Workshop Pabo Conferentie 2014 DYNAMIND Werken met een scenario voor vraaggestuurd leren Harry Stokhof docent OJW- onderzoeker Hogeschool Arnhem Nijmegen Open Universiteit Workshop Pabo Conferentie 2014
DYNAMIND Wat komt aanbod in deze workshop? een kerncurriculum ontwerpen inzoomen op expertmindmap zelf oefenen met maken expertmindmap tips en ervaringen uit de praktijk vragen en discussie
DYNAMIND Principle based scenario Fase I: ontwerpen Fase II: afstemmen op voorkennis Fase III: leervraag begeleiden + kennisconstructie Fase IV: evalueren we gaan inzoomen op fase 1, de opbouw van een expertmindmap, door de methodiek uit fase 2 toe te passen
Fase I: ontwerpen DYNAMIND Wat gaan de leerlingen leren? - welke kerndoelen? - plaats op leerlijn? - welke kernconcepten? - welke vaardigheden? 14.19
Kerncurriculum DYNAMIND Beperkt aantal kernconcepten als startpunt voor kennisconstructie
DYNAMIND DYNAMIND Voordelen van (digitaal) mindmappen? Ontwerpen identificeren kernconcepten onderscheiden clusters structureren kennis expliciteren van kennisconstructie inzoomen/uitzoomen visueel overzicht betekenisvolle verbanden
DYNAMIND introductie spetterend stimulerend verrassend motiverend herkenbaar beeldvormer: Doel is leerlingen enthousiast te maken voor het onderwerp
DYNAMIND opbouwen expertmindmap stap 1 activeren "slow thinking" uitwisselen vastleggen noteren associaties op post-its post-its met sleutelwoorden op flap introductie groepsgesprek middeleeuwen kastelen zwaard klooster adel jonkvrouw horige lijfeigenen landbouw paarden steden handel ambachtslieden koning oorlog kruistocht bidden monniken nonnen stadsrechten pacht herendiensten bescherming boeren kerk godsdienst schildknaap pakje post-its per flap- ongeveer 40 per flap opbrengst collectieve voorkennis = woordveld
Introduceren van concepten DYNAMIND opbouwen expertmindmap stap 2 Ordenen van concepten Woordveld middeleeuwen ridders kastelen zwaard klooster adel jonkvrouw horige lijfeigenen landbouw paarden steden handel ambachtslieden koning oorlog kruistocht bidden monniken nonnen godsdienst stadsrechten pacht herendiensten bescherming schildknaap boeren kerk Woordcluster Introduceren van concepten herendiensten middeleeuwen kastelen zwaard klooster adel jonkvrouw horige lijfeigenen landbouw paarden steden handel ambachtslieden koning oorlog kruistocht bidden monniken nonnen godsdienst stadsrechten pacht bescherming schildknaap boeren kerk ordenen van de post-its tot clusters
DYNAMIND opbouwen expertmindmap stap 3 expertmindmap Woordcluster Ordenen van concepten Hiërarchische en dwarsverbanden middeleeuwen ridders kastelen zwaard klooster adel jonkvrouw horige lijfeigenen landbouw paarden steden handel ambachtslieden koning oorlog kruistocht bidden monniken nonnen godsdienst stadsrechten pacht herendiensten bescherming schildknaap boeren kerk Woordcluster expertmindmap uitwerken van 1 of meer clusters tot een mindmaptak
DYNAMIND Wat zijn de mindmap spelregels? met stiften uitproberen
DYNAMIND Terugblik op deze ervaring? Hoe is het gegaan? Wat valt op? Wat was verrassend? Was het lastig- eenvoudig? met stiften uitproberen
Tips uit de praktijk voor expertmindmap DYNAMIND Bestaande methoden zijn goede bron voor de kernconcepten Eerst eigen mindmap maken en dan samenvoegen levert nieuwe inzichten op Er zijn meerdere “goede “oplossingen Lesmaterialen en bronnen kunnen worden opgeslagen in digitale expertmindmap dmv notities en links 14.19
Tips uit de praktijk voor klassenmindmap DYNAMIND Introductie is bepalend voor de “kennisoogst” Stappen in scenario kunnen worden bekort door onderdelen voor te structureren Noodzakelijk om goede balans tussen activerende werkvormen en klassikale uitwisseling te bewaren 14.19
DYNAMIND Vragen? met stiften uitproberen
DYNAMIND = 14.19