Een dienst en een project

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Research Based Learning
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
BLOGGEN Op School.
Integraal onderwijs met ict
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Industriële Chemie VWO 6
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
EDUgroepen Vendordag Document Sharing Beat Nideröst 22 mei 2012.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Mailoplossingen voor het onderwijs
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
Welkom.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Michel Visser Founder EesySoft
De UU naar Blackboard 9.1 Overgang van
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Project ‘Rijn IJssel gaat digitaal…! Onderzoek ICLON
Brainstorm sociale media in het onderwijs
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
U-Stream en Blackboard
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Omgaan met Wetenschappelijke informatie onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen, Universiteitsbibliotheken.
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
les 12 - tekstplan, wikispaces
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Een ambitieuze studiecultuur
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
Wikispaces in het talenonderwijs: samenwerking en creativiteit
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Ondernemenincool Groepsbijeenkomst 2 juli. Voorstellen Liz Pelupessy John Autar Vertel in het kort: - Wie je bent - waarom je ondernemer wilt worden -
Groen water werkt samen
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Universiteitsbibliotheek Utrecht
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Een dienst en een project VRE’s en Onderwijs Een dienst en een project Cynthia van der Brugge Vakreferentenoverleg 20 januari 2014

Virtual Research Environments Online samenwerkomgeving voor onderzoeksgroepen Projectbegin 2009, sinds 2012 standaard UBL-dienst Momenteel ca. 20 VRE’s in beheer Op basis van Microsoft Sharepoint 2010 Documenten en data delen en gezamenlijk bewerken (teksten, afbeeldingen, audio, video) Incl. versiebeheer en instelbare toegangsrechten 4GB aan opslagcapaciteit Tools voor projectmanagement en communicatie Extra modules* t.o.v. reguliere teamsites (ISSC)

Reference Management* Documenten en data Documenten (Meta)data Versiebeheer Datavisualisatie* Toegangsrechten Archivering* VRE Reference Management*

Projectmanagement en communicatie Teamdiscussie Teamkalender Weblog Takenlijst Adresboek Publiekswebsite*

Waarom VRE’s in het onderwijs? UL heeft verwevenheid van onderwijs en onderzoek hoog in het vaandel Betrokkenheid bij onderzoek is zeer motiverend voor studenten en kan dus een belangrijke factor zijn voor studiesucces De VRE als instrument om deze betrokkenheid gestalte te geven Sommige groepen lieten al studenten toe in de VRE. Aspecten hiervan onderzoeken in project

Het project Jan 2013 – dec 2014 (met 1 semester verlengd) Gefinancierd door het ICTO-programma van de UL Gestart door Peter Verhaar, sinds medio 2013 Cynthia van der Brugge als projectleider Nauwe samenwerking met het ICLON en het Emerge- project De onderzoekende student 6 pilots met verschillende vormen van inzet. Eindproduct: Rapport en aanbevelingen voor gebruik van VRE’s in het onderwijs.

Vragen en aspecten van het project Randvoorwaarden toelaten studenten tot de VRE Werken met een kopie? Onderdelen afschermen? Hoe ervaren studenten en docenten de VRE? Verhouding tot Blackboard en andere online omgevingen Didactische aspecten bij de inzet v/e VRE in het onderwijs Hoe verloopt de communicatie tussen gebruikers? Afbakening auteursrecht studenten en docenten Randvoorwaarden grootschaliger toepassing Bijdrage aan verwevenheid van onderwijs en onderzoek? Bijdrage aan studiesucces?

2 soorten pilots Aparte onderwijs-VRE’s Digitale Samenleving (Cleiren/Tax, HC Psych) REAL-concept, i.s.m. Emerge. Nu al 3e semester! Oefenonderzoek (Smeets, BA2 Pedag) Kwestie: Is dit nog een research of eerder een learning environment? Verhouding tot bv. Blackboard? Onderzoeks-VRE’s met extra onderwijsfuncties Protagoras Sources (Van Raalte, MA Klass) …

Aparte onderwijs-VRE’s (zoals REAL) Studenten werken in groepjes aan een thema en … … verzamelen data en teksten in documentbibliotheken …discussiëren in een forum over hun onderzoeksvraag … schrijven over hun ervaringen in een blog … werken in een wiki aan een onderzoeksopzet

Onderzoeks-VRE’s met onderwijsfuncties Voorbeelden van studentenparticipatie: Oefenopdrachten uitvoeren, bv. analyses herhalen Bijdragen aan het verzamelen of ordenen van materiaal Gebruik van data/bronnen voor bv. scriptieonderzoek VRE geschikt maken voor studentgebruik: Inrichten kopie-omgeving met speciale functies voor de studenten (bv. aparte bibliotheek, blog, forum etc.) Onderdelen beveiligen of afschermen in de originele site

Pilots gezocht! Liefst gecombineerde O&O VRE’s Losse onderwijs-VRE’s in overleg met Stuurgroep In nov 2013 ca. 15 VRE-bezitters benaderd (en enkele geïnteresseerden nog zonder VRE). Interesse, maar vaak geen tijd / te kort dag Vd Woude (Crim), Dekker (LUMC), Cwiertka (Jap), Pollmann (Ges), D'Alessandro (Ital), Iverson (Grotius) Project met 1 semester verlengd (tot eind 2014) Bijeenkomst op 30 januari Er kunnen 40 docent-uren worden vergoed

Pilottraject Intake – Projectleider, ICLON, evt. UBL-webmaster Didactisch (her)ontwerp cursus – Evt. met ICLON Inrichten / aanpassen VRE – UBL-webmaster Onderwijsperiode, tussentijds contact Evaluatiegesprek(ken) – Projectleider en ICLON Vragenlijst aan studenten via mail Archivering student-bijdragen – UBL-webmaster Voorbereidingstraject: 1 à 2 maanden Vakreferent wordt op de hoogte gehouden

Informatiebijeenkomst Dagvoorzitter: Kees Konings Opening Cynthia van der Brugge (UBL): VRE’s en Onderwijs. Een dienst en een project Marja Verstelle (Bestuursbureau): Verwevenheid van O&O als strategie van de Universiteit Leiden Floris van Blankenstein & Henk Frencken (ICLON): Modellen en werkvormen voor verweving van O&O Brainstorm Afsluiting