Workshop Pabo Conferentie 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BOEREN IN DE VROEGE MIDDELEEUWEN
Advertisements

Feodalisme en het hofstelsel
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Rond het jaar 1000 nam de veiligheid in Europa weer toe.
De natuurwetenschappelijke methode
DYNAMIND Leerstofborging in vraaggestuurd leren
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Lineair curriculum concentrisch.
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Collectief portfolio groep 3
De samenleving in de Vroege Middeleeuwen
H.4 – Steden en Staten Paus en keizer De kruistochten Ontstaan steden
De standen Door God gegeven taak:
De kerk in de Middeleeuwen
Romeinse Rijk: -goed bestuur -sterk leger Landbouwstedelijke
Karel en grote problemen
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Machtige heren, halfvrije boeren
Convergeren en selecteren
Goed voorbereid naar de Pabo!
Hoofdstuk 3: De Middeleeuwse standensamenleving
Een Christelijke samenleving
Paragraaf 2, leven op een domein
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Tijd van Monniken en Ridders
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Ontstaan van een decentrale, feodale standensamenleving
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
H3.1 Hofstelsel en Horigheid
H4.1 Steden komen tot bloei
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in.
Programmeren met kinderen
De vroege middeleeuwen
Leven op een domein KA 10 hofstelsel.
Communicatie Les1.
Romeinse Rijk: -goed bestuur -sterk leger Landbouwstedelijke
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
De vroege middeleeuwen
Monniken en ridders 5.3 Machtige heren, halfvrije boeren
De vroege middeleeuwen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Zo krijg je dus aandacht
Thema 1 Geschiedenis als theater
Bedrijvigheid in de lessen economie!
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Naar een typologie van scholen
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Aantekening: Energie en grondstoffen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Workshop Pabo Conferentie 2014 DYNAMIND Werken met een scenario voor vraaggestuurd leren Harry Stokhof docent OJW- onderzoeker Hogeschool Arnhem Nijmegen Open Universiteit Workshop Pabo Conferentie 2014

DYNAMIND Wat komt aanbod in deze workshop? een kerncurriculum ontwerpen inzoomen op expertmindmap zelf oefenen met maken expertmindmap tips en ervaringen uit de praktijk vragen en discussie

DYNAMIND Principle based scenario Fase I: ontwerpen Fase II: afstemmen op voorkennis Fase III: leervraag begeleiden + kennisconstructie Fase IV: evalueren we gaan inzoomen op fase 1, de opbouw van een expertmindmap, door de methodiek uit fase 2 toe te passen

Fase I: ontwerpen DYNAMIND Wat gaan de leerlingen leren? - welke kerndoelen? - plaats op leerlijn? - welke kernconcepten? - welke vaardigheden? 14.19

Kerncurriculum DYNAMIND Beperkt aantal kernconcepten als startpunt voor kennisconstructie

DYNAMIND DYNAMIND Voordelen van (digitaal) mindmappen? Ontwerpen identificeren kernconcepten onderscheiden clusters structureren kennis expliciteren van kennisconstructie inzoomen/uitzoomen visueel overzicht betekenisvolle verbanden

DYNAMIND introductie spetterend stimulerend verrassend motiverend herkenbaar beeldvormer: Doel is leerlingen enthousiast te maken voor het onderwerp

DYNAMIND opbouwen expertmindmap stap 1 activeren "slow thinking" uitwisselen vastleggen noteren associaties op post-its post-its met sleutelwoorden op flap introductie groepsgesprek middeleeuwen kastelen zwaard klooster adel jonkvrouw horige lijfeigenen landbouw paarden steden handel ambachtslieden koning oorlog kruistocht bidden monniken nonnen stadsrechten pacht herendiensten bescherming boeren kerk godsdienst schildknaap pakje post-its per flap- ongeveer 40 per flap opbrengst collectieve voorkennis = woordveld

Introduceren van concepten DYNAMIND opbouwen expertmindmap stap 2 Ordenen van concepten Woordveld middeleeuwen ridders kastelen zwaard klooster adel jonkvrouw horige lijfeigenen landbouw paarden steden handel ambachtslieden koning oorlog kruistocht bidden monniken nonnen godsdienst stadsrechten pacht herendiensten bescherming schildknaap boeren kerk Woordcluster Introduceren van concepten herendiensten middeleeuwen kastelen zwaard klooster adel jonkvrouw horige lijfeigenen landbouw paarden steden handel ambachtslieden koning oorlog kruistocht bidden monniken nonnen godsdienst stadsrechten pacht bescherming schildknaap boeren kerk ordenen van de post-its tot clusters

DYNAMIND opbouwen expertmindmap stap 3 expertmindmap Woordcluster Ordenen van concepten Hiërarchische en dwarsverbanden middeleeuwen ridders kastelen zwaard klooster adel jonkvrouw horige lijfeigenen landbouw paarden steden handel ambachtslieden koning oorlog kruistocht bidden monniken nonnen godsdienst stadsrechten pacht herendiensten bescherming schildknaap boeren kerk Woordcluster expertmindmap uitwerken van 1 of meer clusters tot een mindmaptak

DYNAMIND Wat zijn de mindmap spelregels? met stiften uitproberen

DYNAMIND Terugblik op deze ervaring? Hoe is het gegaan? Wat valt op? Wat was verrassend? Was het lastig- eenvoudig? met stiften uitproberen

Tips uit de praktijk voor expertmindmap DYNAMIND Bestaande methoden zijn goede bron voor de kernconcepten Eerst eigen mindmap maken en dan samenvoegen levert nieuwe inzichten op Er zijn meerdere “goede “oplossingen Lesmaterialen en bronnen kunnen worden opgeslagen in digitale expertmindmap dmv notities en links 14.19

Tips uit de praktijk voor klassenmindmap DYNAMIND Introductie is bepalend voor de “kennisoogst” Stappen in scenario kunnen worden bekort door onderdelen voor te structureren Noodzakelijk om goede balans tussen activerende werkvormen en klassikale uitwisseling te bewaren 14.19

DYNAMIND Vragen? met stiften uitproberen

DYNAMIND = 14.19