SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007
Wie is Keesie? Keesie, marketing, communicatie en reclame gericht op kinderen, jongeren en hun omgeving Visie: Keesie helpt de jeugd Missie: Keesie helpt bedrijven en organisaties de jeugd te begrijpen door middel van advies & communicatie
Het werkt niet meer… Jongeren moeilijkste doelgroep om te bereiken Schooluitval groter dan ooit Niveau lager dan ooit Niet meer kunnen schrijven, spellen, msn-taal… We snappen ze niet meer…
Valkuilen 1.“Ik ben toch zelf ook kind/jongere geweest?” 2.“Mijn zoon, neefje, buurjongen doet de hele dag niets anders dan...” 3.“Als we met kinderen/jongeren willen communiceren, moeten we dan niet iets doen met een game/internet/SMS/klimwand?” 4.“Als we met jongeren willen communiceren moeten we dan niet ook hip worden met een hip logo, website met lifestyle en zo?” 5.“Ach, de jeugd van tegenwoordig kan niet eens meer normaal communiceren, die SMS-en alleen maar!”
Typische onderwijsvalkuilen 1.Ze zijn te lui om nog iets te leren 2.Die jongeren zijn zo gebekt, die hoef je niets meer bij te brengen 3.Als we onze opleidingen/school een hippere naam geven, dan komen de studenten vanzelf 4.Uitval van leerlingen is hun eigen schuld 5.Zolang we ze maar binnenkrijgen…
Generatie Einstein jeugd groeit op in andere tijd jeugd blijft jeugd
Generatie Einstein: andere tijd 1.24/7 informatiemaatschappij - > einde kennisautoriteit; speed of information; netwerkleren 2.Commercie -> jongeren zijn mediasmart 3.Welvaart -> jongeren zijn kritisch en functioneel 4.Wereld is groot -> jongeren willen intiem, kleinschalig, vrienden/familiebanden, regionaal 5.Overdaad keuzes -> jongeren willen authenticiteit 6.Jonge volwassenen -> zelfontplooiing & respect staat voorop
Generatie Einstein: pubers 1.Pubers – heftige ontwikkeling 2.Ontwikkelen van eigen identiteit staat centraal 3.Emotionele instabiliteit en onzekerheid als gevolg – hebben meer dan ooit kaders en structuur nodig 4.Experimenteren met volwassen rituelen (roken, drinken, brommers en seks) 5.Betrokken bij maatschappelijke thema’s (zijn feller dan fel) 6.Kijken naar boven: 16+
Consequenties 1.Jongeren zijn communicatieprofessionals – ze weten wat je van ze wil 2.Jongeren zijn zakelijk – no nonsense, vertel wat het is 3.Jongeren leren anders – in netwerken, kennisautoriteit bestaat niet meer 4.Jongeren zijn authentiek – blijf jezelf, ook als school 5.Jongeren zijn snel – zaken mogen weinig tijd kosten 6.Jongeren willen kwaliteit – in enorm aanbod kiezen ze het beste, willen goed onderwijs en goede leraren 7.Jongeren zijn pubers – hebben begeleiding, structuur en kaders nodig
De ideale baan? Leuk werk Gezellige collega’s Dat je wat leert Dat je jezelf kunt ontplooien Dichtbij (max.30 minuten) Genoeg verdient om leuke dingen te kunnen doen en een gezin te onderhouden Genoeg tijd overhoudt voor andere leuke dingen
Hoe kiezen jongeren een beroep? Beroepskeuze is afhankelijk van een aantal factoren: Wat de ouders, familie, ouders van vrienden doen Bekendheid met het beroep Beeld van het beroep Aanleg Dat wat leuk lijkt Stages Mogelijkheden tot zelfontplooiing/eer Aansluiting bij het sociale van jongeren: gezondheidszorg/werken met mensen zijn populaire sectoren
En daar zit je dan op school, en dan wat…? Al vroeg moeten kiezen Niet weten wat het allemaal inhoudt Keuzes uit zwakte Onzekere pubers
Wat willen jongeren van school? Willen betrokkenheid Willen persoonlijke aandacht Nemen hun toekomst serieus Hogere kwaliteitseisen Leren anders Studeren serieuze zaak School is geen lolletje Zijn en blijven onzeker (pubers) Hebben nog altijd structuur en kaders nodig
Maar wat je ook doet… Help de leerling – de leerling is onzeker en kan alle hulp gebruiken Neem de leerling altijd serieus Wees betrokken Leer leerlingen persoonlijk kennen Ontwikkel competenties Wees een vakidioot Hou van ze
Vragen? Dank voor uw aandacht! En … zijn er nog vragen?