Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Inhoudsopgave KPN Het onderzoek Wat is KPN? De markt van KPN Geografisch, Product en Demografisch Bedrijfstak Het onderzoek De trigger Probleemstelling Theoretische kaders Dataverzameling
Doelstellingen & Strategie Moederbedrijf KPN Strategie ‘Terug naar Groei’ 2008-2010: “Mensen aan te sluiten” Verantwoord met energie omgaan Vergroten marktaandeel/omzet Moederbedrijf KPN Strategie ‘Versterken, vereenvoudigen & groeien’ 2011-2015: Marktpositie versterken Marktaandeel laten groeien Kwaliteit & reputatie verbeteren (‘first time right’) Organisatiestructuur vlakker maken en processen & aanbod klant vereenvoudigen
Doelstellingen & Strategie Dochteronderneming KPN Strategie: Inspelen op het feit dat ieder mens anders is Doelen: Snelheid internet verhogen Abonnementen “Data-centric” maken Op website al nieuwe abonnementen speciaal gericht op internet en snelheden zijn verhoogd.
Sterke en zwakke Punten Sterke punten KPN: Zeer goede dekking in Nederland, maar echter niet meer met afstand de beste. KPN is een vertrouwt merk in Nederland, van oudsher. (KPN heeft een totaal marktaandeel van 52% op mobiele telefonie). Zwakke punten KPN: Over het algemeen hogere prijzen dan de concurrentie. Mobiele internetverbindingen nog erg traag in tegenstelling tot bijvoorbeeld Vodafone. i
Wholesale & Operations Binnenlandse Markt KPN Nederland Consumenten markt Zakelijke Markt Corporate market Wholesale & Operations
Europa
Markt - Product Telefoon Vast en Mobiel Televisie & Internet
Markt - Demografisch
Bedrijfstak Service branche = verzamelnaam voor een groep organisaties of bedrijven binnen één bepaalde branche. Service branche Communicatie Informatie Amusement Commerciële services ICT
Afbakening van de markt en bedrijfstak Marktafbakening Personen Jong volwassenen 25 tot 45 jaar Geografisch Nationale markt Product Mobiele telefonie Bedrijfstakafbakening Mobiele telecommunicatie
De Trigger Technologische ontwikkelingen Internet op komst Aanpassen aan de omgeving
Probleemstelling, doelstelling & vraagstelling Hoofdvraag/Probleemstelling Hoe kan KPN de inkomstenvermindering door afname sms/bellen opvangen? Doelstelling Herpositionering van het verdienmodel Deelvragen Hoe inspelen op de veranderende potentiële markt? In hoeverre bestaande sterke punten gebruiken om zijn inkomsten in de toekomst te verhogen? (positie KPN?) Kenmerken, de behoeften en percepties van de afnemers? Welke distributiestrategie leidt tot de optimale formule?
Macroanalyse DESTEP Demografische factoren Economische factoren Sociaal/culturele factoren Technologische factoren Ecologische factoren Politiek juridische factoren
Bedrijfstakanalyse Het vijfkrachtenmodel van Porter Concurrentie tussen bestaande aanbieders Dreiging van potentiele toetreders Druk van afnemers Dreiging van substituutproducten Druk van leveranciers
Concurrentenanalyse Marktidentificatie Substituut? Ja, wanneer… de producten dezelfde prestatie karakteristieken hebben de producten concurreren op dezelfde geografische markt de producten grotendeels op dezelfde wijze worden gebruikt Oligopolistische markt Cournot (hoeveelheidscompetentie) en Bertrand (prijscompetentie)
Afnemersanalyse Bevolking Gedragskenmerken en klantenwaarden aantallen Gedragskenmerken en klantenwaarden Nu en de Toekomst
Distributieanalyse Distributiekanalen Eventueel tussenschakels Keuze voor kanalen van Intensief tot selectief veel of weinig verantwoordelijkheid Eventueel tussenschakels Directe distributie vs. indirecte distributie Producent Consument Producent Grossier Detailist Consument
Dataverzameling Primaire data Enquête onder doelgroep Secundaire data Jaarverslagen/-rekeningen KPN Business Source Premier minimaal twee wetenschappelijke artikelen per analyse Actualiteiten (NRC) Onderzoeken CBS
Even resumeren… KPN Het onderzoek Wat is KPN? De markt van KPN Geografisch, Product en Demografisch Bedrijfstak Het onderzoek De trigger Probleemstelling Theoretische kaders Dataverzameling
Zijn er nog vragen?