Mens, maatschappij & ICT Rogier van Eijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Advertisements

Edushock leerfestival
Summerschool Social Media WEB 2.0 Serious & Educational games Social Netwerksites.
I love you.
Psalm 63:1-2 Een psalm van David, toen hij in de woestijn van Juda was. O God, Gij zijt mijn God, U zoek ik, mijn ziel dorst naar U, mijn vlees smacht.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
ontwikkelingspsychologie
Tijmen Schep. Tijmen Schep Engeland – psychologie en sociologie (weer eens wat anders)
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
1 Smart System Design Waar gaat dat over? Projectdag 17 april 2008 Prof Ton Mouthaan, decaan EWI.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Mens, maatschappij & ICT
Portfolio Faculteit der Letteren
Hulpwerkwoorden can must may etc.
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 4 - onderwerpen Tellen.
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Toptaken: Je website is niet het probleem, je organisatie is het probleem Meetup #1 – Digitale Steden Agenda Michiel Duijsings Adviseur Nieuwe Media.
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
2050: 9 miljard mensen Bevolkingsgroei.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Godsdienst 1.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Easter Music By Margriet Middel and Lina Valentinčič.
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Evidence-Based Medicine
Hoorcollege 1a Praktische zaken. Gameprogrammeren Doel van het vak: Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Basisprogrammeertechnieken.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 4 - onderwerpen DB038 hardware : luidsprekertje.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Programmeren Spreekbeurt Joris.
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Evenementen en middelengebruik Evenemeneten en middelengebruik2 Ton Snip  Middelenexpert politie Noord-Holland.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Kennismaking met programmeren
Salt & Light Zout & Licht
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Kennismaking met programmeren
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
WORKING TOGETHER FOR LIVING AND WORKING HAPPINESS!!
Software Development fundamentals
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Transcript van de presentatie:

Mens, maatschappij & ICT Rogier van Eijk College 2 ICT is overal en voor iedereen

ict mens maatschappij

http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/b1imm/

ICT is overal en voor iedereen computing kinderen crowds informatie ouderen robots ICT is overal en voor iedereen

Artikelen komen uit CACM

Computing

Computing is a natural science (2007)

Computing is niet alleen een kunstmatig, door mensen bedacht, verschijnsel.

Computing komt overal in de natuur voor.

De ontwikkeling van computing als natural science beslaat een aantal fasen.

Fase 1 (1940-) : computer als rekengereedschap ‘A skilled person with a desk calculator could compute a 60 second trajectory in about 20 hours, but the ENIAC required only 30 seconds.’ Fase 1 (1940-) : computer als rekengereedschap

Fase 2 (1980-) : computing als onmisbaar onderdeel in het oplossen van wetenschappelijke problemen.

Fase 3 (2000-): De wetenschap ontdekt overal informatieverwerkende processen.

Computing is een rij van representaties waarbij elke overgang gecontroleerd wordt door een representatie.

Vb: Een computerprogramma berekent de waarden van een variabele x. x while x < 3 do x=x+1 1 x 2 x 3 x Vb: Een computerprogramma berekent de waarden van een variabele x.

Vb. Dna computing http://news.ncsu.edu/releases/deiters-dna-livecell

Computing principes kunnen in categorieen worden onderverdeeld.

De 7 categorieen van computing Computation Communication Coordination Recollection Automation Evaluation Design De 7 categorieen van computing

1. Computation

2. Communication

3. Coordination

4. Recollection

5. Automation

6. Evaluation

7. Design

Er vindt een verschuiving plaats van 'closed terminating computation' naar 'open nonterminating computation'.

De populariteit van games is geen modegril.

Kinderen kunnen de principes van computing leren.

Kaarten representeren (binaire) nummers.

Informatie

Twenty guesses – information theory (2002)

De informatie in een boodschap hangt af van wat de ontvanger al weet. Ths sntnce hs th vwls mssng. De informatie in een boodschap hangt af van wat de ontvanger al weet.

‘Raad een getal tussen 0 en 7’ heeft 3 bits aan informatie.

Hoeveel informatie zit er in de worp van een munt Hoeveel informatie zit er in de worp van een munt? En van een dobbelsteen?

Een van de leesopdrachten: Ontwerp een codering voor het representeren van de kaarten van een kaartspel zonder jokers.

Kinderen

Scratch: Programming for all (2009)

Doel: Make programming ‘more tinkerable, more meaningful and more social’.

Er zijn verschillende visies ten aanzien van 'digital fluency'.

Het wordt in Scratch gemakkelijk maakt om te knutselen (in plaats van alles eerst uit te moeten denken).

'Scratch blocks are shaped to fit together only in ways that make syntactic sense.'

Scratch heeft geen obscure syntax of interpunctie zoals in gewone programmeertalen.

Scratch stelt mensen in staat om te werken aan persoonlijke betekenisvolle projecten.

gebruikers van scratch aan het woord http://www.youtube.com/watch?v=y5x9-6pQcaM

Het delen van projecten zorgt voor motivatie, inspiratie en samenwerking.

Het remixen van project wordt door sommigen gezien als stelen.

'We receive many requests to add more advanced features to Scratch.'

‘The biggest challenges for Scratch are not technological but cultural and educational.'

Programmeren stelt je in staat om over je eigen denken te reflecteren.

Ouderen

Facing an age-old problem (2009)

Zullen de moeilijkheden van ouderen t. a. v Zullen de moeilijkheden van ouderen t.a.v. technologie verdwijnen als de huidige generatie van jongeren ouder wordt?

‘When people of any age can't figure things out, they tend to avoid the technology.’

Hoe is de huidige stand van zaken Hoe is de huidige stand van zaken? Nemen de uitdagingen, toe, af of blijven ze gelijk?

Technologie kan de levenskwaliteit, onafhankelijkheid en het welzijn van ouderen veel verbeteren.

Ouderen hebben in vergelijking met jongeren relatief meer training en opleiding nodig.

Een oplossing voor het probleem van de ene oudere hoeft nog niet het probleem op te lossen van de andere oudere.

Een oplossing voor het probleem van de ene oudere kan juist een extra probleem opleveren voor een andere oudere.

Een groot font zorgt ervoor dat er meer ge-

Er wordt aan allerlei oplossingen gewerkt ten aanzien van moeilijkheden met zicht, behendigheid, gehoor, etc.

Crowds

Gaining wisdom from crowds (2012)

Voor sommige taken duurt het jaren voordat een computer het heeft opgelost. Crowdsourcing kan daarbij dan helpen.

http://www.youtube.com/watch?v=lGYJyur4FUA

In sommige crowdsourcing projecten doen computers het eerste werk en mensen de verdere verfijning.

Crowdsourcing projecten kunnen gebruikt worden om computers te laten leren.

Crowds zijn beter in vertalen dan computers.

http://www.youtube.com/watch?v=WyzJ2Qq9Abs

Mensen kunnen om verschillende redenen aan een crowdsourcing project meedoen.

Het ontwikkelen van een goed crowdsourcing project is een uitdaging.

Robots

Robots like us (2012)

Robots moeten in staat zijn om onafhankelijk te opereren in onbekende omstandigheden.

Humanoide robots voldoen op dit moment nog niet echt aan deze eis.

Maar de ontwikkelingen gaan snel …

Tank man op hoog catherijne - Utrecht

Geminoids http://www.youtube.com/watch?v=D6Zks9j1y7w

Geminoid-dk http://www.youtube.com/watch?v=TtCkx13upwA

Diego-San – part 1 http://www.youtube.com/watch?v=knRyDcnUc4U

Diego-San – part 2 http://www.youtube.com/watch?v=aP6uxt3JJSU

Asimo Nao http://www.youtube.com/watch?v=NJdiNBRwDW0

Japanese android eats fried rice http://www.youtube.com/watch?v=NXBM0w9lV1k

Er is een 'uncanny valley'.

Sex met robots is een serieus onderwerp.

Ontwikkelaars van robots kunnen veel leren van acteurs.

Om met een robot te kunnen interacteren hebben mensen een mentaal model nodig van hoe de robot te werk gaat.

In de ontwikkeling van robots wordt rekening gehouden met de menselijke psychologie.

Sommige ontwikkelaars geven hun humanoide robots juist niet-menselijke eigenschappen mee.

ICT is overal en voor iedereen computing kinderen crowds informatie ouderen robots ICT is overal en voor iedereen

Komende deadlines Aanmelding: vrijdag 13 sept 23.59 Schrijfopdracht Schrijf 1: dinsdag 17 sept 23.59 Schrijf 2: dinsdag 24 sept 23.59 Leesopdrachten Lees 1: donderdag 19 sept 23.59 Lees 2: donderdag 26 sept 23.59 Keteninformatisering Keten 1 2 3: donderdag 26 sept 23.59

Website http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/b1imm/