Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles Henk Logtenberg (CPS) Suzanne Sjoers (APS)
Voorgerecht Er staan een aantal rekenmaterialen opgesteld die ingezet kunnen worden bij leerlingen met dyscalculie. De eerste 10 minuten van de workshop gebruiken we om deze materialen te bekijken. Neem een leerling uit jouw beroepspraktijk met mogelijke dyscalculie “in je achterhoofd” en bedenk welke materialen je zou kunnen inzetten!
Materialenmarkt
Startvraag 1. Met welke leerling in uw achterhoofd, bezoekt u deze workshop? 2. Wat zou voor u de opbrengst aan het einde van deze workshop moeten zijn? (in relatie tot de bedoelde leerling)
Aan het einde van de bijeenkomst hebt u: kennis gemaakt met ondersteuningsmaterialen en -middelen die u kunt inzetten bij dyscalculische leerlingen en zwakke rekenaars op uw school de keuze bepaald wat u volgende week bij uw “dyscalculische leerling” gaat toepassen! Doelstelling
Materialenmarkt Intro Casus van een leerling Fase van ondersteuning – Wat kún je doen …? Wat ga jij doen …? Afsluiting
Situatie Wat is de situatie? Leerlingen willen het diploma halen, maar dyscalculie kan soms een grote belemmering zijn om dit te behalen!
Andere technieken/middelen Er zijn nieuwe “technieken en middelen” waarmee je de verhoogde late, ondanks je beperking, kunt halen!
Casus leerling Wat zou jij doen met deze leerling? Welke belemmeringen ervaar je in de begeleiding? * Casus doorlezen, oveleggen twee aan twee
StiCoRDi – maatregelen Het gaat soms anders!
1. Stimuleren Succeservaringen Rekenen (weer) leuk maken Spelletjes Rekenmaterialen Voorkennis activeren Betekenisvol maken Contexten aanpassen
Videofragementen vanaf 2.15; 4.15 en 4.35
2. Compenseren Sterke kanten inzetten Rekenmachine Tafelkaarten Meervoudige Intelligentie Rekenmachine Tafelkaarten Strategiekaarten Extra tijd Preteaching
3. Remediëren Bij een politiecontrole op 2 oktober bleek 1 van de 125 automobilisten te rijden onder invloed van alcohol. Bij een controle op 23 oktober waren er 21 van de 200 onder invloed. Maak met behulp van een verhoudingstabel een vergelijking van de aantallen onder-invloed-rijders op beide dagen in procenten
3. Remediëren Diagnostische rekencyclus Verbale hulp (V+) Metacognitieve hulp Complexiteit verminderen (C-) Meer structuur (S+) Materiële hulp (M+) Modelleren (voordoen en na laten doen) Remediërend materiaal Betelgeuze Slagwerk rekenen
4. Dispenseren Extra tijd (examen) Zakrekenmachine Let op verschil toegestane hulpmiddelen bij SE en CSE!
Websites: www.wikiwijs.nl RekenenVO/ort www.fi.uu.nl/toepassingen/00416/webquest.xml?wqnr=0&view=icons www.digischool.nl www.webkwestie.nl/vo www.fi.uu.nl/zoefi www.wisbus.nl
http://nlvm.usu.edu/en/nav/vlibrary.html
24Game
Wat past bij de leerling Wat past bij jou? Wat pas bij jouw school ? Wat ga jij volgende week in de les toepassen en waarom?
__________________________________ Zeer belangrijk Parel: __________________________________ Niet belangrijk Zeer belangrijk Puzzel: __________________________________ Niet belangrijk Tip: __________________________________ Zeer belangrijk Afsluiting: Puzzels, Parels en Tips op gekleurde memokaartjes op vellen papier Niet belangrijk © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Henk Logtenberg h.logtenberg@cps.nl Suzanne Sjoers s.sjoers@aps.nl