MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
MULTICHANNELING CE / SPM week 3. OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 - Introductie E-Business - Achtergronden Retail -
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Windows app-ontwikkeling Jan Hummelman i&i Conferentie 2012.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Confidential & Proprietary Copyright © 2007 The Nielsen Company INNOVATIE Tracking Februari 2007.
Thema HACCP
Providing your knowledge, skills and business contacts Whitepaper Marketing 5 gouden tips uit de praktijk In 30 minuten.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Copyright © 2008 Tele Atlas. All rights reserved. Zet uw Business Data op de kaart: Locaties in eTOM ®
Advanced Business Information Solutions Webvertising.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 OHT 1.1 Geïntegreerde communicatie In dit hoofdstuk.
OHT 8.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Mediaplanning In dit hoofdstuk zul je het volgende.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
OHT 9.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Reclameonderzoek In dit hoofdstuk zul je het.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING SAMEN Welkom heten, Ernst en Leontine voorstellen. Isabelle Bolluijt (i.Bolluijt@hva.nl)

PLANNING BLOK 1 Week Stof Bestuderen / voorbereiden Week 4/2 – 10/2 Introductie Wat is multichanneling? Trends Week 11/2 – 17/2 E-business naar E-commerce Presenteren voorbeeld online marketing Hoofdstuk 1 Handboek Online Marketing (HOM) Week 18/2 – 24/2 VOORJAARSVAKANTIE Week 25/2 – 3/3 Traditionele naar online marketing Online marketingstrategie Hoofdstuk 2 & 3 HOM Week 4/3 – 10/3 Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hoofdstuk 4 & 5 HOM Week 11/3 – 17/3 ICT model Usability Hoofdstuk 6 HOM Week 18/3 – 24/3 Instructie opdracht website analyses Checklists website analyses Week 25/3 – 31/3 T3 GEEN MCH tentamen! Zelfstudie

PLANNING BLOK 2 Week Stof Bestuderen / voorbereiden Week 1/4 - 7/4 Presentatie website analyses (20%) Week 8/4 – 14/4 E-mailmarketing Zoekmachinemarketing Microsites Hoofdstuk 9, 10, 11 HOM Start groepen E-marketingplan Week 15/4 – 21/4 Social Media Webvertising Affiliates Online video Advertising Hoofdstuk 12, 13, 15 HOM Week 22/4 – 28/4 Het plan, de campagne Instructie e-marketingplan Hoofdstuk 16 HOM Week 29/4 - 5/5 MEIVAKANTIE Week 6/5 – 12/5 GASTSPREKER Week 13/5 – 19/5 Mobile marketing Trends & ontwikkelingen Hoofdstuk 14 Week 20/5 – 26/5 Uitloop Week 27/5 – 2/6 E-marketingplan inleveren (30%) Oefententamen Week 3/6 Tentamenweek MCH tentamen (50%)

TENTAMENSTOF Handboek Online Marketing H1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13, 16 Extra uitgereikte artikelen en documenten

DRIE (TOETS) ONDERDELEN Website analyse, inclusief rapport (20%) E-marketingplan (30%) Tentamen (case met open vragen) (50%)

DOELEN VAN WEBSITES Informatie – Communicatie Transactie Ontspanning

INFORMATIE

TRANSACTIE

ONTSPANNING

KIJKVOLGORDE NAAR ONDERWERP Basis motivatoren: 1. Hebzucht: verdienen, besparen, iets gratis krijgen, kans om te winnen. 2. Angst: op zoek naar veiligheid en zekerheid 3. Status: mensen willen ergens bij horen en zo gezien worden 4. Ontplooiing: mensen willen zich ontwikkelen, leren en groeien

LANDINGSPAGINA Gezocht op cursus voor kinderen, website bouwen kinderen, website maken kinderen ed.

LANDINGSPAGINA Is de eerste pagina waar een prospect na een klik op een advertentie, e-mail of banner terechtkomt (ook wel “land”) Bevat meer specifieke informatie over de propositie die in de advertentie gedaan wordt Kan bij voorkeur alleen via die ene advertentie bereikt worden Moet de bezoeker aanzetten tot de gewenste actie Is het beste te vergelijken met een gevraagde directmail brief Moet de conversie van bezoeker naar lead/aankoop verhogen

SUCCESBEPALENDE FACTOREN 40% 20% Impact op succes 100% Zoekwoorden Propositie (advertentie) Landing pagina Aanmeldproces Klant

HET AIDA CONCEPT Attention Interest Desire Action Attention Wordt primair door de advertentie gewekt\ De landingpagina moet hier bevestigen dat men nog “goed” zit, door herhaling van advertentietekst Interest Inspelen op de behoefte van de prospect “Nooit meer waxen, epileren of harsen?” Desire Aangeven hoe de prospect datgene kan krijgen wat ‘m interesseert Doen van een aanbieding Gratis informatie/download Korting, coupon, aanmeldingskadootje Action Aanzetten tot actie Aanmelden nieuwsbrief, kopen, info aanvragen, demo bekijken, etc. Action

AIDA VOORBEELD Desire Attention Action! Interest

SAMENVATTING Er is een vaste online kijk- en leesvolgorde Landingpagina’s zijn essentieel voor goede conversies Gebruik het AIDA model voor het opzetten Houd formulieren eenvoudig Regel de opvolging goed Landingpagina’s testen is essentieel voor succes De Google website optimizer is een goede tool voor automatisch testen Website optimizer: een service van Google waarmee getest kan worden hoe bepaalde stukken content (tekst, plaatjes, video's etc) presteren op een website. Met Google Website Optimizer kan op een bepaalde plek op een website meerdere variaties content getest worden. Google Website Optimizer onderzoekt vervolgens welke contentvariatie het meeste oplevert. Zie ook: http://www.frankwatching.com/archive/2008/06/30/testen-met-de-google-website-optimizer/ De doelstellingen of ook wel de conversie (datgene wat de betreffende content moet opleveren) kunnen de gebruikers van deze service zelf bepalen. Voorbeelden van doelstellingen zijn het aanvragen van een brochure, de verkoop van een bepaald product of een aanmelding voor een bepaalde dienst of service.

Vandaag Mobile marketing | H14 handboek online marketing

Opbouw Waar staan we nu? Waar komen we vandaan? Waar gaan we heen? Facts & figures op het gebied van mobiele marketing Mobiele marketing in de mix Mobile advertising Waar komen we vandaan? Achtergronden van mobiele marketing Waar gaan we heen? Omni-channeling SAMEN Verdeling uitleggen Waar staan we nu facts & figures > Leontine Waar staan we nu overig > Ernst Waar komen we vandaan > Leontine Waar gaan we heen > Ernst Ook gebruik van de QR-codes rechts bovenin de hoek uitleggen. Daarmee kun je met de QR-scanner op je mobiele telefoon achtergrond informatie, filmpjes, infographics bekijken. MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

Waar staan we nu? LEONTINE Stel de studenten in de gelegenheid om de presentatie te pauzeren en dmv de QR-scanner het achtergrond filmpje te bekijken. In deze sheet: - Filmpje van Google die de Mobile Movement en de revolutie gestart door de opmars van de mobiel toelicht. QR code gemaakt met: http://qrcode.kaywa.com/ MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

MOBILE facts & figures De teller van wereldwijd verkochte iPads stond eind 2011 op 55.280.000 Eind 2011 zijn meer dan 1,7 miljoen tablets in Nederland verkocht Eind 2012 is het aantal tabletgebruikers gestegen tot ruim 4,3 miljoen Nederlanders Per 2013 bezit 70% van de Nederlanders met een mobiele telefoon een smartphone LEONTINE Op de sheet zijn enkele facts & figures af te lezen als het gaat om mobiel internet . In de eerst helft van 2012 is het aantal tabletgebruikers gestegen tot ruim 2,8 miljoen Nederlanders Eind 2012 zijn dat er al 4,3 miljoen. Dit betekent dat meer dan 20% van alle personen die wel eens internetten een tablet tot hun beschikking heeft. We kunnen nu dus echt niet meer om dit medium heen! We spreken van mobilisering! MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

inzichten Smartphones… … zijn een onlosmakelijk onderdeel van ons dagelijks leven geworden … hebben het gedrag van consumenten veranderd … helpen gebruikers door de wereld te navigeren … hebben de manier veranderd waarop consumenten winkelen … helpen adverteerders contact leggen met consumenten LEONTINE Implicaties van deze cijfers: bedrijven die mobiele apparaten tot een centraal onderdeel van hun strategie maken, profiteren van de kans om de nieuwe, continu verbonden consument aan te spreken. door uitbreiding van uw reclamestrategie met mobiel en het ontwikkelen van geïntegreerde cross-mediacampagnes kunt u de consument van tegenwoordig effectiever bereiken. als er een klikbaar telefoonnummer in de lokale zoekresultaten voorkomt en services voor locaties ook op mobiel worden aangeboden, wordt het eenvoudiger voor consumenten om direct contact op te nemen met bedrijven. het hebben van een voor mobiel geoptimaliseerde site is essentieel en een kanaaloverschrijdende strategie is noodzakelijk om de consument via meerdere paden tot kopen aan te zetten. als mobiele advertenties een onderdeel vormen van een geïntegreerde marketingstrategie, kan de betrokkenheid van de consument worden vergroot. Achter de QR code is een mooi rapport te lezen over mobiel gebruik in Nederland waar dit nog eens in wordt uitgelegd. Bron: http://www.sterc.nl/weblog/mobiel/mobiel-gebruik-in-nederland MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

3 Ontwikkelingen die mobile marketing beïnvloeden uitgelicht Multiscreening Tabletrevolutie Location based marketing LEONTINE 3 van de 10 ontwikkelingen in het gedrag van de mobiele consument en organisatie (zie p. 355 en 356 uit het handboek) uitgelicht. Er zijn er dus nog meer, Multiscreenen bepaalt ons mobiele gedrag Tablets en smartphones zullen meer goedkopere versies kennen, Meer devices zullen 24/7 wired zijn en dus bereikbaar zijn voor gebruik en aanbod via het internet Identificatie en betaling gaan vaker via de mobile Augmented reality wordt een digitaal middel om bijvoorbeeld met de mobiel print tot leven te laten komen (linda, postnl) Organisaties die niet hebben nagedacht over mobiel komen op achterstand te staan Mobile commerce kent een snelle groei door de intreding van de mobiele iDeal betaling Er wordt meer (location based maar deze lichten we er even uit. MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

trend # 1 : multiscreening LEONTINE Multiscreening bepaalt ons mobiele gedrag ; de mobiel wordt de hele dag naast andere media gebruikt als extra interactief kanaal In deze presentatie kun je ook multiscreenen, je kunt met je mobiele telefoon meer informatie ophalen behorend bij deze presentatie. QR code: interview op BNR met de filmmakers van de film “app” waarmee je tijdens de film via een app een stuk of 25 extra informatiebites krijgt…

second screen We consumeren content gelijktijdig via verschillende middelen Non-lineair 34% van de Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is multiscreen gebruiker; dat zijn zo’n 4 miljoen mensen! 96% van de jongeren tussen 16-24 vindt dat de tv de deur uit kan Bron: “Case de Nederlandse multiscreener”, Microsoft Advertising Het gaat dus niet alleen om early adopters, maar een veel bredere groep. Multiscreeners zijn wel vaker man, hoger opgeleid en het meest geconcentreerd in de leeftijdsgroep 25-34 jaar. MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

Verdeling schermgebruik 34% van de Nederlanders is multiscreener 15% van de Nederlanders maakt gebruik van zowel internet op de PC / laptop en mobiele telefoon als de TV en gameconsole MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

Associatie per scherm MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

Multitasken en aandacht MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

KANSEN Houd altijd rekening met meerdere schermen in de mediamix Het gaat dus niet om of meerdere schermen gebruikt worden, maar om hoe. Combineer vermaak met activatie Stem de content af op de functie die het scherm voor de consument vervult Zorg voor een samenhangende ervaring. Denk aan hoe The Voice of Holland entertainment op TV combineert met actief contact met de artiesten via social media. De PC krijgt de meeste aandacht Maak de PC het hart van de multiscreen ervaring “Wanneer ik op MSN zit, kijk ik ondertussen weleens TV als ik me verveel” MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

trend # 2 : tabletrevolutie LEONTINE Tablets en smartphones zullen meer goedkopere versies kennen waardoor de late majority van gebruikers kan worden bereikt Toen in 2010 de eerste iPad voor het eerst op de markt kwam kostte deze EUR 500,-. Nu kun je al voor EUR 100 een Blackberry playbook kopen! Er zijn geruchten dat ook Apple werkt aan een goedkopere versie van de iPhone. trend # 2 : tabletrevolutie

trend # 3 : location based marketing LEONTINE Smartphones helpen gebruikers door de wereld om hen heen te navigeren 78% van alle smartphonegebruikers heeft naar lokale informatie gezocht 73% heeft actie ondernomen als gevolg daarvan Mensen die naar lokale informatie zoeken, ondernemen actie 41% contact opgenomen met het bedrijf 52% het bedrijf bezocht 17% anderen erover verteld 26% een aankoop gedaan EXTRA info, niet op de sheet:  Zoeken naar lokale informatie is een regelmatig terugkerende smartphone-activiteit 42% zoekt minimaal eens per week naar lokale informatie 16% zoekt dagelijks naar lokale informatie

mobiele marketing “Een verzameling van methodes die organisaties in staat stelt om op interactieve en relevante wijze te communiceren en contact te leggen met hun doelgroep via een mobiel apparaat of netwerk.” (Petersen, 2012) ERNST Even samenvattend wat we tot nu toe hebben gezien, hierbij een mooie definitie van mobile marketing.

Mobile marketing in de mix 1. Content strategie 2. Mobile marketing concept 3. Mobiele technieken 4. Location Based ERNST Mobile marketing is een ultieme mix van een variatie van: 1. doordachte mobiele contentstrategie (realtime)=concrete keuze maken voor mobiele realtime content 2. een creatief mobiel online marketingconcept=Aangepast concept met de juiste usability voor kleinere schermen en snelle relevante keuze 3. mobiele technieken=die per apparaat meer of minder mogelijkheden geven 4. location based mogelijkheden=relevante, just in time toepassing die op de locatie is gericht MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

het 5c mobile model 2. Content 4. Con-venience 5. Commu-nity 3. Connected 2. Content 4. Con-venience 5. Commu-nity 1. Context ERNST Het 5C-mobile model van succes: 1. Context=versterkt de relevantie van de boodschap 2. Content=staat voor de juiste aanpassing vd juiste content voor het juiste mobiele apparaat 3. Connected=verbonden zijn 4. Convenience=gemak in gebruik 5. Community=is de succesfactor die met social mobile steeds belangrijker wordt MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

Kenmerken Mobile advertising Lagere kosten Betere targetting Persoonlijke 1:1 adverteren Hoge relevantie van de uiting Locale relevantie Gemak en directheid Beperkte, compacte boodschap Hoge respons en conversie ERNST MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

Soorten Mobile advertising Webvertising Appvertising Gamevertising Messaging 1. op mobiele apparatuur voorzien van internet 2. op smartphones en tablets; is volwassener aan het worden, dus blijven innoveren om bezoekers te trekken 4. sms en bluetooth voor telefoons die geen smartphone functie kennen. Ook die doelgroep moet benaderd kunnen worden. MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

Waar komen we vandaan? LEONTINE Even kort nog wat achtergronden. QR code = filmpje van de 5 beste “old cellphone ads”, wel grappig om te laten zien dat dat niet eens zo lang geleden is, meeste filmpjes komen uit de jaren 80. MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

Geschiedenis mobiele telefonie Al in WWII werden er systemen gebruikt om draagbaar te bellen binnen een geselecteerd netwerk In 1956 werd het eerste mobiele netwerk – ontwikkeld door Ericsson – in gebruik genomen In 1994 werd door de PPT het GSM-netwerk in Nederland uitgerold 1G, 2G, 3G, 4G GSM = Global System for Mobile Communications Oorspronkelijk “Groupe Speciale Mobile” Ontwikkeling van 4G is belangrijk voor groei van mobiel dataverkeerd. Door de QR code te scannen kun je een bericht lezen op nu.nl over de groei van het mobiele dataverkeer als gevolg van de opkomst van 4G: http://www.nu.nl/internet/3403017/helft-mobiel-dataverkeer-bestaat-video.html MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

Geschiedenis van mobile app stores Android market iPhone appstore BB App world Windows Phone Marketplace Wanneer gelanceerd? Oktober 2008 Juli 2008 April 2009 Oktober 2010 Aantal apps in 2011 250.000 500.000 37.176 29.704 Voor meer cijfers, bekijk de infographic met je QR code scanner MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

Waar gaan we heen? ERNST MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

omni channel marketing QR code: filmpje gemaakt door studenten om het omni-channel proces uit te beelden. E-commerce is nu echt een kwestie van een klik (of tick, swipe of handbeweging) Nieuwe vormen: M-commerce (mobiel) T-commerce (tablet en TV) F-commerce (webshops binnen facebook) Welk apparaat dan ook, consumenten zoeken naar mogelijkheden om de producten die ze zoeken het gemakkelijkst te kunnen vinden Winkelen wordt weer net als in het stenen tijdperk een continue bezigheid, maar met het grote verschil dat het ons nu geen moeite en veel minder tijd kost. MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

Augmented reality Voorbeelden augmented reality Scan QR-code voor Ted-filmpje over leuke toepassingen van augmented reality

Qr winkelen op het metrostation TESCO Sinds de pilot van supermarktketen Tesco Homeplus in Korea duiken overal “wandwinkels” op met QR-coes. Tesco heeft haar product inmiddels uitgebreid naar 20 bushaltes in Seoul en de homeplus-app is met bijna 1 miljoen downloads de populairse shopping-app in Korea. Andere online merken met QR-winkels zijn onder meer eBay, Paypal, Proctor & Gamble MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

Watch with ebay EBAY In haar nieuwste iPad-app heeft eBay het zogenoemde “Watch with Ebay” ingebouwd. Via dat kanaal kunnen gebruikers meteen zien of bepaalde interessante spullen te koop zijn. Zo kunnen sportliefhebbers die op het scherm een wedstrijd bekijken, direct allerlei memorabilia kopen van een van de spelende teams. Hoeveel mensen mailen er wekelijkS over wat Carlo en Irene aanhebben? MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

I O T http://www.frankwatching.com/wp-content/uploads/2011/07/Infographic-Day-The-Internet-of-Things.jpg http://www.frankwatching.com/archive/2013/03/25/mobile-marketing-technologie-design-welke-trends-worden-dit-jaar-volwassen/#comments MULTICHANNELING | HOOFDSTUK 14 HANDBOEK ONLINE MARKETING | MOBILE MARKETING | ERNST DE ROOS & LEONTINE VAN GEFFEN

AFSLUITING SAMEN