gbvtszw Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur
gbvtszw Motorische aspecten: Bewegen gebeurt in interactie met de omgeving en is afhankelijk van de erfelijke aanleg! Bewegen gebeurt in interactie met de omgeving en is afhankelijk van de erfelijke aanleg! Besturingssysteem: sturing en controle Besturingssysteem: sturing en controle
gbvtszw Motorische ontwikkeling: Reflexen: Rijpingsprocessen: Omgeving - Veiligheid (geborgenheid en competentie): Lichaamsperceptie/lichaamsschema: - lichaamsplan - lichaamsbesef - lichaamsidee
gbvtszw Sturing van de motoriek: Voorgeprogrammeerde bewegingspatronen: Voorgeprogrammeerde bewegingspatronen: Aangeleerde bewegingspatronen: Aangeleerde bewegingspatronen: Sturing en controle = feedback Sturing en controle = feedback
gbvtszw Hoe gebeurt feedback? Intrinsieke feedback: -Exteroreceptieve -proprioceptieve Extrinsieke feedback: Interne feedback:
gbvtszw Invloed van water: In het water: Zwaartekracht vermindert Geen ‘vast’ punt Ruimte-orientatie verandert Neiging tot reflexen
gbvtszw Motorisch leerproces: De fundamentele bewegingen (lopen, springen, kruipen,…) vormen de basis VOOR ALLE BEWEGINGEN! Model van Kemper: Verloopt van rudimentaire naar verfijnde vorm: (minimale naar volwassen tot sportvorm). Fitts & Possner: Cognitieve Associatieve Autonome fase
gbvtszw relatie Motorisch geheugen: De 4 componenten van een bewegingsschema (opgeslagen in het geheugen) Begincondities Parameters Sensorische consequenties Resultaat
gbvtszw Fysiologische aspecten: Thermoregulatie: Thermoregulatie: Verhoogde druk onder water: Verhoogde druk onder water: Spijsvertering en zwemmen: Spijsvertering en zwemmen:
gbvtszw Thermoregulatie: Oorzaken van afkoeling: Oorzaken van afkoeling: -verhoogde geleiding -grotere relatieve oppervlakte Gevolgen: Gevolgen:-concentratieverlies-reflexen -vermindering motoriek Afkoeling voorkomen Afkoeling voorkomen