Sponsorwerving – Welkom!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Workshop 3 deel 1: Marketing
workshop geld zoeken loont
Achtergrondinformatie ‘gevers’
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
“Hoe kom ik aan klanten?”
10 tips voor een gouden start Groeitips
Marketingplanning en -strategie
Communicatiemanagement
STRATEGISCHE PLANNING
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Glow Eindhoven.
… Verhoogt jouw kans op het vinden van werk …
4 P´s en 3 R-en MK01.
Een startersgids voor innovatie
Hogescholen in Dialoog
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Talent voor Talent een verkenning. Talent voor handen commercie - Thierry, Peter B marketing - Louise backoffice - Annemieke, (Manny?) bedrijfsleiding.
Ondernemen na je studie!
Marketing Werkgroep 6.
Wat is een communicatieplan?
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
© de vries business consultancy, 2008
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Deel anders, mijn organisatie
Fondsenwerving Kinderwerkdag -Met RECHT spelen – 17 januari 2006.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Het nut van Business Planning
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Hoe verhoog je de waarde van het Special Heroes programma? Profilering en werving van middelen Rob Fransen & Carolien Kram 30 juni 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Saskia Spapen (min BZK) Bianca Lubbers (min BZK) Herman Schotman (BvB Amersfoort) Jan Bekkering (BvB Eindhoven) Blok voor Blok congres 1 okt 2014 Highlights.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Sponsorwerving – Welkom!

Sponsorwerving – Planning Avond Introductie aanwezigen Theorie Sponsorwerving Pauze Opdracht, maken en presenteren Vragen stellen mag altijd!

Sponsorwerving – Introductie: Wie zijn jullie? Wat is jullie functie? En waarom doen jullie mee aan deze kennisavond?

Sponsorwerving – Vertrekpunt: De gouden ingeving Een projectplan Financieringsstrategie

Sponsorwerving – HET PROJECTPLAN 1) CONCEPT 1.1 Inleiding tot het evenement 1.2 Doelstellingen 1.3 Kenmerken algemeen (beschrijving concept) 2) PROGRAMMA 3) MARKETING 3.1 Doelgroepen 3.2 Communicatie / Marketing Doelen 3.3 SWOT 3.4 Publiciteitsplan 4) ORGANISATIE 4.1 Stichting 4.2 Organisatie & partners 4.3 Organisatie / Planning 5) FINANCIËN

Sponsorwerving – Financieringsstrategie: Mogelijkheden Deelnemersbijdragen Horeca inkomsten Subsidies Structureel (Rijk, EU, Provincie, Gemeente) Subsidies Incidenteel (Rijk, EU, Provincie, Gemeente) Fondsenbijdragen (VSB, Prins Bernhard, Volkskracht, Erasmus etc.) Sponsorgelden: commercieel interessante projecten

Sponsorwerving – Inzoomen op Sponsorwerving: Sponsoring algemeen Bedrijven Aanpak sponsorwerving

Sponsorwerving – Sponsoring = communicatie door associatie Sponsoring is een overeenkomst met rechten en plichten tussen twee partijen: de sponsor en de gesponsorde. De sponsor stelt geld, goederen en/of diensten ter beschikking van de gesponsorde. De gesponsorde stelt daar prestaties tegenover; die bijdragen aan de marketing- en/of communicatiedoelstellingen van de sponsor.* * ) W.J.P.M. Lokerman en M. Westermann

Sponsorwerving – Soorten Sponsoring: Geld Natura Diensten Media

Sponsorwerving – Wie worden gesponsord: Sport (49%) Maatschappelijk (16%) Events (8%) Media (8%) Kunst & Cultuur (8%) Wetenschap (3%) Entertainment (3%)

Sponsorwerving – Trends: Budgetten stijgen: sponsoring wordt meer en meer erkend als serieuze vorm van marketing Maatschappelijke sponsoring in de lift ‘Intiemere’ samenwerking: partnership Professionalisering (aan beide kanten) Schaalvergroting Toename creativiteit

Sponsorwerving – Mogelijke doelstellingen vanuit het bedrijf*: Positionering merk (83%) Image verbetering (79%) Relatiemarketing (69%) Naambekendheid (65%) Motivatie werknemers (50%) Nieuwe klanten ( 27%) Verkoop / omzet (27%) Arbeidsmarktcommunicatie (10%) Product advertentie (10%) Platform voor experiences (10%) *) uit: Benchmark sponsoring 2006

Waar letten bedrijven op bij de keuze van een sponsorproject? Sponsorwerving – Waar letten bedrijven op bij de keuze van een sponsorproject? Winst maken: hoe draagt de sponsoring bij aan mijn bedrijfsvoering? Betrouwbare organisatie / bewezen succes Uitstraling / thema Relevante doelgroep (Media)bereik Mogelijke tegenprestaties (welk doel wordt gediend) Verhouding sponsorbijdrage / tegenprestaties Andere sponsorprojecten Beschikbaar budget Timing

Sponsorwerving – Plan van aanpak: Voorbereiding Werving Uitvoering Evaluatie

Sponsorwerving – Voorbereiding: Andersom denken: Hoe kan een bedrijf geld verdienen met mijn activiteit? I.p.v. Hoe vind ik geld voor mijn project? SWOT analyse van het project: Wat zijn interessante onderdelen voor een bedrijf? Waar liggen kansen / bedreigingen?

Sponsorwerving – Voorbereiding: Mogelijke tegenprestaties inventariseren: Logovermelding / Adoptie Relatiemarketing / Klantenacties Etc. Sponsorpakketten opstellen

Sponsorwerving – Voorbereiding: Projectpresentatie speciaal voor bedrijven: Kort en bondig Visueel aantrekkelijk Inzichtelijk wat je wil en wat je daarvoor teruggeeft

Sponsorwerving – Voorbereiding: Wie ga ik benaderen? Wie heeft een commercieel belang bij mijn activiteit? Bestaande relaties / netwerk Bij welk bedrijf voel ik me goed / heb ik een leuk idee? Juiste proportie (multinational / lokaal bedrijf)

Sponsorwerving – En dan op pad…

Werving: Bedrijven benaderen Sponsorwerving – Werving: Bedrijven benaderen Opwarmen: Persoonlijk contact / Interesse kweken Afspraak: Kennis maken / Doelen inventariseren Onderhandelen: Sponsorvoorstel / Maatwerk leveren Contract: Heldere afspraken maken Factuur Wanneer betalen

Uitvoering: Tegenprestaties leveren Sponsorwerving – Uitvoering: Tegenprestaties leveren Afspraken nakomen Regelmatig overleggen met de sponsor Drukwerk ALTIJD ter controle voorleggen bij de sponsor Gezamenlijke acties goed organiseren (reserveer hiervoor aandacht, geld, tijd) Kan ik iets extra’s doen voor de sponsors

Sponsorwerving – Evaluatie: Wat ging goed, wat kan beter? Knipselmap persberichten e.d. Evaluatierapport en bedankbriefje Volgende keer weer? Een tevreden sponsor is een trouwe partner!

Sponsorwerving – Valkuilen: Externe factoren Interne factoren Tegenzittende economie Saneringen Omgeving (Concurrentie andere evenementen) Sponsor moeheid Interne factoren Organisatie vindt een sponsor meer een donateur Er moeten te veel nieuwe dingen voor de sponsor in gang gezet worden, waardoor daar het sponsorbedrag aan op gaat. Te overtuigd zijn van het eigen project Te laat begonnen

Sponsorwerving – Een opdracht: Bedenk een project en breng daarvoor in kaart: Een lijst met potentiële sponsors voor uw project (waarom is die partij een logische partner?) Bedenk een goede tegenprestatie of een creatieve actie voor uw grootste potentiële sponsor