SWE 4 Sociologie Week 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Advertisements

Maatschappijleer 24 november 2011.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Begrijpen, Waarheid en Denken..
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Verstehende of interpretatieve benadering
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Bleu Mount.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Sektarische praktijken en de gezondheidszorg: een sociologische benadering Olivier Schmitz Onderzoeksinstituut voor gezondheid en maatschappij (UCL) Centrum.
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
Hoofdstuk 4 Sociaal bewustzijn.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Existentialisme – stap voor stap
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Goed voorbereid naar de Pabo!
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Sociale perceptie.
Samenwerken Werken in Teams.
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Aanpak problematisch gedrag
Algemene Sociologie PA – B1
Volksuniversiteit Zwolle
Docent: Anco R.O. Ringeling
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Effectief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 1
Hopelijk verfrissende beschouwingen over zgn. ‘normaal’ en ‘afwijkend’ maçonniek gedrag, maar evenzeer over het belang van ‘multiculturele maçonnieke ontmoeting.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
sociologie en diversiteit
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Groepsdynamica.
Opgroeien in de stad les 3
gespreksvaardigheden
SPH voltijd Sociologie deeltijd jaar 1 Werkcollege 1 kwartaal 3 Corstin Dieterich L
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Handboek Jobcoaching Ann De Cuyper, Veerle Eeckhout, Véronique Hauglustaine en Inge Vancauwenberghe.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Beroepshouding en beroepscode
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Communicatie & Relatie
College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
1 Analyse maatschappelijk vraagstuk. 2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Maatschappelijk vraagstuk
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Wat is sociologie? Les 6 MHBO-traject.
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
H2 Een leven lang leren.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
MAW §1.3.
Fleximatrix.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

SWE 4 Sociologie Week 1

Overzicht Hoorcollege 1 Hoorcollege 2 Hoorcollege 3 Hoofdstuk 1 + 2 definitie + invalshoeken Hoofdstuk 3 sociaal gedrag Hoorcollege 2 Hoofdstuk 3 roltheorie Hoofdstuk 4 socialisatie Hoorcollege 3 Hoofdstuk 6 cultuur Hoofdstuk 7 macht

Wat is sociologie? … de wetenschap die formuleert … wat iedereen …..al lang weet, …zodanig dat niemand het meer begrijpt (De Jager & Mok)

Maar… Gelukkige slaven zijn de grootste vijanden van de vrijheid…

De Papalagi: Vreemde mensen die telkens naar een metalen ding op hun pols kijken…altijd haasten zonder zichtbare redenen….bouwen hutten boven elkaar….kijken naar een platte glazen bol en doen dat uren lang….

16 miljoen Nederlanders? Je gaat om met een beperkte groep Je doet slechts bepaalde ervaringen op Je neemt selectief waar: *** Selectief openstaan Selectief onthouden Selectief reproduceren Je kunt niet anders dan alles bezien vanuit jouw referentiekader…

Objectieve wetenschap? Expliciet maken van opvattingen Feiten weergeven En toch partijdig: Westerse maatschappij Middenklasse Man Blank

Al lang weten? Menen te weten? Wat zijn oorzaken voor echtscheidingen? Wie drinkt het meest? Verband vrije tijd - leesgedrag?

Yavis-typen Young Attractive Verbal Intelligent Succesfull

Hound-typen Homely Old Unattractive Non-verbal Dumb

Doel sociologie (hoofdstuk 1) Sociologische verbeeldingskracht (Mills) Relativeren Relateren: verbanden zien Bewustzijn maatschappelijke bepaaldheid van gedrag Begrijpen van maatschappelijke problemen

Doel sociologie Zich bezighouden met de sleutelbegrippen van de franse Revolutie: Liberté Egalité Fraternité

Posities en rollen Er zijn toegewezen en verworven posities. Verwachtingen die men koestert ten aanzien van mensen in een bepaalde positie noemt men rollen. Rolspanning en rolconflict Rol-onderzoek (leary, Bateson e.v.a.)

Rolattributen ‘dingen’ die feitelijk horenbij je sociale (gewenste) positie>>>rol MER-student….een laptop Eigen baas….Mercedes HBOV-student?.....

alcoholisme Sociologisch bekeken… Psychologisch bekeken… Zien als imitatiegedrag… Zien als aangeleerd gedrag… Zien als economisch probleem… Zien als gezondheidsprobleem… Zien als ‘doorgeschoten’edicatie… Etc.

Soorten sociologie (1) Indeling in ‘objecten’ Algemene sociologie Onderwijssociologie Gezondheidssociologie Gezinssociologie Organisatiesociologie Godsdienstsociologie

** Referentiekader (hoofdstuk 2) “Persoonlijke kennis en verklaringen van en oordelen over de sociale werkelijkheid” oftewel “het geheel van waarden en normen op grond van jouw socialisatie”

Functies referentiekader Reduceren van de complexe werkelijkheid Selectieve waarneming Verschaft zelfvertrouwen Ordent de wereld naar binnen en buiten jou kader

Verandering referentiekader (extra) Bij indringende ervaringen Bij veranderende visies / inzichten Ontwikkelingen in de maatschappij Media

Sociaal gedrag (hoofdstuk 3) Interactie: Actie Reactie Betrokkenheid

De sociale situatie (hoofdstuk 3) Houding = vaste manier van : Denken veranderbaar Voelen slecht veranderbaar Reageren enigszins veranderbaar

Houding (hoofdstuk 3) Gevolg: selectieve waarneming: Voordelen: Focus & diepgang Reduceren complexiteit Nadelen: Vertekening van de werkelijkheid Waardeoordelen Wij-zij-denken

Houding (hoofdstuk 3) Uitingsvormen: Stigmatiseren (= een merkteken met een negatief onderscheidende functie) Stereotypering (= vaste beeld van een groep) Vooroordelen (= vaste manier van denken, voelen en handelen die de werkelijkheid vertekent)

Houding (hoofdstuk 3) Functie van vooroordelen en stigma’s: Ze geven richting aan je gedrag tegenover mensen met een ander ‘referentiekader’ Ze versterken de eenheid in de groep. Ze maken duidelijk welk gedrag van de ander verwacht wordt

Houding (hoofdstuk 3) Gevolgen: Misverstanden Verwarring subjectiviteit – objectiviteit Wij / zij-denken

Sociale situatie (hoofdstuk 3) Definitie van de situatie Self fulfilling prophecy (Merton) Self defeating prohecy