Gbvtszw140905 Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De invloed van dementie op pijn: een vergeten gebied
Advertisements

Endogene exogene processen
Succesfactoren van teamcoaching
De hersenen en het zenuwstelsel.
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Trainer A Triathlon.
Leven en wonen uw zorg opgaveprobleem Opgave Eigen gezondheid op peil houden door: Actieve leefstijl Gerichte training.
Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Korfbal voor mensen met een mentale handicap
Quiz.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid
Modellen van motorisch leren
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Centrale Zenuw Stelsel
in relatie tot een actieve leefstijl
Initiator Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator Didactiek
Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek
Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces
De weg die impulsen afleggen
Ontvanger prikkel = receptor Zenuwstelsel = conductor = geleider
Astma Medische aspecten
Methodische vaardigheden
4 Wetmatigheden van training: functionele kracht en coördinatie
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
Thema 6: Regeling Basisstof 3, 4 en 5.
Gedrag op de Wichelroede
Koffie en Energiedrankjes
Vragen Wat zijn impulsen? Wat zijn receptoren? Wat is een neuron?
Het motiveren van leerlingen in het VO
Het zenuwstelsel.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Kind en omgeving Het individu in de context
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
Verhoogd risico, hoe leg je dat uit? Communicatie over cardio-metabool risico Dr. Liesbeth Claassen (i.s.m. Dr. Olga Damman)
De zorg verandert, wat doe jij Margreet Nol Ans Donderwinkel.
Het zenuwstelsel Zorgt voor de coördinatie van activiteiten in weefsels en organen, vegetatieve en animale functies, de buitenwereld en onze gevoelens.
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Ontwikkelingspsychologie
Herhaling Hoofdstuk 4: Breking
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
§ 3 Gesteente wordt verplaatst
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
Kennisblokken 1 en 3.
Onderkoeling Hypothermie
De ontwikkeling van het kind !
‘Motiveren kan je leren’
Acupunctuur na een acute beroerte
Ontwikkelingspsychologie
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

gbvtszw Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur

gbvtszw Motorische aspecten: Bewegen gebeurt in interactie met de omgeving en is afhankelijk van de erfelijke aanleg! Bewegen gebeurt in interactie met de omgeving en is afhankelijk van de erfelijke aanleg! Besturingssysteem: sturing en controle Besturingssysteem: sturing en controle

gbvtszw Motorische ontwikkeling: Reflexen: Rijpingsprocessen: Omgeving - Veiligheid (geborgenheid en competentie): Lichaamsperceptie/lichaamsschema: - lichaamsplan - lichaamsbesef - lichaamsidee

gbvtszw Sturing van de motoriek: Voorgeprogrammeerde bewegingspatronen: Voorgeprogrammeerde bewegingspatronen: Aangeleerde bewegingspatronen: Aangeleerde bewegingspatronen: Sturing en controle = feedback Sturing en controle = feedback

gbvtszw Hoe gebeurt feedback? Intrinsieke feedback: -Exteroreceptieve -proprioceptieve Extrinsieke feedback: Interne feedback:

gbvtszw Invloed van water: In het water: Zwaartekracht vermindert Geen ‘vast’ punt Ruimte-orientatie verandert Neiging tot reflexen

gbvtszw Motorisch leerproces: De fundamentele bewegingen (lopen, springen, kruipen,…) vormen de basis VOOR ALLE BEWEGINGEN! Model van Kemper: Verloopt van rudimentaire naar verfijnde vorm: (minimale naar volwassen tot sportvorm). Fitts & Possner: Cognitieve Associatieve Autonome fase

gbvtszw relatie Motorisch geheugen: De 4 componenten van een bewegingsschema (opgeslagen in het geheugen) Begincondities Parameters Sensorische consequenties Resultaat

gbvtszw Fysiologische aspecten: Thermoregulatie: Thermoregulatie: Verhoogde druk onder water: Verhoogde druk onder water: Spijsvertering en zwemmen: Spijsvertering en zwemmen:

gbvtszw Thermoregulatie: Oorzaken van afkoeling: Oorzaken van afkoeling: -verhoogde geleiding -grotere relatieve oppervlakte Gevolgen: Gevolgen:-concentratieverlies-reflexen -vermindering motoriek Afkoeling voorkomen Afkoeling voorkomen