Opleiden in school (V)SO met intervisie Els Brouwers en Marcel Nooijen (Sensis) 5 april 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Seminar Ouders'onderwijs Persoonlijkheids Training over vijf modules.
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Onze kernwaarden.
Door goede gesprekken groeien
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Reflectievaardigheden en instrumenten
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ouders en Kinderen Centraal
….een korte presentatie
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Reflectievaardigheden en instrumenten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Begeleidingsplannen GGZ
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Wat willen we vandaag doen?
Het werken met portfolio
Congres Appreciative Inquiry
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Betrokkenheid op de werkvloer
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het coachende functioneringsgesprek
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Coaching week Rotterdam Academy.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.

Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Evaluatie Cursus.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Mondzorg - persoonsgericht
Het loopbaangesprek.
Begeleiding bij Werkplekleren
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Dialoog.
BOM-model PV 25/03/2014.
The making of: Omgevingsvisie
Transcript van de presentatie:

Opleiden in school (V)SO met intervisie Els Brouwers en Marcel Nooijen (Sensis) 5 april 2007

Stelling Een professional op school herken je in elk geval ook aan zijn vermogen om te reflecteren met collega’s of vakgenoten …

Overzicht Voorstellen Waar staat Sensis voor? Het project in vogelvlucht Aan de slag met intervisie Uitwisselen ervaringen

Onze doelstelling Slechtzienden en blinden in staat stellen optimaal deel te kunnen nemen aan het maatschappelijk leven, door middel van onderzoek, onderwijs, advies, revalidatie, behandeling, begeleiding, cursussen, informatie en voorlichting

Een paar cijfers extramurale dienstverlening vb onderwijs speciale scholen ambulante begeleiding zorg woon- en dagcentra gewogen cliëntcontacten 264 leerlingen 651 leerlingen verpleegdagen (vb) verpleegdagen (vvb) Bron: Sensis jaarverslag 2005

Onderwijs Waar Sensis onderwijs voor staat perspectief voor elk kind ‘leren leren’ begeleiding in groei naar: –zelfvertrouwen, zelfstandigheid, zelfredzaamheid zoveel mogelijk thuis / in de eigen sociale omgeving gewoon waar het kan, bijzonder waar het moet

Onze kritische succesfactoren Sensis maakt het waar een echte expertiseorganisatie te zijn Sensis wordt erkend een expertiseorganisatie te zijn Sensis heeft naamsbekendheid Sensis (zorg en onderwijs) functioneert als één geheel

Uitgangspunten en spelregels We investeren in een professionele aanpak met een begeleider Leren kun je leren Deelname is vrijwillig maar niet vrijblijvend Verwachtingen en doelstellingen van deelnemers en opdrachtgever worden vooraf verhelderd Alles wat je aandacht geeft groeit (waarderende benadering) Eigenaar zijn van je eigen leerproces Niet met je baas in de intervisiegroep

Uitgangspunten en spelregels Datgene wat besproken wordt is vertrouwelijk De begeleider komt van een andere sector Wees aantrekkelijk om feedback aan te geven Intervisie gaat over wij-hier-nu Veel aandacht voor het nauwkeurig (her)formuleren van het probleem Aandacht voor open vragen. Interpretaties, oordelen en het geven van suggesties komen later Begeleiders zijn ambassadeurs voor Sensis!

Beoogde effecten Een bijdrage aan een aantrekkelijk werkklimaat waarin ruimte is voor het inbrengen van vraagstukken Mogelijkheden bieden om te ondernemen vanuit talent Samenwerking binnen Sensis bevorderen Vergroten reflectief en zelfsturend vermogen professionals (eigenaarschap voor persoonlijke ontwikkeling) Ondersteunen van ontwikkelingen / veranderingen binnen onze organisatie

Stand van zaken Sponsorship: uitgangspunten en projectplan Tijd voor onderzoek en ontwikkelen hulpmiddelen Bekwaamheden begeleiders Werving & selectie: aansluiten bij drijfveren Leertraject begeleiders Proeve van bekwaamheid

Stand van zaken Eerste groepen zijn begonnen Intervisie van de intervisoren Evalueren en bijsturen na 1 jaar Communicatie, communicatie, communicatie! Aandacht, aandacht, aandacht!

Aan de slag met intervisie

Stelling Een professional op school herken je in elk geval ook zijn vermogen te reflecteren met collega’s of vakgenoten …

In gesprek over … Vanuit welk uitgangspunt kijk jij naar intervisie? Wat spreekt je het meeste aan? Welke mogelijkheden voor verbetering zie je? Wat heb je nodig om ermee aan de slag te gaan? Welke voordelen levert intervisie op? Wat baart zorgen?

Geleerde lessen Deelnemers en begeleiders geven aan dat het werkt: ander perspectief leidt tot verdieping, bewustwording en adviezen zijn bruikbaar Leren van successen is goede afwisseling en geeft veel energie Er is veel kwaliteit, gedrevenheid en enthousiasme binnen onze organisatie Keuze voor begeleide intervisie lijkt een goede te zijn omdat de neiging elkaars problemen wel even op te lossen onder collega’s groot is Sponsorship management belangrijke voorwaarden voor succes

Intervisie is … Een manier om met collega’s of vakgenoten te leren van vragen/problemen uit de dagelijkse werkpraktijk. Tijdens de bijeenkomst brengen deelnemers vraagstukken in die met een gespreksmodel worden besproken. De inbrenger van de vraag bepaalt hoe lang een bespreking duurt en hoe diepgaand die is. De anderen denken mee, stellen (open) vragen en geven feedback, suggesties en oplossingsrichtingen. Tot slot formuleert de eigenaar van het vraagstuk wat hij heeft geleerd en waar hij in een volgende situatie aandacht aan zal geven.

Waarvoor kun je het gebruiken? Enkele voorbeelden: Het samenwerken aan vraagstukken uit de dagelijkse praktijk Het werken aan problemen die deelnemers persoonlijk aangaan Het toetsen van individuele percepties van het probleem, om van daaruit het probleem te verhelderen, hanteerbaar te maken en mogelijkheden voor actie te onderzoeken Het oplossen van problemen met behulp van verschillende deskundigheden en ervaringen Het verwerven van inzicht in het eigen handelen en het genereren van nieuwe alternatieven

Actiemodel Argyris Overtuigingen Je (onbewuste) manier van kijken Actie Je acties en gedrag in bepaalde situaties Resultaat Het resultaat / effect van je acties Double loop leren Single loop leren

Nogmaals leren Defensief leren: weerhoudt mensen van double loop leren. Men houdt de controle op de situatie in eigen handen en is erop gericht te winnen in elke situatie om gezichtsverlies te vermijden, negatieve gevoelens te onderdrukken en om het denken te laten leiden door impliciet gehouden redeneringen en gedachten. Productief leren: vraagt om een grotere interne betrokkenheid van de medewerker, het onderzoeken van elke feedback en het expliciet toetsen van gedachten en redeneringen.