1 Diefstal en zwendelvan voertuigen Fenomeenoverzicht anno 2011
2 Enkele cijfers…
3
4
5
6
7
8
9
10 Enkele cijfers…
11 Concluderende beschouwingen cijfers Fenomeen = relatief onder controle door progressieve daling van het aantal feiten Doch, 2011 toont status quo en daling terugvindpercentage Nog steeds zo’n vtg’en gestolen per jaar Naast een stijging bij de jonge vtg’en, ook veel oudere voertuigen waarvoor de eigenaar zelf de kost draagt Diefstal inschrijvingsbewijzen stijgt weer sterk (doubletten) Aankondiging van hightech diefstal tools en enkele nieuwe MO’s van witwas → meerdere symptomen die tonen dat de zwendel nog steeds slagkrachtig is en mogelijks opnieuw groeit
12 Operationeel beeld voertuigzwendel Zwendel in voertuigen zonder bijzondere M.O.’s van witwassen (sterk aanwezig) oGlobale aanpak door verbeteren van detectiemechanismen op EU-niveau (SIS, EUCARIS, …) Zwendel in onderdelen (komt opnieuw sterk op in 2011) oInzetten op het verhogen van de “awareness” zowel bij de federale als de lokale politie M.O. doubletten (blijft vaste waarde) oOnderliggende netwerken detecteren en ontmantelen, alsook preventie naar de diefstal van inschrijvingsbewijzen toe
13 Hightech tools (komt meer en meer in beeld en risico voor de toekomst) oInzetten op kennis en een signaalfunctie richting autoconstructeurs en EC M.O. Sleutel (onder controle) oWel waakzaam blijven voor nieuwe gevallen Leasefraude (minder substantieel aanwezig) oVerder zetten samenwerking met Douane en reactief onderzoek Operationeel beeld voertuigzwendel