementatie BRP afnemers
Derek Smit – tester/stagiair programma PIP / St ICTU
Presentatie OZO Introductie NORA DIV katern NORA 2.0
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Govroam Presentatie tijdens DSA-bijeenkomst over Public WiFi 3 juni 2014, door Paul Francissen.
Digisterker Cursussen ‘Werken met de e-overheid’
Vooruit met de Regionale economie 28 januari 2015 wethouder Jop Fackeldey Regionaal ambassadeur Beter en Concreter.
MijnOverheid Roadmap Louis Tinselboer
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
30 mei 2016 BGT: De handen uit de mouwen Alive & Kicking Ruud van Rossem, Programmamanager BGT.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
Transcript van de presentatie:

De Persoonlijke Internetpagina: ‘op weg naar … relatiebeheer voor de digitale burger’ Break Out Session GBO jaarvergadering 19 april 2007 Paul Zeef – programmamanager PIP / ICTU Martijn Hazelzet – projectleider Ontwikkeling PIP / ICTU

Agenda – relatiebeheer voor de de digitale burger… MijnOverheid.nl – recapituleren van het concept PIP Digitale burgers – soorten en maten Waar staat de PIP nu? Korte demonstratie Wat is voorzien later in 2007 – 2008? Hoe sluiten overheden hierop aan?

1. MijnOverheid.nl – het concept PIP Doel: Persoonlijk venster op je eigen diensten en informatie van de overheid Vraaggericht aanbod (profielgebaseerd), attenderend, met hergebruik van eigen gegevens, afhandeling van lopende zaken in beeld. Motto: digitaal je persoonlijke zaken doen met de overheid Want meer gemak en transparantie Burger centraal: kanteling in diensten en info – en processen … Beleid Brief Min BVK naar de TK april 2006 Generieke bouwsteen e-overheid (samenhang Bedrijvenloket e.a.)

2. Digitale burgers: soorten en maten Doelgroepen? - jongeren, werkenden, ouderen - early adapters, volgers, digibeten - woningbezitters, huurders, automobilisten … Verwacht profiel eerste PIP-gebruikers: 1. Vaker contact met overheden (erken afhankelijkheid) 2. Enig basaal vertrouwen in overheid (privacy) 3. Pragmatisch, > middelbaar “bureacratisch competent” 4. Tele-bankierend, pionierend (op uitnodiging?) Groeicurve: afhankelijk van ‘triggerdiensten’ en unieke mix PIP-functies 2008 2009 2010 2011 500.000 1,5 mln 3 mln 5 mln

Digitalisering burgercontacten Email: Zenden naar overheden… Beantwoording van email-vragen nu? (Ombudsman) Ontvangen van overheden: Zenden naar welk emailadres? (informatieplicht) Inzage eigen gegevens… Aanbod schept vraag: voorbeeld RDW Sinds maart 2006 voertuiginformatie: 25 mln/jaar raadpleging Mei 2007: DKD-werk en inkomen: inzage klantbeeld Vinden van (e-)diensten (relevant bij eigen situatie) Overzicht en filtering (vraaggericht, bijv. naar ‘life events’) Potentie tot digitalisering enorm Maar: eigen keuze van ‘kanaal’ vasthouden

3. Waar staat PIP nu?   GEREED

Waar staat PIP? Een Blik op de proefversie (Release 0.7) test op afstand net afgesloten (ca. 120 gebruikers) Upgrade gaande ter verwerking ‘change requests’ o.a. verbetering interactie-ontwerp

Content & diensten bij start MijnOverheid.nl Diensten (navigeer) Profielgebaseerd zoeken in producten-catalogi van 150 overheden Diensten (navigeer) Melding openbare ruimte / inschrijving werkzoekende / parkeervergunning / doorgeven verhuizing / uittreksel B-stand / uittreksel Kadastrale kaart / aanvraag bouwvergunning / aanvraag WW of WWB / IB-groep diensten / BD-diensten Idem: in PIP Mijn gegevens Inzage persoonslijst GBA Inzage WOZ/taxatieverslag Koopsommenoverzicht Klantbeeld SUWI Lopende zaken Facultatief status afhandeling Nieuws Facultatief RSS-feeds actualiteit Facultatief Persoonlijke berichten en agendering Berichten / agenda

5.Hoe sluiten overheden aan? Van maatwerk in 2007 naar ge-olied aansluitproces in 2008 niet zonder technische assists Aansluitvoorwaarden (verwachtingen over en weer) - DigiD en eenmalig inloggen (federatieve authenticatie) - service-desk / beheerorganisatie PIP - onderhoud, beheer van instellingen (URL, contactinfo) - beveiliging, geschilbeslechting Checklist aansluiting (voorwaarden om webdiensten te koppelen) - PKI, BSN, DigiD, testen, projectorganisatie, GO/NO GO Aansluitspecificaties en koppelvlakbeschrijvingen per functie Hulpstructuren: I-teams, leveranciers, Mfgroep, egem/eprov. etc

Aansluitproces Voorbereiding Inventarisatie Ontwerp Realisatie Gebruik Aansluitspecs Lokale PL Besluit tot verkenning Voorbereiding Impactanalyse PvA realisatie GO-besluit Inventarisatie Project-organisatie Test en configuratie koppelingen Ontwerp Realisatie Acceptatie en in beheer nemen Gebruik Fasering en aanpak in liaison met I-teams (en bedrijvenloket)

Discussie, suggesties… Dank voor uw aandacht Zie ook: http://pip.overheid.nl pipservicebox@ictu.nl

Theme-based navigation (”life events”) Users can personalise/choose areas of interest Users can add municipalities of interest Goal: Accessibilty, validating HTML, ”floating” design I’ve logged in with Opera Mini ... :-)

View personal data Mypage requests and receives data via WS

[Pilot] Rendering of forms – XForms + OS engine

SAML 2.0-based federation

Noorse My Page is: Thema gebaseerde navigatie naar e-diensten Inzage in persoonlijke gegevens Tonen van formulieren voor doen van aanvragen Veilige E-mail box (met stukje archieffunctie aanvragen) Op basis van federatieve authenticatie: single Sign On Contact-info eigen gemeenten (XML-import uit algemene site) Nog zonder voorinvullen formulieren of status van afhandelingsfunctie Dus: Eén venster op diensten en eigen gegevens van burgers Voor alle overheden (> 400 gemeenten, regio’s, centrale instellingen)