Hoe promoten we onze organisatie of bedrijf?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Ondernemen in de praktijk
TalentBranding voor een succesvolle carrière
STRATEGISCHE PLANNING
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
IPMA Trekkersbijeenkomst Joop Schefferlie Maarssen, 6 november 2013.
Bedrijfspresentatie Promavise
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Pieters Marketing Advies 1 Brand Positioning Statement Pieters Marketing Advies Henk Pieters Amersfoort, september 2009.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Welkom Dutch Golf Design & Consultancy B.V. Dutch Golf Design & Consultancy De Groeningenieurs Peter Klerkx.
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
HR Beleid Nathalie Slechte
Management & Organisatie
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
COMMUNICATIEMIX van een onderneming
Personal Branding ‘laat zien wie je bent’ Minor Active Ageing
Marketing presentatie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Beleidsvoering naar groei
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
International Business Adviser
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
 Gegeven door Patricia Cools › Ervaren in communicatie en social media  Deelnemers: max 20 personen › Zelfde niveau op social mediavlak › Persoonlijke.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
PERSONAL BRANDING Stel je bent een shampoo… 10 oktober Amersfoort.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Marcom Triple Helix FoodValley
De marketing van kennis
Wie ben ik?  .
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Opdracht 1 communicatietheorie
Basics over communicatie
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Hoe promoten we onze organisatie of bedrijf? Het belang en de werking van Corporate communicatie: positionering/ corporate branding Shireen Poyck CommunicationArt ©2013 via Programma Uitzending Managers (PUM) In opdracht van VSB

Waarom positioneren? Versterken van de eigen positie t.o.v concurrentie Teruglopend ledenaantal Geen “jonge aanwas” Versterken internationale positie/export Sterke onafhankelijke Surinaamse privé-sector Groei van je bedrijf Tevreden en productieve werknemers Winst maken CommunicationArt ©2013

Korte opfriscursus wat is communicatie Informatie = zenden  Communicatie = zenden  ontvangen boodschap Communicatie = doelgroep denken: Wie is mijn doelgroep Wat willen ze Hoe praat ik met ze CommunicationArt ©2013

Communicatie als vakgebied Radarfunctie Opnemen en ordenen van informatie Welke info relevant voor mij/ons? Welke info doorspelen? En naar wie? Op welke info reageren? Helicopterview Korte en lange termijn Wat zijn mijn/onze kansen/belemmeringen Wat zijn mijn/onze mogelijkheden/bedreigingen CommunicationArt ©2013

VB: Communicatie = informatie ordenen CommunicationArt ©2013

Soorten Communicatie voor bedrijven en organisaties Corporate (Beleid) Communicatiestrategie (plannen) Positionering (branding): identiteit en imago Intern verbinden van afdelingen en mensen Extern promotie, reclame, free publicity marketingcommunicatie CommunicationArt ©2013

Positioneren: hoe begin je? Een succesvolle communicatiestrategie begint met ALTIJD met een VISIE (gedachte, idee, plan) Een succesvolle communicatiestrategie begint NOOIT met de middelen: website, folder, uitgave, conferentie, bijeenkomst, jaarverslag, sociale media, bedrijfsblad, presentaties, relatiegeschenken Positioneren begint bij nadenken over je doelgroep CommunicationArt ©2013

Belangrijke elementen voor Positionering (branding) AUTHENTICITEIT - Wat is ons onderscheidend vermogen? FOCUS Waar zijn we goed in (kennis/ervaring)? Hoe ziet men ons (uitstraling)? Wat willen we zijn (passie/ambitie)? PRIORITEITEN STELLEN Wie kiezen we als onze doelgroepen Wat kunnen we wel of niet doen 4. RESULTATEN IPV PROCESSEN -Wat hebben we bereikt/wat is het resultaat

Resultaten communiceren Prioriteiten stellen focus Authenticiteit/onderscheid Resultaten communiceren Prioriteiten stellen CommunicationArt ©2013

BRANDING Symbolen en activiteiten Authenticiteit Prioriteiten Focus Opleiding Kennis Ervaring Functionele merkwaarden Merk essentie Uitstraling stijl Expressieve waarden Emotionele merkwaarden Drijfveren Persoonlijkheid Passies Talenten CommunicationArt ©2013

Voorbeelden goede communicatiestrategie/branding Bedrijven: Albert Heijn Nike …… Personen (personal branding) Johan Cruijff …….

Gewoon bij Albert Heijn BRANDING Albert Heijn Authenticiteit Prioriteiten Focus A Supermarkten(groot midden klein) Functionele waarden: Kennis Ervaring Ruime keuze aan voedingsmiddelen voor een goede prijs Goede kwaliteit/service Allerhande Gewoon bij Albert Heijn www.ah.nl Emotionele merkwaarden Uitstraling stijl Inspiratie geven voor nieuwe recepten en producten no nonsense, efficient veel keuze/avontuurlijk Expressieve Waarden: Drijfveren Passies AH to go recepten Appie *bezorgservice CommunicationArt ©2013

BRANDING NIKE Sponsoring topatleten Campagnes Sporthelden Authenticiteit Prioriteiten Focus Sponsoring Symbolen en activiteiten Functionele Waarden: Kennis Ervaring Sponsoring topatleten Hoge kwaliteit sport en fitnessproducten Voor topatleten en iedereen Campagnes (Just do it) Excelling To win Uitstraling stijl Zelfbewust ‘cool’ Direct, provocatief, snel Sporthelden Jordan, Woods Expressieve Waarden: Drijfveren Passies Winkels (flagship stores) CommunicationArt ©2013

BRANDING Johan Cruijff Authenticiteit Prioriteiten Focus Voetbal analist Functioneel;: Opleiding Kennis Ervaring Topvoetballer Toptrainer conflicten Sport Autoriteit Cruijff sportmerk Emotioneel: Uitstraling stijl Eigen taalgebruik (Cruijffiaans) Eigenzinnig Betrokken Volksheld Expressief: Drijfveren Persoonlijkheid Passies Talenten Cruijff foundation columnist CommunicationArt ©2013

BRANDING Rotary Club Paramaribo Authenticiteit Prioriteiten Focus Ver eBulletin SCHOOL VISITS Symbolen en activiteiten Functionele Waarden: Kennis Ervaring SPEAKERS PEACE CONFERENCE in Surinam business Guide Internationaal netwerk Van invloedrijke opinieleiders van bedrijven? Clubrunner? Peace through service folder 60TH ANNIVERSARY Emotionele waarden: Uitstraling stijl (Financiële) ondersteuning van maatschappelijke Projecten? (welke?) OLD boys network? Elitair/vaag? advertenties website Expressieve Waarden: Drijfveren Passies Meetings Verkeersboek TRF alumni award Tennis? CommunicationArt ©2013

(Strikte) volgorde van de strategie 1. Missie Doel- groepen 2. Branding 3. Boodschap (mission statement) 4. Middelen en budget bijvoorbeeld: Website Bijeenkomsten Sociale media Persconferentie Jaarverslag Nieuwsbrief Bedrijfsbladen (vervolgens: tijdsplanning, acties) CommunicationArt ©2013

Hoe promoot ik mijn organisatie of bedrijf Voor meer informatie: Shireen Poyck via de VSB Suriname (Rene van Essen) CommunicationArt ©2013