Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Advertisements

Klassiek compatibilisme
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Vriendschap voor het leven
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Iets zeggen over hoe wij de laatste drie jaar een obsessieve dwang hebben ontwikkeld om na te denken over vrije wil.
Harde determinist en libertarist zijn het eens over: determinisme  de toekomst ligt vast de toekomst ligt vast  geen alternatieven geen alternatieven.
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
Nog 65 lesdagen…. Nog 65 lesdagen… verlangen om zo veel mogelijk tandenborstels te bezitten Harry verlangen om zo veel mogelijk tandenborstels te bezitten.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Hoe kun je Geloven? 1.
Principes Mor.Ver: Morele Verantwoordelijkheid  Vrije Wil (geen VW  geen MV) PAM: Vrije wil  Alternatieve Mogelijkheden (geen AM  geen VW) DET:
Principes Contrapositie: p  q niet q  niet p
Woord van Leven November 2009.
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
De Toekomst van Trotse Mensen
Existentialisme (Sartre) Hume Logisch positivisme Cultuurrelativisme
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Wat is het goede om te doen?
Maxime Neirynck.
Narcisme en zinervarng
Honden..
B Het goede ….(en het kwaad)
2e invalshoek: vrije wil als zelfverwerkelijking
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Nog 64 lesdagen…. Inhoud les Recap klassieke / christelijke visie wil Examenvraag 15 Drie invullingen; eerste nader bekeken Kuklinsky.
Conditioneel Compatibilisme
Vrije wil… Vrije wil als voorwaarde voor verantwoordelijkheid
Nog 63 lesdagen… 1.Vrije wil is een noodzakelijke voorwaarde voor (morele) verantwoordelijkheid verantwoordelijk  vrije wil geen vrije wil  niet.
Leven in Verbondenheid
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
… als voorwaarde voor verantwoordelijkheid (hoofdstuk 2)
Interpreteren van data
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
Existentialisme – stap voor stap
College 4 Kennisleer.
Achttiende en negentiende eeuw
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Dagelijkse gedachten Muziek : Gene Pitney & Marc Almond: Something’s gotten hold of my heart.
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Ethiek.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Volksuniversiteit Zwolle
Zodra er een begin is, volgt de rest vanzelf
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Vilém Flusser Hercoderen "De waardigheid van de mens is informatie tot stand te brengen."
De 2e wetenschappelijke revolutie
Leerstijlen KOLB SJM.
De (on)mogelijkheid om Jezus te volgen in de wereld van vandaag Openingscollege Academisch Jaar Baptistenseminarium 5 september 2015.
De geschapen mens.
Plichtethiek (deontologie) We noemen sommige dingen of handelingen goed en andere slecht Dit is niet zomaar een gevoel (toch?), we vinden dit ook echt.
Bekijk de dia’s later op :
Dieren, gedrag en leefomgeving
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Leesvaardig Examentraining.
Ethische Visies.
poreuze grenzen en de taak van de filosofie
Transcript van de presentatie:

Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant

Twee soorten van gebruik van ons verstand: Theoretische rede: wat kan ik weten (leidt tot kennis en wetenschap) Praktische rede: wat behoor ik te doen (leidt tot ethisch gedrag)

Wat behoor ik te doen? Praktische rede Ik behoor iets te geven, in plaats van door te lopen Vooronderstelling: Het is mogelijk ervoor te kiezen het ene te doen (iets geven) in plaats van het andere (doorlopen)

Wat behoor ik te doen? Praktische rede Ik behoor iets te geven, in plaats van door te lopen Vooronderstelling: Mogelijkheid om vrij te kiezen uit verschillende alternatieven (ik ben niet verplicht tot dat wat ik niet kan)

alternatieve mogelijkheden (PAM) een vrije keuze (UOP) Onze ethische overwegingen en uitspraken en ons ethisch handelen (onze praktische rede) vooronderstellen: vrije wil alternatieve mogelijkheden (PAM) een vrije keuze (UOP) Oftewel:

De vrije wil is een postulaat van de praktische rede Postulaat = mogelijkheidsvoorwaarde, vooronderstelling Zonder vrije wil zou de praktische rede niet mogelijk zijn

Uiteindelijk schrijft de praktische rede voor: dat we van goede wil zijn; dat we ervoor kiezen onze plicht te doen; dat we doen wat ons verstand (oftewel onze rede of ons “intelligibele karakter”) zegt dat we het behoren te doen; dat we handelen volgens het Categorisch Imperatief (“Handel volgens dat maxime waarvan je kunt willen dat het tegelijkertijd een algemene wet is”, oftewel: “Behandel de mens nooit alleen al middel, maar altijd ook als doel op zichzelf”)

Hoe is het mogelijk vrije, redelijke beslissingen te nemen? Hoe is de vrije wil die door de praktische rede vooronderstelt wordt mogelijk? Of Hoe is het mogelijk vrije, redelijke beslissingen te nemen?

causaliteit of veroorzaking relatie tussen feiten in de wereld oorzaak en gevolg = causaliteit of veroorzaking relatie tussen feiten in de wereld http://youtu.be/cpniGv99t84 causaliteit

Over oorzaken en gevolgen kunnen we dan ook in principe niets weten. We kunnen nooit veroorzaking waarnemen, alleen regelmatige opeenvolging in de tijd. Over oorzaken en gevolgen kunnen we dan ook in principe niets weten.

De kennisfabriek van Kant Kennis van de wereld Indrukken

De kennisfabriek van Kant catego- rieën o.a. oorzaak gevolg vormen ruimte tijd Kennis van de wereld Indrukken Ervaring

Rationalistische component De kennisfabriek van Kant catego- rieën o.a. oorzaak gevolg vormen ruimte tijd Kennis van de wereld Indrukken Ervaring Empiristische component Rationalistische component

de fenomenale werkelijkheid De kennisfabriek van Kant catego- rieën o.a. oorzaak gevolg vormen ruimte tijd Kennis van de wereld indrukken Ervaring van de wereld-op-zichzelf; das Ding-an-sich; de noumenale werkelijkheid de wereld-voor-ons; de fenomenale werkelijkheid

Er is slechts één uitzondering… Eén ding dat we kennen als fenomeen, en ook ervaren als ding-an-sich

Er is slechts een uitzondering… Een ding dat we kennen als fenomeen, en ook ervaren als ding-an-sich

Als deel van de fenomenale Als deel van de noumenale werkelijkheid zijn wij bepaald werkelijkheid zijn wij vrij en door oorzaak en gevolg kunnen we echte keuzes maken (determinisme)

Over de noumenale werkelijkheid is geen kennis mogelijk: wij kunnen het bestaan van een vrije wil en van een vrije praktische rede nooit wetenschappelijk bewijzen, noch weerleggen

Maar als we er vanuit gaan dat ethisch denken en handelen mogelijk is (en daar gaan we vanuit), dan doen we er verstandig aan om aan te nemen (te postuleren) dat er een vrije wil is

Kant: Vrije wil is een postulaat van de praktische rede Vrije wil en praktische rede behoort tot de noumenale, niet tot de fenomenale werkelijkheid