1 Welkom! Bacheloropleiding Informatica Vrije Universiteit, Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Transitie Ouderenzorg
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Doublet deel 1 – de basis.
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
De nieuwste uitspraken
Het kraken van de ov-chipkaart Erik Poll Digital Security Informatica en Informatiekunde Radboud Universiteit Nijmegen.
1 Instituut voor Informatica en Informatiekunde Magneetstrip- en chipkaarten Engelbert Hubbers Erik Poll Digital Security Informatica en Informatiekunde.
De deelnemers over 16 stellingen
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
Techniek: Een Brug Te Ver
Prestatie: Maak met de hele klas een krant over…
Spreekbeurt door Maxime Van Poucke 6A
Inleiding in de Civiele Techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Vrije Universiteit amsterdam Voorlichting minoren Business Analytics 8 mei 2012.
Leerlijn: Programmeertechnieken, Databanken, Algoritmen Gent, 7 januari 2013 met dank aan: Annemie Vorstermans, Joost Vennekens, Koen Pelsmaekers, Jeroen.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
RFID Groep 6 Devron Hasselnook Quan Vu Ai-ling Chong.
VTB Technasium Vakcollege
WISKUNDIGE FORMULES.
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Een workshop over katten, muizen en nadenken in de Informatica
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Cybersecurity als specialisatie binnen informatica
Informatica & Cyber-security Erik Poll.
UNIVERSITEIT TWENTE. Welkom in Twente!
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Bètaprojectweek.  Belanghebbenden Belangen  Fietsers leuke omgeving en veilige weg  Automobilisten brede weg  Voetganger leuke omgeving en veilige.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
1 Informatica Erik Poll Digital Security groep Radboud Universiteit Nijmegen.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Cybersecurity puzzelen aan en mét computers Erik Poll
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Enquête.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Informatica studeren Een dag student 8 maart 2012.
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Les 3: Verkeer TOETS.
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
ZijActief Koningslust
April Slide 2"Insert" Date via Date & Time Sales product training Amsterdam, the Netherlands Lennart van Houwelingen Fallbrook Technologies.
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
Informatiekunde “Ik wil ‘iets’ (relevants) met computers…” Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Studeren aan ons instituut Erik Barendsen lid onderwijsdirectie.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Transcript van de presentatie:

1 Welkom! Bacheloropleiding Informatica Vrije Universiteit, Amsterdam

2 Radio Frequency Identification (RFID) RFiD word nu al gebruikt bij: Zeecontainers Bagage op vliegvelden OV chip kaart Betalingssystemen Mijn telefoons In mijn nieuwe paspoort In mijn kat In mijn ….

3 Radio Frequency Identification (RFID)

4 Op de chip kan komen te staan: De naam van de drager De bloedgroep Medicijnen waarvoor hij of zij allergisch is Daardoor zou een verkeersslachtoffer zonder een bloedtest meteen de juiste bloedtransfusie kunnen krijgen Maar is het wel veilig…?

5 Radio Frequency Identification (RFID) Security van OV chip kaart. “OV-chipkaart definitief gekraakt” De ov-chipkaart is definitief gekraakt. Onderzoekers hebben een methode ontdekt om onbeperkt en gratis te reizen op een wegwerpkaart die eigenlijk voor maximaal twee ritten bedoeld is. “Is Your Cat Infected with a Computer Virus?” Paper van Melanie Rieback and Andrew Tanenbaum Ze laten zien dat we een virus op een RFiD chip kunnen zetten.

6 Informatica letterlijk overal RFID is illustratief voor “Informatica achter het behang”: Alles is genetwerkt, gekoppeld Informatica zit zelfs in de kleinste apparaten Maar er zijn grote maatschappelijke vragen: Is het veilig, betrouwbaar? Wat doet het allemaal? Wat kun je er (niet) mee? Eerstejaarsvak: Pervasive Computing Tweedejaarsvak: Computer Netwerken

7 Informatica = software? We gaan een brug bouwen… Maar we beginnen niet met palen slaan. Eerst bepalen we wat voor soort brug we willen. Voor fietsers? Voor auto’s of treinen? Moet er een vliegtuig over heen kunnen rijden? Moet de brug open kunnen? Moet het mooi worden? Of alleen functioneel? Hoeveel mag het kosten? Requirements opstellen!

8 Informatica = software? We weten wat we willen maken. We maken een tekening Gaan het materiaal bepalen Berekenen hoeveel de brug kan hebben We maken dus een ontwerp! Design

9 Informatica = software? Al het voorwerk gedaan. Tijd om te bouwen Iedereen is akkoord. De tijdsduur is afgesproken De ruimte is vastgelegd Financiering is rond Implementatie

10 Informatica = software? We testen de brug voor we opleveren. Kan hij het gewicht aan? Is het stevig genoeg ? Werkt het openen en sluiten goed? Geen missende pilaren? Geen ontwerpfouten? Testen

11 Informatica = software? Zeg ‘t maar… De vier onderdelen van bruggen bouwen worden in Software engineering ook gebruikt. Requirement analysis Design Implementation Testing Hoeveel hiervan is programmeren?? Slechts 25% van het geheel!

12 Wat is informatica? De bachelor Informatica leidt je op tot iemand… … die kennis heeft van alle facetten die de moderne Informatica te bieden heeft … die snapt hoe de IT in elkaar zit … die een goede wetenschappelijke basis heeft om goed onderzoek te doen Niet alleen techniek; ook de maatschappelijke functie. Denk dan aan veiligheid en beveiliging Interactie tussen mensen en computers/apparaten Effecten van informatisering op bv zorg

13 Hoe zit de opleiding in elkaar ? De bachelor Informatica is 3 jaar. Je volgt in principe maximaal twee vakken tegelijk. De periodes bestaan uit blokken van 4 of 8 weken. Projecten worden doorgaans in 4 weken afgerond. Het eerste jaar is erg breed. Tijdens dit eerst jaar kun je makkelijk wisselen naar AI of IMM In het 2e en 3e jaar is er verdieping, verbreding en keuzeruimte. De master opleiding is 2 jaar en is specialiserend.

14 Peter Peerdeman: gaan studeren Wie ben ik? Hoe begon het allemaal? Van scholier naar student.

15 Peter Peerdeman: studeren aan de VU Colleges Faciliteiten Begeleiding Studentenleven

16 Het eerste jaar: theorie Netwerken Logica Zoeken Privacy & beveiliging

17 Het eerste jaar: praktijk en projecten Probleemoplossen Programmeren Webtechnologie Project: Interactieve multimedia Project: programmeren

18 Het eerste jaar: begeleiding Studiebegeleider Mentoraat Veel contacturen Studievereniging STORM

19 Het tweede jaar: verdieping Je gaat door met vakken die je in het 1e jaar hebt gehad. Er komen nieuwe vakken bij. Specialiseren in een richting die je leuk vindt. Leerlijnen (keuze): Theoretische informatica Computersystemen Software & ICT

20 Het derde jaar: specialiseren Meer vervolgvakken Veel keuzeruimte Individueel bachelorproject Veel accent op academische vaardigheden

21 Na de bachelor: masteropleidingen Computer Science Artificial Intelligence Bioinformatics Parallel and Distributed Computer Systems (topmaster met selectie)‏ Information Sciences (1 jaar)‏ Business Mathematics and Informatics

22 Waar kom je terecht?

23 Waarom de VU? Elsevier-onderzoek 2007: Informatica aan VU volgens studenten het beste! Goede organisatie en persoonlijke begeleiding Laptop-regeling Internationaal Uitstekend bereikbaar met OV

24 Voorlichtingsactiviteiten Hele jaar door: meelopen met studenten 5, 12 en 19 maart 2008: masterclass Game Development 26 maart 2008: TeSTuderen Informatica 26 juni 2008: VU-voorlichtingsfestival Meer informatie op

25 END