Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Business mapping Business model canvas.
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
De marketing-omgeving
Marketing voor verkeerskunde
Marketingmanagement in een Europese KMO
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Bedrijfspresentatie Promavise
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Business Marketing Management
Business Marketing Sabine Vermuyten
Facility management en inkoop
H8: Distributie.
Marketing .
De kracht van HBSoftware
Marketing presentatie
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
College 2 Marketingomgeving
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
[Productnaam] Marketingplan
Midden in de wereld:.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
'Créateur D'automobiles' 1 Herpositionering Renault.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Marketing Strategie Lukas Vandecruys&Maxim Oeyen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 4
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marketingplan [Productnaam]
Marketingstrategie.
Een goed product maken is niet genoeg …
Midden in de wereld:.
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
[Productnaam] Marketingplan
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
AFDELING 2 marketingbeleid.
Marktonderzoek Marktonderzoek.
International Business Practice
Vakman ondernemer – Commercieel plan
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein

Inhoudsopgave KPN Het onderzoek Wat is KPN? De markt van KPN Geografisch, Product en Demografisch Bedrijfstak Het onderzoek De trigger Probleemstelling Theoretische kaders Dataverzameling

Doelstellingen & Strategie Moederbedrijf KPN Strategie ‘Terug naar Groei’ 2008-2010: “Mensen aan te sluiten” Verantwoord met energie omgaan Vergroten marktaandeel/omzet Moederbedrijf KPN Strategie ‘Versterken, vereenvoudigen & groeien’ 2011-2015: Marktpositie versterken Marktaandeel laten groeien Kwaliteit & reputatie verbeteren (‘first time right’) Organisatiestructuur vlakker maken en processen & aanbod klant vereenvoudigen

Doelstellingen & Strategie Dochteronderneming KPN Strategie: Inspelen op het feit dat ieder mens anders is Doelen: Snelheid internet verhogen Abonnementen “Data-centric” maken Op website al nieuwe abonnementen speciaal gericht op internet en snelheden zijn verhoogd.

Sterke en zwakke Punten Sterke punten KPN: Zeer goede dekking in Nederland, maar echter niet meer met afstand de beste. KPN is een vertrouwt merk in Nederland, van oudsher. (KPN heeft een totaal marktaandeel van 52% op mobiele telefonie). Zwakke punten KPN: Over het algemeen hogere prijzen dan de concurrentie. Mobiele internetverbindingen nog erg traag in tegenstelling tot bijvoorbeeld Vodafone. i

Wholesale & Operations Binnenlandse Markt KPN Nederland Consumenten markt Zakelijke Markt Corporate market Wholesale & Operations

Europa

Markt - Product Telefoon Vast en Mobiel Televisie & Internet

Markt - Demografisch

Bedrijfstak Service branche = verzamelnaam voor een groep organisaties of bedrijven binnen één bepaalde branche. Service branche Communicatie Informatie Amusement Commerciële services ICT

Afbakening van de markt en bedrijfstak Marktafbakening Personen Jong volwassenen 25 tot 45 jaar Geografisch Nationale markt Product Mobiele telefonie Bedrijfstakafbakening Mobiele telecommunicatie

De Trigger Technologische ontwikkelingen Internet op komst Aanpassen aan de omgeving

Probleemstelling, doelstelling & vraagstelling Hoofdvraag/Probleemstelling Hoe kan KPN de inkomstenvermindering door afname sms/bellen opvangen? Doelstelling Herpositionering van het verdienmodel Deelvragen Hoe inspelen op de veranderende potentiële markt? In hoeverre bestaande sterke punten gebruiken om zijn inkomsten in de toekomst te verhogen? (positie KPN?) Kenmerken, de behoeften en percepties van de afnemers? Welke distributiestrategie leidt tot de optimale formule?

Macroanalyse DESTEP Demografische factoren Economische factoren Sociaal/culturele factoren Technologische factoren Ecologische factoren Politiek juridische factoren

Bedrijfstakanalyse Het vijfkrachtenmodel van Porter Concurrentie tussen bestaande aanbieders Dreiging van potentiele toetreders Druk van afnemers Dreiging van substituutproducten Druk van leveranciers

Concurrentenanalyse Marktidentificatie Substituut? Ja, wanneer… de producten dezelfde prestatie karakteristieken hebben de producten concurreren op dezelfde geografische markt de producten grotendeels op dezelfde wijze worden gebruikt Oligopolistische markt Cournot (hoeveelheidscompetentie) en Bertrand (prijscompetentie)

Afnemersanalyse Bevolking Gedragskenmerken en klantenwaarden aantallen Gedragskenmerken en klantenwaarden Nu en de Toekomst

Distributieanalyse Distributiekanalen Eventueel tussenschakels Keuze voor kanalen van Intensief tot selectief veel of weinig verantwoordelijkheid Eventueel tussenschakels Directe distributie vs. indirecte distributie Producent Consument Producent Grossier Detailist Consument

Dataverzameling Primaire data Enquête onder doelgroep Secundaire data Jaarverslagen/-rekeningen KPN Business Source Premier minimaal twee wetenschappelijke artikelen per analyse Actualiteiten (NRC) Onderzoeken CBS

Even resumeren… KPN Het onderzoek Wat is KPN? De markt van KPN Geografisch, Product en Demografisch Bedrijfstak Het onderzoek De trigger Probleemstelling Theoretische kaders Dataverzameling

Zijn er nog vragen?