SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Edilse Goeloe Marije Stolk
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
“Zonder taal geen verhaal” .
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen.
Discipelschap.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Levensvragen Over geluk…..
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Opvoeden van drukke kinderen
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Volgende stap in de loopbaan van …
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Ouderavond de Bolster..
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Alcohol, roken en opvoeding
Mijn kind wordt een puber…wat nu
PESTEN JULIANASCHOOL.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Word man/vrouw van de wereld 6 tips voor een geslaagde jongerencampagne.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ouders van ongeleid projectiel naar geheim wapen...
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Integraal sociaal werk
Grafische Vormgever Joost van Ophuizen 3Ma1.
Transcript van de presentatie:

SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007

Wie is Keesie? Keesie, marketing, communicatie en reclame gericht op kinderen, jongeren en hun omgeving Visie: Keesie helpt de jeugd Missie: Keesie helpt bedrijven en organisaties de jeugd te begrijpen door middel van advies & communicatie

Het werkt niet meer… Jongeren moeilijkste doelgroep om te bereiken Schooluitval groter dan ooit Niveau lager dan ooit Niet meer kunnen schrijven, spellen, msn-taal… We snappen ze niet meer…

Valkuilen 1.“Ik ben toch zelf ook kind/jongere geweest?” 2.“Mijn zoon, neefje, buurjongen doet de hele dag niets anders dan...” 3.“Als we met kinderen/jongeren willen communiceren, moeten we dan niet iets doen met een game/internet/SMS/klimwand?” 4.“Als we met jongeren willen communiceren moeten we dan niet ook hip worden met een hip logo, website met lifestyle en zo?” 5.“Ach, de jeugd van tegenwoordig kan niet eens meer normaal communiceren, die SMS-en alleen maar!”

Typische onderwijsvalkuilen 1.Ze zijn te lui om nog iets te leren 2.Die jongeren zijn zo gebekt, die hoef je niets meer bij te brengen 3.Als we onze opleidingen/school een hippere naam geven, dan komen de studenten vanzelf 4.Uitval van leerlingen is hun eigen schuld 5.Zolang we ze maar binnenkrijgen…

Generatie Einstein jeugd groeit op in andere tijd jeugd blijft jeugd

Generatie Einstein: andere tijd 1.24/7 informatiemaatschappij - > einde kennisautoriteit; speed of information; netwerkleren 2.Commercie -> jongeren zijn mediasmart 3.Welvaart -> jongeren zijn kritisch en functioneel 4.Wereld is groot -> jongeren willen intiem, kleinschalig, vrienden/familiebanden, regionaal 5.Overdaad keuzes -> jongeren willen authenticiteit 6.Jonge volwassenen -> zelfontplooiing & respect staat voorop

Generatie Einstein: pubers 1.Pubers – heftige ontwikkeling 2.Ontwikkelen van eigen identiteit staat centraal 3.Emotionele instabiliteit en onzekerheid als gevolg – hebben meer dan ooit kaders en structuur nodig 4.Experimenteren met volwassen rituelen (roken, drinken, brommers en seks) 5.Betrokken bij maatschappelijke thema’s (zijn feller dan fel) 6.Kijken naar boven: 16+

Consequenties 1.Jongeren zijn communicatieprofessionals – ze weten wat je van ze wil 2.Jongeren zijn zakelijk – no nonsense, vertel wat het is 3.Jongeren leren anders – in netwerken, kennisautoriteit bestaat niet meer 4.Jongeren zijn authentiek – blijf jezelf, ook als school 5.Jongeren zijn snel – zaken mogen weinig tijd kosten 6.Jongeren willen kwaliteit – in enorm aanbod kiezen ze het beste, willen goed onderwijs en goede leraren 7.Jongeren zijn pubers – hebben begeleiding, structuur en kaders nodig

De ideale baan? Leuk werk Gezellige collega’s Dat je wat leert Dat je jezelf kunt ontplooien Dichtbij (max.30 minuten) Genoeg verdient om leuke dingen te kunnen doen en een gezin te onderhouden Genoeg tijd overhoudt voor andere leuke dingen

Hoe kiezen jongeren een beroep? Beroepskeuze is afhankelijk van een aantal factoren: Wat de ouders, familie, ouders van vrienden doen Bekendheid met het beroep Beeld van het beroep Aanleg Dat wat leuk lijkt Stages Mogelijkheden tot zelfontplooiing/eer Aansluiting bij het sociale van jongeren: gezondheidszorg/werken met mensen zijn populaire sectoren

En daar zit je dan op school, en dan wat…? Al vroeg moeten kiezen Niet weten wat het allemaal inhoudt Keuzes uit zwakte Onzekere pubers

Wat willen jongeren van school? Willen betrokkenheid Willen persoonlijke aandacht Nemen hun toekomst serieus Hogere kwaliteitseisen Leren anders Studeren serieuze zaak School is geen lolletje Zijn en blijven onzeker (pubers) Hebben nog altijd structuur en kaders nodig

Maar wat je ook doet… Help de leerling – de leerling is onzeker en kan alle hulp gebruiken Neem de leerling altijd serieus Wees betrokken Leer leerlingen persoonlijk kennen Ontwikkel competenties Wees een vakidioot Hou van ze

Vragen? Dank voor uw aandacht! En … zijn er nog vragen?