Er zullen altijd meer oplossingen zijn dan problemen Onderzoek naar de invloed van (negatieve) externe factoren en trends op Vlaamse, middelgrote evenementenlocaties Onder begeleiding van Marc Mombaerts
Inhoudsopgave Korte schets bedoeling en opzet Link met en voorstelling van stageplaats Hindernissen/ problemen en oplossingen Korte voorstelling van het onderwerp Voorstelling van eigen standpunt Evolutie visie Algemene conclusie
Korte schets bedoeling en opzet Waarom dit onderwerp? Afbakening Benadering Onderzoeksvragen
Waarom dit onderwerp? Evenementenbranche = Groeiende sector Voorbereiding op eventuele : Sterktes Zwaktes Kansen Bedreigingen Om verder te kunnen professionaliseren
Afbakening onderwerp Onderzoek via desk- en fieldresearch Onderzoek naar: Vlaamse, middelgrote evenementenlocaties Actuele thema’s (sterk afgebakend in tijd) Onderzoek via desk- en fieldresearch
Benadering Interviews bij: Op zoek naar: Vlaamse, middelgrote vaste locaties Vlaamse en Nederlandse mobiele locaties Brancheorganisatie Gent Congres Op zoek naar: Oplossingen voor en kansen van externe (negatieve) invloeden en trends
Onderzoeksvragen 1.Onder welke Politieke, Economische, Sociale en Technologische invloeden en trends hebben Vlaamse, middelgrote evenementenlocaties te lijden? 2.Welke kansen zien de Vlaamse, middelgrote evenementenlocaties in deze (negatieve) invloeden en trends? 3.Welke oplossingen kunnen geboden worden aan Vlaamse middelgrote evenementenlocaties om op te boksen of in te spelen op deze (negatieve) externe invloeden en trends? 4.Hoe moet een (al dan niet beginnende) evenementenlocatie zich gedragen in de sector?
Link en voorstelling stageplaats
Link met stageplaats Stage in Vlaamse, middelgrote evenementenlocatie De Zebrastraat Tijdens eerste weken: Grote afhankelijkheid van externe factoren gemerkt
Voorstelling Zebrastraat Vlaamse, middelgrote evenementenlocatie Vlakbij De Zuid, Gent Corporate events Combinatie van huisvesting, cultuur en economie Bestaat sinds 4 jaar
Voorstelling Zebrastraat
Voorstelling Zebrastraat 2 delen: Ontmoetingsruimte Tentoonstellingsruimte 5 Congreszalen Loungesalon Uitgeruste keuken Polyvalente tentoonstellingsvleugel Ovalen wateroppervlak tentconstructie 70 appartementen Twee Bed & Breakfast
Voorstelling Zebrastraat
Hindernissen/problemen Hoe opgelost?
Hindernissen/problemen Niet onoverkomelijk Geen win-win situatie “Tijdsgebrek” Grootste hindernis: Vinden van bereidwillige respondenten
Voorstelling onderwerp
Voorstelling onderwerp Economische en marketinggerichte benadering Basis: SWOT-analyse (Negatieve) externe invloeden en trends: Onderverdeeld a.d.h.v. PEST-analyse
Voorstelling onderwerp Politieke invloeden Regels en wetten, opgesteld door overheid rond veiligheid en milieu Regels en wetten, opgesteld door brancheorganisaties rond veiligheid en milieu Economische invloeden Economische ongunstige tijden In-house events Mobiele en exclusieve (nieuwe types) locaties
Voorstelling onderwerp Sociale invloeden No-show Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Vraag naar duurzame/groene events Custom made Technologische invloeden Nieuwe Media
Voor alle bestudeerde externe (negatieve) invloeden en trends Kansen en oplossingen Voor alle bestudeerde externe (negatieve) invloeden en trends
Politieke invloeden Regels en wetten, opgesteld door de overheid rond veiligheid en milieu Regels en wetten, opgesteld door brancheorganisaties rond veiligheid en milieu
Kans verhoogde veiligheid? PEST: Politieke invloeden Kans verhoogde veiligheid? Samenkomen en zelfregulerend tewerk gaan Sector: Zelf initiatief Minder kans op overheidstussenkomst Grote kans voor brancheorganisaties
Kans verhoogde vraag MVO? PEST: Politieke invloeden Kans verhoogde vraag MVO? Ik kan het persoonlijk niet beter zeggen dan Kermit in de jaren ’70.
Kans verhoogde vraag MVO? Word maatschappelijk verantwoorde locatie Vlaanderen: geen enkele ‘groene’ locatie Engagement voor ‘groene sleutel’ Proactief inspelen op MVO Kies stukje MVO Communiceer Sector: Zelfregulerend optreden
Economische invloeden Economische ongunstige tijden In-house events Mobiele en exclusieve (nieuwe types) locaties
Kansen economisch ongunstige tijden? PEST: Economische invloeden Kansen economisch ongunstige tijden? Kans tot : Onderscheiden via creativiteit Veranderen van aanbod Aanspreken van andere markten en publieksgroepen Samenwerken Meer binnenlandse evenementen Extra evaluatie en interne besparingen Crisisplan!
In-house events Trend : afnemen na economische crisis PEST: Economische invloeden In-house events Trend : afnemen na economische crisis Verdwijnt nooit ! Argumenteren Inspelen op “anders zijn” Troeven in de verf zetten
Nieuwe types locaties Niet zoveel invloed Trend als stimulans PEST: Economische invloeden Nieuwe types locaties Niet zoveel invloed Trend als stimulans Niet zien als vijand, maar als collega Aanbod samen leggen Deze trend = kans, geen bedreiging
Sociale invloeden No-show Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Vraag naar duurzame/groene events Custom made
No-Show Geen kansen Moet zo snel mogelijk opgelost worden PEST: Sociale invloeden No-Show Geen kansen Moet zo snel mogelijk opgelost worden Vb. via samenwerkingsverbanden en sensibiliseringsacties Goede afspraken Nieuwe Media Erg moeilijke kwestie
No-Show Voorbeeld sensibiliseringsactie door sector
Custom Made Inspringen via: Flexibiliteit PEST: Sociale invloeden Custom Made Inspringen via: Flexibiliteit Creatief omgaan met budgetten Luisteren naar wensen van klant Toch proberen leiden binnen mogelijkheden
Technologische invloeden Nieuwe Media
Nieuwe Media Zie er een kans in! Werk samen met professionals PEST: Technologische invloeden Nieuwe Media Zie er een kans in! Werk samen met professionals
Algemene tips
Algemene tips Passende trends Brancheorganisaties Flexibel en creatief Onderneem Durf investeren in ‘het onbekende’ Kwaliteit Onderbouwde kritieken
Voorstelling eigen standpunten
Voorstelling eigen standpunten Reeds verwerkt in vorig stuk Vlaamse, middelgrote evenementenlocaties: Gelaten en passief op kansen en bedreigingen Voorbeeld collega’s in buitenland Ondernemen = boodschap! Actie voor verdere professionalisering Onderscheiden
Evolutie visie
Evolutie visie Aanvang: geen duidelijke visie Tijdens deskresearch: duidelijk beeld over externe invloeden en trends Tijdens de interviews: mening soms aanpassen Mijn visie: zeker geëvolueerd
Algemene conclusie
Algemene conclusie Vlaamse middelgrote evenementenlocaties: Nog heel wat werk aan de winkel Grijpen te laat in Altijd een stapje voor Korte termijndenken Lange termijndenken De oplossingen en kansen zijn er. Ondernemen is de boodschap.
Ik dank u voor uw aandacht