PRESENTATIE RESULTATEN OPZEGBAROMETER Red Carpets Januari 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De zin en onzin van escrow
Menno Karres Lead Auditor
Live Cameratoezicht "Wij letten voor u op" 30/1/2013
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
De marketing-omgeving
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
XELION HOSTED PHONE SYSTEM
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
H4: Begrijpen van de markt
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Start.
Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Agenda Inkoopprofessionalisering
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
De kracht van HBSoftware
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Marketing vandaag en morgen
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Het werken met portfolio
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
De gezonde school en genotmiddelen
Heeft u in uw woning een mooie parketvloer liggen
Hoeveelheidsaanpassing II
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Verander je wereld 1 Koningen 3:5-7
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Een gezonder Nederland VTV-2014
Nike Supply Chain Management
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
50.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Uitkomsten Beste Werkgevers
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Transcript van de presentatie:

PRESENTATIE RESULTATEN OPZEGBAROMETER Red Carpets Januari 2007

2 Inhoud ■Over Red Carpets en het waarom van de Opzegbarometer ■Opzeggers als aandachtpunt: hot or not? ■Opzeggers: over wie hebben we het en hoeveel zijn het er eigenlijk? ■De Opzegbarometer: methodiek ■Resultaten: uitkomsten algemeen en voor de volgende branches: ■Credit Cards ■Uitgeverijen Tijdschriften ■Uitgeverijen Dagbladen ■Zorgverzekeraars ■Banken

3 Over Red Carpets Wat leveren wij? Gestructureerd beschikbaar krijgen van informatie uit het opzegmoment 1.Marketing en Sales voorzien van inzichten en advies waarmee zij effectiever op de markt en klantbehoeften kunnen inspelen 2.Optimaliseren aanpak opzeggers en zo meer klanten binnen te houden Meer opbrengst uit klantcontacten

4 Red Carpets: waarom kiezen we voor het opzegmoment? 1.Als je weet waarom klanten weggaan dan weet je wat je moet veranderen 2.Klanten behouden is veel efficiënter dan klanten werven Echter: bedrijven rollen de loper alleen uit als klanten binnenkomen en rollen deze daarna meteen weer op

5 Waarom een Opzegbarometer? 1.Bedrijven beloven dat ze beter met klanten omgaan maar is dat nu ook daadwerkelijk zo (objectiveren van gevoel)? 2. Om klanten beter te adviseren wilden we een benchmark bouwen om de opzegperformance van onze klanten te meten

6 Opzeggers: hot or not? Sterk toenemende media aandacht: Trouw, NRC, vakbladen, consumentenprogramma’s Opkomst opzegservices: Stroom: 26% (man) resp. 31% (vrouw) overweegt abonnementen op te zeggen, daarvan 43% al maanden PvdA: wetsvoorstel stilzwijgende overeenkomst NUV: zelfregulerende code Fact of life: als klanten gemiddeld 5 jaar blijven, zal 20% per jaar via de achterdeur naar buiten gaan -> high impact op structurele winstgevendheid -> Opzegbare verplichtingen maken een substantieel deel uit van onze bestedingen…

7 ….overzicht bestedingen via opzegbare contracten, polissen, abonnementen Hypotheek /Huur17.3% Gas 2.6% Elektra 1.5% Telefoon/kabel/internet 3.1% Bank/Verzekeringen 7.8% Contributies/abonnementen/don. 2.1% Totaal34.4% Totaal, ex. Hypotheek en Huur17.1% (!) Bron: Nibud 2006 Referentiebudgetopbouw, 3 pers. huishoudens, maandinkomen € 3.250,-

8 De Opzegbarometer: Meting hoe bedrijven omgaan met opzeggende klanten/leden/donateurs/verzekerden/abonnees Methodiek: ■200 bedrijven die gebruikmaken van contracten, polissen, donateurschappen, abonnementen, automatische verlengingen, gericht op consumenten (b-to-c) ■Contact via telefoon, in gesprek ‘vermomd’ als opzeggende klant ■3 – 6 (max 10) waarnemingen verdeeld per organisatie over agents, dagdelen ■Scoring op vaste meetpunten, 8 criteria ■Vergelijk met total base, branche, individuele bedrijven/concurrentie en voortschrijding in de tijd

9 Red-een-klant benchmark: onderwerpen (1) 1.Markontwikkeling: welke positie neemt het bedrijf in de markt in? Is het een monopolist, is de markt wel/niet verzadigd en zijn er veel/weinig concurrenten? 2.Interesse in motivatie: vraagt de medewerker na het opzegsignaal naar de reden van opzegging en indien dat gebeurt is dat voor de vorm of kwalitatief? 3.Weerstand: biedt de medewerker weerstand tegen de opzegging en op wat voor manier? Is dat spontaan of onderdeel van de instructie en training? 4.Gebruik van klantenkennis: gebruikt de medewerker informatie over de klant in zijn gesprek? Is het gebruik passief of actief?

10 Red-een-klant benchmark: onderwerpen (2) 5.Cross sell: vindt er een poging tot behoud via een aanbod plaats en hoe wordt dat uitgevoerd, evt. down-graden? 6.Kwaliteit exit gesprek: is de medewerker opgeleid om exit gesprekken te voeren? 7.Behandeling: vertoont de medewerker een persoonlijke aanpak en is er sprake van vriendelijkheid of wordt het gesprek gekenmerkt door een koele en zakelijke benadering? 8.Procesgang: sta je na de opzegging anoniem en snel buiten of is proces gericht op identificatie en aanknopingspunten voor opvolging?

11 Belangrijkste gemiddelde scores: : Credit Cards aanvoerders, Tijdschrift uitgeverijen hekkensluiters.

12 Credit Cards: getrainde agents, geïnteresseerd, kijken goed naar database, bieden goede weerstand. Kunnen verbeteren op cross-selling, en proces.

13 Tijdschriften Uitgeverijen: klantvriendelijk, administratieve insteek, zeer efficiënt, maar in-effectief t.a.v. behoud. Uitgeversportfolio biedt kansen die niet worden benut…

14 Dagbladen Uitgeverijen: vriendelijk, procesgedreven. Waarom vraag wel gesteld, met het antwoord wordt echter niets gedaan. 15 jaar elke dag afnemer zijn, heeft geen invloed op gesprek…

15 Zorgverzekeraars: administratief proces zorgt voor uitstapbarrière, pakken geen signalen op om gesprek om te buigen of inzichten te verkrijgen…

16 Banken

17 Nog even terug: veel onvoldoendes. Ligt de lat te hoog?

18 Wat moet je doen om goed te scoren? ■Actief luisteren [luisteren ≠ horen] ■Laten blijken dat het je wat uitmaakt dat iemand weggaat ■Ingaan op de relatie van de klant met het bedrijf (de eerste, de langste, trouwe betaler) ■Tonen dat je weet hoe lang iemand klant is en wat hij bij je afneemt ■Met opzegmotivatie als uitgangspunt cross-sellen: welke producten mogelijk te ‘ruilen’ zijn voor een definitieve opzegging (downgraden) ■In het proces zorgen voor mogelijkheid de info op te slaan, de opzegger te volgen en deur open houden om erop terug te komen (bijv. via brief)

19 Contactgegevens Red Carpets Joan Muyskenweg CJ Amsterdam t Arjen Vaalburg, e Erik Voskuijl, e