Recente tendensen bij het aanbieden van leerinhouden via ICT Prof. Dr. P. Desmet KULAK/K.U.Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica in balans.
Advertisements

Wanneer en hoe effectief netwerken?
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Van Methode Naar Methodiek
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Van idee tot digitaal materiaal
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
10 jaar e-Learning binnen ING Nederland D.M.Langbroek i.s.m. Jean in het Panhuis.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Moderne secundaire school 21ste eeuw
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
Taalles via het web: Beland op een eiland? Hilde De Vaere – DIDASCALIA-symposium – 23 november 2001.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
De pedagogische meerwaarde van ICT?
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Docentontwerpteams en self-efficacy
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Rekenen en Rekenproblemen
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Mamut Kassa K.D.C Swakhoven
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Samen werken aan een gezonde regio!
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Het opleidingsprofiel:
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
moderniseren van het curriculum.
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
FRANEL PARTNERS IN TAAL NOUS PARLONS LES MÊMES LANGUES GRENSVERLEGGEND COMMUNICEREN COMMUNIQUER SANS FRONTIÈRES.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 5.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Beheer van Onderzoeksdata (RDM) Hannelore Vanhaverbeke – DOC Jan Ooghe, Kristel Hoydonckx – ICTS TOB project o.l.v. Hilde Van Kiel - UB.
Doel 1: Actieplan Leerbanen ‘top of mind houden’ loopvermogen zonder uitbreiding versterken Contacten warm houden Contactmomenten uitbreiden Van 100 naar.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
Experten in de derde graad Proefproject
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Digitale VDAB profielen
If it doesn’t spread……it’s dead
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire
Transcript van de presentatie:

Recente tendensen bij het aanbieden van leerinhouden via ICT Prof. Dr. P. Desmet KULAK/K.U.Leuven

0. Voorbeschouwingen Kwaliteitsnormen voor “klassieke” leermiddelen gelden onverminderd voor ICT-applicaties: afgelijnde doelstellingen kwaliteitsvol leermateriaal didactische aanpak afstemming op publiek Didactiek blijft dus primeren op techniek! Voorgestelde tendensen slechts (niet exhaustieve) schematisering. Dus niet verabsoluteren.

ICT-applicaties: Vous dites?!WeboscopeAlfagram

1. Welke leerinhouden via ICT? Van kennisnaarvaardigheidstraining lezen luisteren schrijven (spreken) met actueel, multimediaal en (semi-)authentiek materiaal lexicon grammatica

2.Welk soort activiteiten? Van geslotennaaropen activiteiten verbeteroefeningen vertalingsoefeningen oefeningen met diverse antwoordpaden (met on line correctie) Schrijf- en spreekoefeningen (zonder on line correctie) fill in the blank drag and drop multiple choice

3. Welke interactie mens-machine? Van lokale feedbacknaar elektronisch leerlingvolgsysteem bijhouden gevolgd parcours bijhouden fouten/”casse-tête” adaptieve pakketten goed/fout juiste oplossing

3. Welke interactie mens-machine? Van programma- gestuurd naar programma- en leerdergestuurd Niet lineair Verschillende navigatiepaden Keuzemenu voor selectie materiaal Differentiatie (niveau) Tools ter beschikking Van mens-machine interactie naar mens-machine-mens interactie

4. Progressieve integratie van spraak- en taaltechnologie : TTS, ASR, (machinevertaling), spellingscorrectoren, grammaticacheckers wat? hoe ? spraakgestuurde interface taaltaken: bv. schrijftaak met spellingscorrector, dictee via TTS, (uitspraakcorrectie via ASR), etc. cf. symposium EDUTEST (KULAK-FLV), 22 maart 2000

5. Welke drager voor leerinhouden? Van stand alonenaarnetwerkapplicaties Webapplicaties databanken + bevragingsmodules paswoord + betaling Diskette cd-rom Desktop PC Wireless networks & notebooks

5. Welke drager voor leerinhouden? Van geslotennaaropen software Zelf selectie maken uit databank auteurssystemen : zelf materiaal maken broncode vrijgeven: zelf programmeren (cf. Microsoft vs Linux)

6. Plaats van ICT binnen curriculum Van evaluatie en remediëring naarintegratie in alle componenten van het didactisch proces Van zelfstudie en thuisgebruik naarnaar gebruik in de klas (pc-klas vs pc in de klas)

7. Welke visie op leren en lesgeven? Van kennisabsorptienaarkennisconstructie taakgericht, vaardigheden en strategieën Visie op leren Van extern gestuurd input-output naarzelfgestuurd, actief leren, leerautonomie Van individueelnaarcoöperatief Van ”sage on the stage” instructor naar“guide on the side” facilitator, coach Visie op lesgeven

Nabeschouwing: le revers de la médaille? nood aan middelen voor ontwikkeling taaldidactische ICT-applicaties bijv. oprichting Stimuleringsprogramma Innovatie Secundair Onderwijs? nood aan technische vorming en ondersteuning bijv. ECDL nood aan didactische (na)vorming