OV-chipkaart stand van zaken 29 oktober 2009
De OV-chipkaart, een nationale kaart Een systeem in geheel Nederland voor alle vormen van OV: trein, bus, regiotaxi, metro, tram, fast ferry Daarom ook zeer complex! Connexxion Arriva RET GVB NS
Diverse partijen spelen hun eigen rol Reizigers Nationale overheid Provinciale en stadsgewestelijke overheden (PTA) Openbaar Vervoer bedrijven; organisatoren en aansluitenden
Welke kaarten Persoonlijke OV-chipkaart Anonieme OV-chipkaart Weggooi OV-chipkaart Papieren kaart nog mogelijk
Overzicht kaarten
Hoe worden de reiskosten berekend Bij het inchecken wordt een soort borg van de kaart afgeschreven (landelijk vastgesteld op € 4,00) Bij het uitchecken wordt dit bedrag weer bijgeschreven, met inhouding van de kosten voor de reis Reiskosten = € 0,75 + afstand x km tarief Eventuele korting wordt automatisch in mindering gebracht
Hoe is kaart, saldo of product te verkrijgen
Chipkaart en internet gaan heel goed samen Bestel online saldo en producten
Gemak van de P-kaart ‘Als je saldo beneden de € 5,00 zakt wordt er automatisch € 10,00 bijgeladen’
Het OV-chipkaart systeem LEVEL 0 De OV-chipkaart 1 Kaartlezers, validators, verkoop- en oplaadautomaten, poortjes, controle apparaten 2 Lokale systemen Veolia (depot apparatuur in de stallingen) 3 Centraal systeem Veolia (verzameling gegevens uit alle depots, chipoffice) 4 Nationaal clearing house (centrale back office TLS) National Action List (NAL): bestellen via internet
De communicatielijnen TLS Level 4 Levels 3 € € € € € € € Veolia Level 3 Arriva Connexxion NS € € € € Veolia POS Klantenservice OV-chipkaart 0900-0980 € 0,10 p/m Depot Level 2 NAL Level 1 Level 0
De hard- en software Twee leveranciers voor ‘volledige systemen’ East West (NS, GVB, RET, HTM, Connexxion) ProData (Arriva, Veolia, Synthus)
In- en uitchecken trein Er is nog geen oplossing voor de trein: Afsluiten stations? Single CiCo? CiCo in de trein te langzaam Nog geen integratie trein/bus/taxi mogelijk PVU-controleapparaat: is er in- en uitgecheckt?
In- en uitchecken Veolia bus 1 tot 2 validators bij de instapdeur 2 validators bij de uitstapdeur 1 ticketprinter / kaartlezer bij de chauffeur CSC = Contactless Smart Card Minivalidator voor de bijhuur PVU-controleapparaat
In- en uitchecken Veolia taxi / buurtbus Idee = Minivalidator voor bijhuur-, versterkings- en buurtbussen Oplossing nog niet voorhanden op korte termijn: OV chip is bijna niet te managen en bekostigen voor onze regionale vervoerders. Er wordt een oplossing gezocht met de branche
Waar staat Veolia Nederland ProData: Totale keten gecertificeerd Implementatie: Veluwe: 22.04.2009 Harderwijk aansluiten op level 4, duale fase 01.11.2009? Haaglanden: duale fase 30.08.2009, einde NVB 31.12.2009 Limburg: duale fase 01.07.2010, einde NVB 31.12.2010 Distributie Limburg: 190 oplaadpunten 2 mobiele. Ophaalpunten in de voertuigen??
Risico’s Kosten lopen voortdurend uit de hand. Kostenneutraal is met de stand van nu een lachertje. Landelijk wordt nu uitgegaan van tenminste 200 M€ extra om het project uit het slop te trekken. Met name distributie wordt heel veel duurder. Er zijn geen afspraken te maken over de extra kosten. Investeringsondersteuning Limburg alleen doen indien helder dat het zinnig is. Inkomsten verlies in duale fase waar niemand verantwoordelijkheid voor wil nemen of niet serieus genomen wordt. Er is geen treinoplossing: CiCo per vervoerder? Afsluiten stations noodzaak in onze ogen. De taxi / belbus oplossing sleept zich voort.