Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
AANTREKKELIJK REKENONDERWIJS VOOR EXCELLENTE REKENAARS
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Drieslag functioneel rekenen
Lesgeven en begeleiden
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Make a choice, the right choice
Taal en rekenen in beweging!
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Over rekenen gesproken
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Workshop rekenen 6 december
Leren leren…..en het materiaal?
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Van opgave naar som….
Achtergrond rekenproblemen
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Aan de slag met competenties beoordelen
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Actieonderzoek instructietafel.
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
Instructie leerling- activatiecode
moderniseren van het curriculum.
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Onderwerpen presentatie
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Opdrachten en eindopdracht
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Talent in Ontwikkeling
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Talent in Ontwikkeling
Werkwoordspelling Doel: persoonsvormen in de t.t..
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
PROEVERIJ.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
beslist geen rocket science
MODE BLOK 2 PERIODE 1.
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles Henk Logtenberg (CPS) Suzanne Sjoers (APS)

Voorgerecht Er staan een aantal rekenmaterialen opgesteld die ingezet kunnen worden bij leerlingen met dyscalculie. De eerste 10 minuten van de workshop gebruiken we om deze materialen te bekijken. Neem een leerling uit jouw beroepspraktijk met mogelijke dyscalculie “in je achterhoofd” en bedenk welke materialen je zou kunnen inzetten!

Materialenmarkt

Startvraag 1. Met welke leerling in uw achterhoofd, bezoekt u deze workshop? 2. Wat zou voor u de opbrengst aan het einde van deze workshop moeten zijn? (in relatie tot de bedoelde leerling)

Aan het einde van de bijeenkomst hebt u: kennis gemaakt met ondersteuningsmaterialen en -middelen die u kunt inzetten bij dyscalculische leerlingen en zwakke rekenaars op uw school de keuze bepaald wat u volgende week bij uw “dyscalculische leerling” gaat toepassen! Doelstelling

Materialenmarkt Intro Casus van een leerling Fase van ondersteuning – Wat kún je doen …? Wat ga jij doen …? Afsluiting

Situatie Wat is de situatie? Leerlingen willen het diploma halen, maar dyscalculie kan soms een grote belemmering zijn om dit te behalen!

Andere technieken/middelen Er zijn nieuwe “technieken en middelen” waarmee je de verhoogde late, ondanks je beperking, kunt halen!

Casus leerling Wat zou jij doen met deze leerling? Welke belemmeringen ervaar je in de begeleiding? * Casus doorlezen, oveleggen twee aan twee

StiCoRDi – maatregelen Het gaat soms anders!

1. Stimuleren Succeservaringen Rekenen (weer) leuk maken Spelletjes Rekenmaterialen Voorkennis activeren Betekenisvol maken Contexten aanpassen

Videofragementen vanaf 2.15; 4.15 en 4.35

2. Compenseren Sterke kanten inzetten Rekenmachine Tafelkaarten Meervoudige Intelligentie Rekenmachine Tafelkaarten Strategiekaarten Extra tijd Preteaching

3. Remediëren Bij een politiecontrole op 2 oktober bleek 1 van de 125 automobilisten te rijden onder invloed van alcohol. Bij een controle op 23 oktober waren er 21 van de 200 onder invloed. Maak met behulp van een verhoudingstabel een vergelijking van de aantallen onder-invloed-rijders op beide dagen in procenten

3. Remediëren Diagnostische rekencyclus Verbale hulp (V+) Metacognitieve hulp Complexiteit verminderen (C-) Meer structuur (S+) Materiële hulp (M+) Modelleren (voordoen en na laten doen) Remediërend materiaal Betelgeuze Slagwerk rekenen

4. Dispenseren Extra tijd (examen) Zakrekenmachine Let op verschil toegestane hulpmiddelen bij SE en CSE!

Websites: www.wikiwijs.nl RekenenVO/ort www.fi.uu.nl/toepassingen/00416/webquest.xml?wqnr=0&view=icons www.digischool.nl www.webkwestie.nl/vo www.fi.uu.nl/zoefi www.wisbus.nl

http://nlvm.usu.edu/en/nav/vlibrary.html

24Game

Wat past bij de leerling Wat past bij jou? Wat pas bij jouw school ? Wat ga jij volgende week in de les toepassen en waarom?

__________________________________ Zeer belangrijk Parel: __________________________________ Niet belangrijk Zeer belangrijk Puzzel: __________________________________ Niet belangrijk Tip: __________________________________ Zeer belangrijk Afsluiting: Puzzels, Parels en Tips op gekleurde memokaartjes op vellen papier Niet belangrijk © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Henk Logtenberg h.logtenberg@cps.nl Suzanne Sjoers s.sjoers@aps.nl