1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg
Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop
1.Keuze partnerschool Aanzet Pedagogische Studiedag - Zweeds onderwijssysteem Criteria profiel idem Pius X Aantal leerlingen Diverse studierichtingen Aandachtspunten vak kunst leerlingbegeleiding infrastructuur Zoektocht via Lerende Stad Antwerpen
2. Aanvraag Bevestiging partnerschool Indienen aanvraagformulier mét (voorlopig) programma Voor 1 mei 2009 (periode september)
Dag (1,2,…)Soort activiteitBeschrijving Kennismaking Burgårdens utbildningscentrum Verwelkoming en rondleiding op de school European studies classes. Co-host Lisa Sparrström De “European studies classes” hebben een Europese dimensie in hun lessen geschiedenis, sociale wetenschappen, aardrijkskunde, geografie, enz. Ook proberen ze zoveel mogelijk ICT te integreren in hun lessen Bezoeken culturele instanties Bezoek van o.a. musea met aandacht voor de samenstelling van aangeboden kunsteducatieve pakketten. (methodiek? Inhoud? Leeftijdscategorie?, enz.) Verwerking en studie kunsteducatieve pakketten Deze dag wordt gewijd aan een vergelijkende studie tussen het kunsteducatieve aanbod Göteborg / Antwerpen Kennismaking met het management van de school Werken met leerlingen met het Asperger Syndroom. Interview met docenten en opvolgen van werkmethode. Personeelsvergadering Volgen docent Werken met leerlingen met het Asperger Syndroom (docent: Stefan Lööf). Aandacht voor manier waarop er lln met speciale noden worden opgevangen en begeleid Volgen docent Volgen van kunstlessen (docent: Maria Jordeman en Ellen Nordquist) Aandacht voor methodiek, inhoud en didactische leermiddelen. Tevens wordt nagegaan in hoeverre de schoolaccomodatie hiertoe bijdraagt Volgen docent Bezoek aan instituut voor Lerarenopleiding Kennismaking met lerarenopleiding Vergadering met career counsellors
vrij Deze dagen worden gebruikt om nu toe opgedane informatie te verwerken. Verder wordt de tijd gevuld met activiteiten die de integratie bij de lokale bevolking bevorderen vrij Volgen docent Volgen lessen Wereldstudie (docent: Jan Johansson). Aandacht voor inhoud en doelstelling van dit vak. Daarnaast worden ook de leermethoden en didactische werkvormen geobserveerd. In hoeverre komt de schoolaccomodatie hierin tegemoet? Volgen docent Volgen project leermethodes Er wordt nagegaan hoe diverse studiemethodes worden aangebracht en toegepast Volgen project leermethodes Vergadering met management en evaluatie Vergadering met schoolmanagement en interview. Evaluatiemoment vrij Deze dagen worden gebruikt om verzamelde gegevens te verwerken. Ervaringen en bedenkingen worden uitgewisseld met “thuisschool” in Belgïe vrij Verwerken en aanvullen van bevindingen Deze dagen zullen benut worden om, vertrekkende vanuit de vragen/bemerkingen van de “thuisbasisis” (school België), docenten en/of instanties te contacteren en om extra uitleg te vragen waar nodig. Mogelijk aangevuld met opzoekingswerk in documentatiecentrum. Het doel hiervan is om de nuttige ervaringen zo goed mogelijke en concreet te kunnen toepassen in de eigen schoolomgeving.
3. In Göteborg
Louisiana Museum Of Modern Art (Humlebæk, Denemarken)
Kunsteducatie in Louisiana
Staatsmuseum voor Kunst (Kopenhagen, Denemarken)
Kunsteducatie in het Staatsmuseum
4. Na afloop eindverslag indienen delen ervaringen samenwerking partnerschool