Sponsorwerving – Welkom!
Sponsorwerving – Planning Avond Introductie aanwezigen Theorie Sponsorwerving Pauze Opdracht, maken en presenteren Vragen stellen mag altijd!
Sponsorwerving – Introductie: Wie zijn jullie? Wat is jullie functie? En waarom doen jullie mee aan deze kennisavond?
Sponsorwerving – Vertrekpunt: De gouden ingeving Een projectplan Financieringsstrategie
Sponsorwerving – HET PROJECTPLAN 1) CONCEPT 1.1 Inleiding tot het evenement 1.2 Doelstellingen 1.3 Kenmerken algemeen (beschrijving concept) 2) PROGRAMMA 3) MARKETING 3.1 Doelgroepen 3.2 Communicatie / Marketing Doelen 3.3 SWOT 3.4 Publiciteitsplan 4) ORGANISATIE 4.1 Stichting 4.2 Organisatie & partners 4.3 Organisatie / Planning 5) FINANCIËN
Sponsorwerving – Financieringsstrategie: Mogelijkheden Deelnemersbijdragen Horeca inkomsten Subsidies Structureel (Rijk, EU, Provincie, Gemeente) Subsidies Incidenteel (Rijk, EU, Provincie, Gemeente) Fondsenbijdragen (VSB, Prins Bernhard, Volkskracht, Erasmus etc.) Sponsorgelden: commercieel interessante projecten
Sponsorwerving – Inzoomen op Sponsorwerving: Sponsoring algemeen Bedrijven Aanpak sponsorwerving
Sponsorwerving – Sponsoring = communicatie door associatie Sponsoring is een overeenkomst met rechten en plichten tussen twee partijen: de sponsor en de gesponsorde. De sponsor stelt geld, goederen en/of diensten ter beschikking van de gesponsorde. De gesponsorde stelt daar prestaties tegenover; die bijdragen aan de marketing- en/of communicatiedoelstellingen van de sponsor.* * ) W.J.P.M. Lokerman en M. Westermann
Sponsorwerving – Soorten Sponsoring: Geld Natura Diensten Media
Sponsorwerving – Wie worden gesponsord: Sport (49%) Maatschappelijk (16%) Events (8%) Media (8%) Kunst & Cultuur (8%) Wetenschap (3%) Entertainment (3%)
Sponsorwerving – Trends: Budgetten stijgen: sponsoring wordt meer en meer erkend als serieuze vorm van marketing Maatschappelijke sponsoring in de lift ‘Intiemere’ samenwerking: partnership Professionalisering (aan beide kanten) Schaalvergroting Toename creativiteit
Sponsorwerving – Mogelijke doelstellingen vanuit het bedrijf*: Positionering merk (83%) Image verbetering (79%) Relatiemarketing (69%) Naambekendheid (65%) Motivatie werknemers (50%) Nieuwe klanten ( 27%) Verkoop / omzet (27%) Arbeidsmarktcommunicatie (10%) Product advertentie (10%) Platform voor experiences (10%) *) uit: Benchmark sponsoring 2006
Waar letten bedrijven op bij de keuze van een sponsorproject? Sponsorwerving – Waar letten bedrijven op bij de keuze van een sponsorproject? Winst maken: hoe draagt de sponsoring bij aan mijn bedrijfsvoering? Betrouwbare organisatie / bewezen succes Uitstraling / thema Relevante doelgroep (Media)bereik Mogelijke tegenprestaties (welk doel wordt gediend) Verhouding sponsorbijdrage / tegenprestaties Andere sponsorprojecten Beschikbaar budget Timing
Sponsorwerving – Plan van aanpak: Voorbereiding Werving Uitvoering Evaluatie
Sponsorwerving – Voorbereiding: Andersom denken: Hoe kan een bedrijf geld verdienen met mijn activiteit? I.p.v. Hoe vind ik geld voor mijn project? SWOT analyse van het project: Wat zijn interessante onderdelen voor een bedrijf? Waar liggen kansen / bedreigingen?
Sponsorwerving – Voorbereiding: Mogelijke tegenprestaties inventariseren: Logovermelding / Adoptie Relatiemarketing / Klantenacties Etc. Sponsorpakketten opstellen
Sponsorwerving – Voorbereiding: Projectpresentatie speciaal voor bedrijven: Kort en bondig Visueel aantrekkelijk Inzichtelijk wat je wil en wat je daarvoor teruggeeft
Sponsorwerving – Voorbereiding: Wie ga ik benaderen? Wie heeft een commercieel belang bij mijn activiteit? Bestaande relaties / netwerk Bij welk bedrijf voel ik me goed / heb ik een leuk idee? Juiste proportie (multinational / lokaal bedrijf)
Sponsorwerving – En dan op pad…
Werving: Bedrijven benaderen Sponsorwerving – Werving: Bedrijven benaderen Opwarmen: Persoonlijk contact / Interesse kweken Afspraak: Kennis maken / Doelen inventariseren Onderhandelen: Sponsorvoorstel / Maatwerk leveren Contract: Heldere afspraken maken Factuur Wanneer betalen
Uitvoering: Tegenprestaties leveren Sponsorwerving – Uitvoering: Tegenprestaties leveren Afspraken nakomen Regelmatig overleggen met de sponsor Drukwerk ALTIJD ter controle voorleggen bij de sponsor Gezamenlijke acties goed organiseren (reserveer hiervoor aandacht, geld, tijd) Kan ik iets extra’s doen voor de sponsors
Sponsorwerving – Evaluatie: Wat ging goed, wat kan beter? Knipselmap persberichten e.d. Evaluatierapport en bedankbriefje Volgende keer weer? Een tevreden sponsor is een trouwe partner!
Sponsorwerving – Valkuilen: Externe factoren Interne factoren Tegenzittende economie Saneringen Omgeving (Concurrentie andere evenementen) Sponsor moeheid Interne factoren Organisatie vindt een sponsor meer een donateur Er moeten te veel nieuwe dingen voor de sponsor in gang gezet worden, waardoor daar het sponsorbedrag aan op gaat. Te overtuigd zijn van het eigen project Te laat begonnen
Sponsorwerving – Een opdracht: Bedenk een project en breng daarvoor in kaart: Een lijst met potentiële sponsors voor uw project (waarom is die partij een logische partner?) Bedenk een goede tegenprestatie of een creatieve actie voor uw grootste potentiële sponsor