Hoe promoten we onze organisatie of bedrijf? Het belang en de werking van Corporate communicatie: positionering/ corporate branding Shireen Poyck CommunicationArt ©2013 via Programma Uitzending Managers (PUM) In opdracht van VSB
Waarom positioneren? Versterken van de eigen positie t.o.v concurrentie Teruglopend ledenaantal Geen “jonge aanwas” Versterken internationale positie/export Sterke onafhankelijke Surinaamse privé-sector Groei van je bedrijf Tevreden en productieve werknemers Winst maken CommunicationArt ©2013
Korte opfriscursus wat is communicatie Informatie = zenden Communicatie = zenden ontvangen boodschap Communicatie = doelgroep denken: Wie is mijn doelgroep Wat willen ze Hoe praat ik met ze CommunicationArt ©2013
Communicatie als vakgebied Radarfunctie Opnemen en ordenen van informatie Welke info relevant voor mij/ons? Welke info doorspelen? En naar wie? Op welke info reageren? Helicopterview Korte en lange termijn Wat zijn mijn/onze kansen/belemmeringen Wat zijn mijn/onze mogelijkheden/bedreigingen CommunicationArt ©2013
VB: Communicatie = informatie ordenen CommunicationArt ©2013
Soorten Communicatie voor bedrijven en organisaties Corporate (Beleid) Communicatiestrategie (plannen) Positionering (branding): identiteit en imago Intern verbinden van afdelingen en mensen Extern promotie, reclame, free publicity marketingcommunicatie CommunicationArt ©2013
Positioneren: hoe begin je? Een succesvolle communicatiestrategie begint met ALTIJD met een VISIE (gedachte, idee, plan) Een succesvolle communicatiestrategie begint NOOIT met de middelen: website, folder, uitgave, conferentie, bijeenkomst, jaarverslag, sociale media, bedrijfsblad, presentaties, relatiegeschenken Positioneren begint bij nadenken over je doelgroep CommunicationArt ©2013
Belangrijke elementen voor Positionering (branding) AUTHENTICITEIT - Wat is ons onderscheidend vermogen? FOCUS Waar zijn we goed in (kennis/ervaring)? Hoe ziet men ons (uitstraling)? Wat willen we zijn (passie/ambitie)? PRIORITEITEN STELLEN Wie kiezen we als onze doelgroepen Wat kunnen we wel of niet doen 4. RESULTATEN IPV PROCESSEN -Wat hebben we bereikt/wat is het resultaat
Resultaten communiceren Prioriteiten stellen focus Authenticiteit/onderscheid Resultaten communiceren Prioriteiten stellen CommunicationArt ©2013
BRANDING Symbolen en activiteiten Authenticiteit Prioriteiten Focus Opleiding Kennis Ervaring Functionele merkwaarden Merk essentie Uitstraling stijl Expressieve waarden Emotionele merkwaarden Drijfveren Persoonlijkheid Passies Talenten CommunicationArt ©2013
Voorbeelden goede communicatiestrategie/branding Bedrijven: Albert Heijn Nike …… Personen (personal branding) Johan Cruijff …….
Gewoon bij Albert Heijn BRANDING Albert Heijn Authenticiteit Prioriteiten Focus A Supermarkten(groot midden klein) Functionele waarden: Kennis Ervaring Ruime keuze aan voedingsmiddelen voor een goede prijs Goede kwaliteit/service Allerhande Gewoon bij Albert Heijn www.ah.nl Emotionele merkwaarden Uitstraling stijl Inspiratie geven voor nieuwe recepten en producten no nonsense, efficient veel keuze/avontuurlijk Expressieve Waarden: Drijfveren Passies AH to go recepten Appie *bezorgservice CommunicationArt ©2013
BRANDING NIKE Sponsoring topatleten Campagnes Sporthelden Authenticiteit Prioriteiten Focus Sponsoring Symbolen en activiteiten Functionele Waarden: Kennis Ervaring Sponsoring topatleten Hoge kwaliteit sport en fitnessproducten Voor topatleten en iedereen Campagnes (Just do it) Excelling To win Uitstraling stijl Zelfbewust ‘cool’ Direct, provocatief, snel Sporthelden Jordan, Woods Expressieve Waarden: Drijfveren Passies Winkels (flagship stores) CommunicationArt ©2013
BRANDING Johan Cruijff Authenticiteit Prioriteiten Focus Voetbal analist Functioneel;: Opleiding Kennis Ervaring Topvoetballer Toptrainer conflicten Sport Autoriteit Cruijff sportmerk Emotioneel: Uitstraling stijl Eigen taalgebruik (Cruijffiaans) Eigenzinnig Betrokken Volksheld Expressief: Drijfveren Persoonlijkheid Passies Talenten Cruijff foundation columnist CommunicationArt ©2013
BRANDING Rotary Club Paramaribo Authenticiteit Prioriteiten Focus Ver eBulletin SCHOOL VISITS Symbolen en activiteiten Functionele Waarden: Kennis Ervaring SPEAKERS PEACE CONFERENCE in Surinam business Guide Internationaal netwerk Van invloedrijke opinieleiders van bedrijven? Clubrunner? Peace through service folder 60TH ANNIVERSARY Emotionele waarden: Uitstraling stijl (Financiële) ondersteuning van maatschappelijke Projecten? (welke?) OLD boys network? Elitair/vaag? advertenties website Expressieve Waarden: Drijfveren Passies Meetings Verkeersboek TRF alumni award Tennis? CommunicationArt ©2013
(Strikte) volgorde van de strategie 1. Missie Doel- groepen 2. Branding 3. Boodschap (mission statement) 4. Middelen en budget bijvoorbeeld: Website Bijeenkomsten Sociale media Persconferentie Jaarverslag Nieuwsbrief Bedrijfsbladen (vervolgens: tijdsplanning, acties) CommunicationArt ©2013
Hoe promoot ik mijn organisatie of bedrijf Voor meer informatie: Shireen Poyck via de VSB Suriname (Rene van Essen) CommunicationArt ©2013