Ilse van Tilborg Klinisch neuropsycholoog Nienke Nijhof

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
Door de huisarts van mevrouw Y werd ik benaderd als 2de SCEN-arts. De eerste had een negatief advies gegeven wegens haar wilsonbekwaamheid. Hij.
Maayke van Suijlekom.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Leven en wonen uw zorg opgaveprobleem Opgave Eigen gezondheid op peil houden door: Actieve leefstijl Gerichte training.
ODENSEHUIS … Ontmoetingscentrum voor mensen met beginnende dementie en hun familie en vrienden Het aantal mensen met dementie dat thuis woont groeit gestaag.
Alzheimer Een haperend geheugen
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
27 november 2012 Het lerend vermogen van personen met dementie Symposium Dementie & Geluk?! prof. dr. Roy Kessels klinisch neuropsycholoog Afdeling.
Erik J.A. Scherder.
Technologie in dementiezorg
Technische ondersteuning bij dementie: praktische voorbeelden
Op weg naar een dementievriendelijke gemeenschap
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
in relatie tot een actieve leefstijl
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Een haperend geheugen.
Dementie 17 juni 2013 Ouderenberaad Goes Paulien Tazelaar.
Handboek voor mantelzorgers
Beïnvloeding Reisgedrag
Autisme in de dagelijkse praktijk
‘De neglecten binnen de ergotherapie’
AMPS Assessment of Motor and Process Skills
AMPS (Assessment of Motor and Process Skills)
Improving health by sharing science 11/09/2014 ICT en datakwaliteit: een goede relatie? Ariaan Siezen - Nijmegen ICT coördinator Radboud Biobank/Parelsnoer.
Gedragsveranderingen bij dementie
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Kleinschalig wonen voor mensen met dementie
Het syndroom van Asperger
Landelijke Thuiszorg is een erkende dienst voor gezinszorg.
Wat te doen bij (vermoeden van ) dementie?
Technologie, innovatie en warme zorg
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Een toekomst met casemanagement Symposium ‘Psychogeriatrie 2025’ Alkmaar, 21 januari 2010.
De titelpagina is de gelegenheid voor een introductie:
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Robots in de thuiszorg?? Son, 30 november 2012 Gesubsidieerd door het Ministerie van Economische Zaken en de Provincie Noord-Brabant.
Zorg & Welzijn Vernieuwing VMBO.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Langer thuis met technologie Accepteren ouderen technologie?
Wonen Plus Welzijn 1 Wie zijn wij? 2 Wat valt onder Samen Meedoen?
DEMENTIE: over ziekte, zorg en samenleving
Ergotherapie bij Dementerende Ouderen en hun Mantelzorger Aan Huis
Introductie zorg en technologie1A_KM01
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Hoe stel je de diagnose dementie?
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
DOET 2015 Door: Susan Vrijkotte.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
Introductie zorg en technologie1A_KM01
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
De Limburgse ouderenzorg in beweging
Mantelzorg en dementie
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Parkinson en vermoeidheid
Verpleeghuis van de Toekomst
Workshop dementie In samenwerking met expertgroep dementie van Thebe en expertteam dementie van De Wever.
Transcript van de presentatie:

Leerbaarheid bij mensen met een dementie: het leren gebruiken van aparatuur Ilse van Tilborg Klinisch neuropsycholoog Nienke Nijhof Onderzoeker Universiteit Twente Projectleider Focus Cura

Voorstellen Ilse van Tilborg Nienke Nijhof Klinisch neuropsycholoog, ZGT Almelo Buitenpromovendus, Radboud Universiteit Nijmegen Nienke Nijhof Onderzoeker Universiteit Twente Projectleider Focus Cura

Leerbaar? Door veranderingen in de techniek en nieuwe mogelijkheden/uitvindingen blijven wij altijd aan het leren. v.b.: telefoon, koffiezetaparaat, loophulpmiddelen

Rode draad Geheugen en leren Procedureel leren Onderzoek bij patiënten Samenvatting Moderne techniek in de praktijk Vragen/discussie/casus

Geheugen en leren Expliciet geheugen Impliciet geheugen Leren: het opdoen van kennis en toepassen van deze kennis. Verschillende indelingen, belangrijk nu: verschil expliciet en impliciet (v.b. priming, procedureel leren) Leren breder: aandacht, motivatie, executieve functies

Procedureel leren Het leren van activiteiten/handelingen die automatisch uitgevoerd kunnen worden, zonder dat hier aandacht voor nodig is. Traditioneel: drie stadia, eerst cognitief/expliciet en daarna steeds meer naar automatisch (v.b. auto leren rijden) Thans: expliciet en impliciete processen vinden gelijktijdig plaats, dit geeft mogelijkheden voor mensen met dementie wellicht?

Procedureel leren Seriële reactietijd taak

Onderzoek bij patiënten Mensen met de ziekte van Parkinson Mensen met de ziekte van Alzheimer Van Tilborg, I.A.D.A., & Hulstijn, W. (2010). Implicit motor learning in patients with Parkinson’s and Alzheimer’s disease: Differences in learning abilities? Motor Control, 14, 344-361 Alzheimer: laten leren zien op SRTT, Parkinson niet

Onderzoek bij patiënten Aanleren van praktische vaardigheden d.m.v.: Impliciete training: nadoen van trainer, per handeling Expliciete training: Alle handelingen proberen uit het hoofd te leren Van Tilborg, I.A.D.A., Kessels, R. P. C., & Hulstijn, W. (in press). How should we teach everyday skills in dementia? A study comparing implicit and explicit training methods. Clinical Rehabilitation Korte beschrijving magnetron_Senseo studie

Onderzoek bij patiënten Leereffect te zien, geen verschil implicite/expliciet verklaring (residu expliciet geheugen, impliciete processen door herhaling van handeling ook bij expliciete trainiing actief), blijft in tact bij follow-up.

Onderzoek bij patiënten motorische leertheorieën: variabelen voorafgaand aan de training (voordoen, verbale instructies), het structureren van de training (aantal en verspreiding van de oefensessies en feedback over fouten) het begeleiden van de handeling Van Halteren-van Tilborg, I.A.D.A., Scherder, E.J.A., & Hulstijn, W. (2007). Motor-skill learning in Alzheimer’s disease: a review with an eye to the clinical practice. Neuropsychology Review, 17, 203-212 Hoe richt je een training dan in, wat zijn belangrijke dingen om rekening mee te houden?

Onderzoek bij patiënten Weinig onderzoek tot nu toe. Leren door herhaling, vaak meer trainingsessies noodzakelijk. Verdeling van trainingsessies niet onderzocht. Variatie in training: hetzelfde oefenen, aparatuur uit de dagelijkse praktijk. Feedback: visuele feedback belangrijk, errorless learning

Onderzoek bij patiënten Andere trainingsmogelijkheden Leren door observatie Leren door guidance (passief bewegen van de arm/hand van de patiënt) Van Tilborg, I.A.D.A., Kessels, R. P. C., & Hulstijn, W. (accepted). Learning by observation and guidance in patients with Alzheimer’s dementia. NeuroRehabilitation. Onderzoeksopzet uitleggen

Onderzoek bij patiënten Bespreken onderzoek plus resultaten

Samenvatting Lerend vermogen bij dementie: Via impliciete geheugenprocessen Veel herhalen/zelf laten doen Geen fouten laten maken Oefen in de eigen omgeving en met eigen aparatuur Voordoen helpt?

Moderne techniek in de praktijk

Waarom techniek? Nu 235.000 mensen met dementie, maar in 2050 zijn dit er een half miljoen. Innovatie en technologie zullen nodig zijn om de zorg te kunnen blijven bieden én de kosten te beheersen.

Thuis Verpleeghuis Onderzoek: Introductie van techniek Gebruik en gebruiksvriendelijkheid Impact op welzijn van cliënt zelf en mantelzorger Kostenbesparingen door iemand langer thuis te laten wonen (business model) Preventieve sensoren Touchscreen als hulpmiddel Alarmerende sensoren Verpleeghuis Spel om sociaal contact te bevorderen Uitluisteren in de nacht Slaap en waak ritme meten

Leerbaarheid niet noodzakelijk Sensorentechniek: preventief en alarmerend Sleutelkluis Nachtroutes Bepaalde GPS track & trace IST Vivago

Leerbaarheid enigszins noodzakelijk Klessebessers Personenalarmering Medido Bepaalde GPS track & trace Alles aan/uit schakelaar

Leerbaarheid noodzakelijk Touchscreen (aanraakscherm) PAL4 Beeldtelefoon

PAL4

PAL4 60 thuiswonende cliënten met gemiddelde MMSE: 21 Meer vergeetachtig dan passend bij de leeftijd of diagnose dementie Familie ontlasten Prognose nog minimaal 9 mnd thuiswonen Ergotherapie Doorontwikkeling noodzakelijk

Leren PAL4 Wat leren? Scherm aanzetten Scherm bedienen Videocontact maken Hoe? Betrokkenheid ergotherapeut Herhaalde huisbezoeken van 1 uur Voordoen en nadoen (impliciet) Betrokkenheid mantelzorger Eigen omgeving Briefje op zichtbare plek

Resultaten Verschillende mate van lering en gebruik Persoonlijkheid belangrijk Status dementie minder belangrijk Doorontwikkeling noodzakelijk (bijv iPad)

Casus Bij mevrouw mevr. A. (78 jaar) is een alzheimerdementie vastgesteld. Ze woont zelfstandig met huishoudelijke hulp. Uit het neuropsychologisch onderzoek kwam naar voren dat mevrouw gedesoriënteerd is in tijd, ze kan nieuwe informatie niet meer goed in haar (expliciet) geheugen opslaan, ze is traag in haar informatieverwerking en haar mentale flexibiliteit is verstoord. Taalbegrip en taalexpressie zijn nog intact en haar ruimtelijke vaardigheden zijn voldoende.

Casus Doel: mevr. A. de magnetron leren bedienen zodat ze maaltijden op kan warmen. Vragen: Wat wil je nog weten/is van belang? Is het doel haalbaar? Hoe zou je het oefenen kunnen aanpakken?

Contact ? Ilse van Tilborg Nienke Nijhof i.vtilborg@zgt.nl n.nijhof@utwente.nl n.nijhof@focuscura.nl www.dementietechnologie.nl