komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Lees- en Taalproblemen
Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Presentatie Procedure naar het VO
Maak van Dyslexie je gaven. In plaats het te zien als een handicap
Welkom Groep 8 Meester Michel (8a) Meester Erik (8b)
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Dyscalculie.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Welkom.
Welkom in groep 3.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
LOT OP REIS.
Dyslexie.
Informatie avond groep 3
Rekenen en Rekenproblemen
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
… de stap naar het eerste leerjaar
Achtergrond rekenproblemen
Looking at Code Size and Performance Kevin Muys.  Hoe efficiënt is C++ vergeleken met C  Hoe beïnvloed C++ het benodigde geheugen  Oplossingen voor.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Verlengde Instructie Groepen 3.
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Leerlijnen in een Wiki
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Informatie-avond groep 4-5
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Stage: Basisschool de Klingerberg
Welkom op de informatieavond van groep 7
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Workshop hele getallen 1
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Dyscalculie uit:
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen
Bron: raadpleging
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
© UNIEK IN DE KLAS.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Door Sabrina Heijnen.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Reken- / wiskundebeleid
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Presentatie ouderbijeenkomst
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Groeihormoon-stoornis..
Transcript van de presentatie:

komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht Dyscalculie komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht

Kenmerken Oplossingen Betekenis Wat is Dyscalculie? Oorzaken O O O O O Stop

Betekenis 'dys' komt uit het Grieks en betekent 'slecht'. Terug Betekenis 'dys' komt uit het Grieks en betekent 'slecht'. 'Calculie' komt van het Latijnse 'calculare', dat 'rekenen' betekent.

Terug Wat is dyscalculie Dyscalculie is een rekenstoornis die dikwijls samengaat met nog een aantal andere beperkingen, zoals ruimtelijk inzicht, klokkijken, slechter geheugen, spellingsproblemen, gebrek aan inzicht. Er zijn aanwijzingen dat het een aangeboren erfelijke stoornis is, met een neurologische achtergrond.

Terug Oorzaken Dyscalculie heeft tot nu toe geen echte oorzaak. Maar er zijn sommige factoren die dit kunnen veroorzaken. De intelligentie: Zeer slimme mensen kunnen dit hebben. Daar hangt het niet helemaal van af. Leerproblemen: De basisstof kan niet geautomatiseerd worden. En kan moeilijk worden onthouden door Dyscalculici. Het onderwijs: De leerkracht zal meer(beter) moeten uitleggen. En ook nakijken of de rekenmethode goed is. Het korte termijn geheugen: Het is zo moeilijk om leerstof te kunnen onthouden als er een stoornis ontstaat. Aangeboren- of erfelijke aandoeningen: Dit is geen concreet aanwijzing. Maar kan ook een oorzaak zijn.

Kenmerken Problemen: Terug Met tellen Met het korte termijn geheugen Met het basis wiskunde (vb: breuken, waarde van de getallen, verbanden tussen getallen.) Met inzicht: hoofdrekenen en schatten. Met volgorden: recepten lezen, klokkijken. Met ruimtelijke oriëntatie en ruimtelijk inzicht: links-rechts oriëntatie, lezen en interpreteren van kaarten, tabellen en afmetingen. Met het interpreteren van codes, patronen (muzieknoten), steno en talen.

Oplossingen Terug Dyscalculie gaat niet over. Het kan soms wel verbeterd worden door verschillende oefeningen. Maar je kan: Het kind een extra compliment als het een som goed heeft opgelost. Het kind zelfvertrouwen. Laat uw kind testen om een totaalbeeld te krijgen van de rekenproblemen en of het wel dyscalculie is. Geheugen trainen door het doen van geheugenspelletjes. Bied het kind makkelijker, minder complexe sommen aan, met weinig taal. Individuele- en materiële hulp bieden. De som eerst voordoen, dan samen doen en uiteindeljk zelf laten doen.