Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot
Advertisements

Excel in het voortgezet onderwijs
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Welkom op de Julianaschool
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Samenspel Nieuw Vennep
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
Lineair curriculum concentrisch.
Portfolio
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
Leren leren…..en het materiaal?
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Zelfstandig werken Groepen 3.
Welkom In de groepen 5 Basisschool de Berensprong schooljaar 2011/2012.
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.

Informatie- avond groep 6
Breuken X en Stambreuken
Symposium Differentiatie
ICT in de les [ Toepassingen ] [ Wat wil je ermee
Informatie-middag na Roncalli
Instructiegroep 3 ouderkring 16 september 2014
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen dinsdag 9 september 2014
Informatie-avond groep 4-5
Welkom…...
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
De weg van de leerling met specifieke
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Leerlijnen en het GIP-model
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Dalton op de Dorendal.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Executieve functies Marije Ruben.
Doelen behalen met activiteiten
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Ouderinformatie avond
Doelen behalen met activiteiten
© UNIEK IN DE KLAS.
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Eigen Initiatief Model
Begeleiden les 2.
Transcript van de presentatie:

Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014

Programma Inleiding Opdracht Gestructureerde leeromgeving Pauze en bekijken materialen Werkbladen aanpassen Vragen Einde

Inleiding Wie zijn wij: Martine Joustra Brenda Luider Krista Zwetsloot Katrijn van der Pers

CED leerlijn Leren Leren Plannen/organiseren Taakaanpak Reflectie/terugkoppeling Werkhouding Doorgaande lijn van 4 t/m 20 jaar (SO en VSO)

Introductie Paashaas opdracht muziekje

Hoe ging het?

Leerlingen met speciale onderwijsbehoeften Leerlingen met een stoornis binnen het autistische spectrum (ASS) Leerlingen met gedragsproblematiek (ADHD, ODD, ADD etc) Leerlingen met een verstandelijke beperking

Stappenplan paashaas vouwen 1 2 3 4 5 6

Gestructureerde leeromgeving Werkplek Gehoorbeschermer (Koptelefoon) Picto’s Manden werken Time timer Stappenplan Beloningssysteem Aangepast materiaal

Werkplek Prikkelarm Afgeschermd Koptelefoon

Picto’s Gevisualiseerde dagplanning Klassikaal en individueel Filmpje “dagplanning” www.sclera.be

Individuele picto’s

Individuele picto’s

Individuele picto’s

Manden werken Het doel van het mandenwerk is het vergroten van de zelfstandigheid van de individuele leerling op het gebied van werkaanpak en werkhouding.

Manden werken - opbouw Leerling krijgt instructie op eigen niveau buiten de groep. In de manden zit werk op beheersingsniveau. Leerling leert met bijvoorbeeld nummers of kleuren op de manden te werken en werkt de manden  in die volgorde af. Beginfase > stoplicht op rood> direct hulp van de leerkracht. Daarna> uitgestelde aandacht d.m.v. time timer (de leerling werkt bijvoorbeeld 10 minuten zelfstandig door). Filmpje “Asmae in de klas”.

Time-timer De Time Timer is een goed hulpmiddel om: efficiënt gebruik van tijd te bevorderen het begrip tijd te leren aan te moedigen tot zelfstandigheid de tijd leren beheren verstreken tijd te zien in een geluidsgevoelige omgeving.

Time timers time timer http://www.schoolbordportaal.nl/schoolborden/catalogus.html?vakgebied=algemeen

Pauze http://www.flipcharts.nl/Gereedschap/Anders/tt_virtual.swf

Stappenplan Verschillende stappenplannen voor het maken van een taak Doel van het stappenplan is het structureren van de taakaanpak Voorbeeld: 1. Je gaat werken uit je mandjes. 2. Als je het even niet weet dan leg je je stoplicht op rood. 3. Je pakt het werk uit je volgende mandje en je werkt door. 4. Als de time timer afloopt dan komt de leerkracht bij je om je te helpen.

Beloningssysteem Sommige leerlingen zijn zelf niet gemotiveerd om te werken (weinig of geen intrinsieke motivatie). Een beloningssysteem kan stimulerend werken. Belangrijke aandachtspunten: - visualiseer de verwachting t.a.v. werkhouding of werk - de tijd tussen gewenst gedrag en beloning moet kort zijn - kies een beloning die past bij de individuele leerling - benoem concreet wat de leerling goed heeft gedaan

Werkbladen aanpassen Prikkelarm, sober Niet te veel informatie op een bladzijde Een soort opdracht per bladzijde Eventueel vergroten Eventueel specifiek lettertype

Afsluitend filmpje Een schooldag van een leerling met autisme

Vragen

Contact Hoofdgebouw: locatie Haarlem (SO en VSO) Professor Eijkmanlaan 1, 2035 XA Haarlem Telefoon: 023-533 59 39 Nevenvestiging: locatie Hoofddorp (SO) Graan voor Visch 14302, 2132 VJ Hoofddorp Telefoon: 023-562 27 77 E-mail adressen: martine.joustra@voorthuijs.net brenda.luider@voorthuijs.net krista.zwetsloot@voorthuijs.net katrijn.vander.pers@voorthuijs.net