Mobiele telefonie in films Wij, Youri, Debora, Daniëlle, Wouter Fernando en Chantal, hebben onderzoek gedaan naar de functie van mobiele telefoons in films. Om dit te onderzoeken hebben we een lijst gemaakt van 37 films (waaronder Bruce Almighty die we allemaal hebben gekeken in de minor), waarbij iedereen 6 films moest analyseren aan de hand van onze eigen gemaakte kijkmal. In de presentatie zult u zien welke resultaten hieruit zijn voortgekomen. Youri Nooter Debora de Ruiter Daniëlle Franke Wouter ter Keurs Fernando van Vledder Chantal Hazebroek Koenderink
Inhoud Inleiding Filmlijst Functies van de mobiele telefoon in film Kijkmal Resultaten van de kijkmal Conclusie Inleiding: Vooraf aan ons onderzoek hebben we een onderzoeksvraag opgesteld die ons onderzoek leidde. Deze wordt toegelicht onder het kopje Inleiding. Filmlijst: Hier tonen we de 37 films die we hebben bekeken en geanalyseerd aan de hand van de kijkmal. Functies van de mobiele telefoon: Onze onderzoeksvraag gaat over de functies van de mobiele in films. Onder dit kopje worden deze functies verder toegelicht. Kijkmal: Hier krijgt een plaatje te zien van de kijkmal, zodat u een idee krijgt van hoe het eruit ziet. Resultaten van de kijkmal: Onder dit kopje worden de resultaten van de kijkmal aan u getoond. Zo kunnen we zien of onze onderzoeksvraag klopte. Speelt de mobiele telefoon echt een rol in de film of is het maar bijzaak? Conclusie: Aan de hand van de resultaten wordt er een conclusie getrokken. Zoals ik net de vraag al stelde: Speelt de mobiele telefoon echt zo’n belangrijke rol in de film of is het maar bijzaak?
Inleiding Onderzoeksvraag: Wat is de functie van de mobiele telefoon in films van 2001 t/m 2011, die een budget hebben van rond de 50.000.000 dollar? We zijn tot de volgende onderzoeksvraag gekomen: Wat is de functie van de mobiele telefoon in films van 2001 t/m 2011, die een budget hebben van rond de 50.000.000 dollar? Vooraf hebben enkele van de groep gezocht naar mogelijke functies van de mobiele telefoon, die we straks verder zullen bespreken. Dit koppel heeft met deze informatie een kijkmal gemaakt die we allemaal hebben gebruikt tijdens de analysatie van de verschillende films. Aansluitend heeft een ander koppel gezocht naar films die rond het budget van 50.000.000 dollar gemaakt zijn. Hieruit hebben we een keuze gemaakt wat betreft verschillende genre films, om op die manier te kijken bij welk genre films de mobiele telefoon een grotere rol speelt dan bij de ander. Vervolgens hebben we de films verdeeld over de personen en hebben ervoor gekozen dat sommigen van ons een trilogie kijken, om zo het verschil te zien in jaartal. Dus als je kijkt naar de Bourne serie, krijgt de mobiele telefoon een belangrijke rol in de Bourne Ultimatum? Dit zijn allemaal aspecten waar we rekening mee hebben gehouden, om ervoor te zorgen dat ons onderzoek niet te eenzijdig zou worden. Met dit alles zijn we aan de slag gegaan en hebben de volgende films bekeken die u op de volgende dia te zien krijgt.
Filmlijst 2001: Ocean’s Eleven Hanibal Monsters Inc. 2002: Man in Black 2 Bourne Identity Die Another Day Two weeks notice 2003: Bruce Almighty 2 Fast 2 Furious Bad Boys 2 2004: Bourne Supremecy Ocean’s Twelve The Incredibles The day after tomorrow 2005: Mr. and Mrs. Smith Stealth Monster in Law 2006: The da vinci code Casino rayale The holiday Fast and Furious: Tokyo Drift 2007: The bourne Ultimatum Transformers 1 Ocean’s Thirtheen 2008: The dark night Quantum of Solace Hancock 2009: Transformers 2 Fast & Furious 2012 2010: Inception The Other Guys Sex and the City 2 Salt 2011: Thor Just go with it Transformers 3 Dit zijn de films die we hebben verdeeld onder ons. Zoals je ziet hebben we verschillende genres gekozen. De genres die we hebben gekozen zijn: Actie, Animatie en Komedie.
Functies van de mobiele telefoon in films Het brengt spanning (terug) Het zorgt voor een snelle scènewisseling Het overbrugt grote afstanden Het veroorzaakt een plottwist Het leidt af van waar het om gaat Het onthult het verhaal of clou Het heeft geen uitzonderlijke toegevoegde waarde Het zorgt voor een grappig moment Anders: Dit zijn eigenlijk de hoofdfuncties van een mobiele telefoon die ervoor zorgen dat het verhaal juist een andere wending krijgt. Je kunt je voorstellen dat je zit te kijken naar een ontzettend spannend stuk in de film en ineens gaat er bij de dader een telefoon af. Wat gebeurd er dan? Zorgt dit telefoontje voor een scènewissel of juist een plottwist (je dacht te weten hoe het zat maar het lijkt heel anders te zijn)? Op zo’n moment hebben wij ons afgevraagd: Wat doet een mobiele telefoon met het verhaal in de film? Hierboven zie je allemaal functies die de mobiele telefoon kan hebben in een film. In de volgende dia zullen we de kijkmal verder bespreken.
De kijkmal Dit is een deel van de kijkmal die wij hebben gemaakt. Je vult de titel van de film erin, zet het jaartal van de film erin, je vult je eigen naam in en het genre van de film. Dan begint het analyseren: We hebben ervoor gekozen om 6 hoofdvragen op te stellen: Wat is de functie van mobiele telefoons? Hoe reageert de persoon die gebeld wordt? Wat gebeurd er filmtechnisch wanneer er gebeld wordt? Wordt het gesprek afgerond? Komen de gebruikte modellen van de mobiele telefoon overeen met de tijdsperiode waarin de film zich afspeelt? Werd er gebeld of ge-sms't? Aan de hand van deze vragen hebben we de 37 films geanalyseerd. In de volgende dia ziet u welke resultaten eruit zijn gekomen.
Resultaten van de kijkmal Invgevuld door: We keken allemaal zes films, maar Chantal en Daniëlle hebben een extra film gekeken. Bij Debora missen nog twee films, twee Bond-films bleken veel meer telefoongebruik te bevatten en die zijn apart in een document gezet. Genre Veel films met een groot budget zijn actiefilms, komedies en animaties. Een drama of horror heeft nu eenmaal minder geld nodig dan veel explosies of grote sterren.
Functie Allereerst analyseerden we wat het gebruik van de telefoon deed. En zoals te zien is: het meest zorgt hij voor spanning. Ook bij de volgende gesprekken is te zien dat de functie die het meest overheerst die van de spanning is. Dat kan zijn dat een plotwissel ook spanning geeft bijvoorbeeld. Opvallend is ook dat niet alle gebruik nut heeft. Een gesprek maakt bijvoorbeeld deel uit van een dialoog.
Het is niet te traceren wanneer een telefoongesprek plaatsvindt in de film of in het plot. Maar opvallend is hier dat eenderde van de derde gesprekken verhaal of clou onthult.
Als tweede registreerden we de reacties van de gebelde persoon Als tweede registreerden we de reacties van de gebelde persoon. Het nadeel van het Google Formulier waarmee we dit gemaakt hebben, is dat in deze diagrammen niet te zien is wat voor soort gesprek voor welke emotie zorgt. Daarvoor moeten we in het bijgeleverde excel-document op zoek gaan. Wanneer we dat doen, zien we dat wat je zou verwachten, actie ondernemen omdat het gesprek voor spanning zorgde, helemaal niet vaak het geval is. Toch blijkt dat er meestal naar aanleiding van de gesprekken actie ondernomen wordt.
Daarna hebben we gekeken naar wat er beeltechnisch gebeurde Daarna hebben we gekeken naar wat er beeltechnisch gebeurde. Meestal worden de bellers in beeld gebracht en vaak gebeurt dit ook in een snelle afwisselling. Slechts een enkele keer is er een splitscreen en zelden wordt hetgeen gefilmd waarover gesproken wordt. Nog een mooie: bij The Bourne Identity wordt hoofdpersoon Jason Bourne na het gesprek vanuit een ander perspectief gefilmd.
Als voorlaatste vroegen we ons af of het gesprek überhaupt wordt afgerond. En grappig is, dat naarmate de films vorderen, de gesprekken minder worden afgerond.
Zoals te zien komen alle films overeen met het type telefoon Zoals te zien komen alle films overeen met het type telefoon. Behalve eentje: The Incredibles. Die film speelt zich natuurlijk af in een fantasiewereld met zonder echte telefoons. De ‘others’ zijn modellen die we niet konden zien.
Conclusie 30-50% Van de gesprekken zorgt voor spanning Weinig gesprekken onthullen een clou of veroorzaken een plottwist Geen direct verband tussen gesprek en emotie Telefoongesprek zorgt voor snelheid in montage Minder dan de helft van de gesprekken worden afgerond Telefoons komen overeen met hun tijdsperiode Hier komt de conclusie van ons onderzoek op onze Onderzoeksvraag: Wat is de functie van de mobiele telefoon in films van 2001 t/m 2011, die een budget hebben van rond de 50.000.000 dollar? Telefoons in films worden heel divers gebruikt. Tijdens het onderzoeken liepen we er al tegenaan met het maken van onze kijkmal: er zijn zoveel mogelijkheden met een telefoon op allerlei gebieden (filmtechisch, verhaaltechnisch) en er zijn zoveel films gemaakt. We moesten het afbakenen om het werkbaar te houden. Uit ons onderzoek zijn toch wel wat significantheden gekomen. Een derde tot de helft van de gesprekken met de mobiele telefoon zorgt voor spanning in een film. Weinig gesprekken onthullen een clou of veroorzaken een plottwist. Slechts enkele films gebruiken telefoons om hun film uit te leggen of helemaal om te gooien. We hadden dit meer verwacht. Er is geen direct verband tussen het gesprek en de emoties die daaruit voortkomen. Je zou verwachten dat, wanneer er spanning ontstaat er ook gespannen emoties ontstaan of actie ondernomen wordt. Maar daar is geen direct verband. Elke scenarioschrijver werkt het weer anders uit. Een gesprek met de mobiele telefoon zorgt filmtechnisch voor snelheid in montage. Ook is de splitscreen helemaal uit de mode en wordt bijna iedereen in een close-up gefilmd in geval van de bellers. Erg weinig gesprekken worden netjes afgerond. Iets dat een van ons opviel halverwege het onderzoek en wat we toen gelijk hebben gecheckt. We kunnen wel stellen dat de modellen overeen komen met de films. Het punt is: we hebben geen films gekeken die over het verleden gingen. Daardoor kunnen de makers niet ‘de fout zijn ingegaan’.